۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
دهلران؛ قطب تولید کلزا در ایلام/ احداث کارخانه روغن کشی راه به جایی نبرد
بازار گزارش می دهد؛

دهلران؛ قطب تولید کلزا در ایلام/ احداث کارخانه روغن کشی راه به جایی نبرد

ایلام-در حالی که شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام به عنوان قطب تولید کلزا در استان ایلام شناخته می شود، محصول تولیدی در شهرستان به دلیل نبود کارخانه روغن کشی به سایر استان ها ارسال می شود.

بازار-گروه استان ها:در سال های اخیر کشت کلزا در استان ایلام رونق گرفته و در این بین شهرستان دهلران در جنوب استا ایلام به عنوان قطب اصلی تولید کلزا شناخته می شود.

رونق تولید کلزا در استان ایلام باعث درآمدزایی خوبی بین کشاورزان شهرستان شده و هر سال بر میزان استقبال کشاورزان شهرستان و استان برای کشت کلزا افزوده می شود.

در حال حاضر برداشت کلزا در شهرستان دهلران آغاز شده و بخش مهمی از تولیدات کشاورزان شهرستان نیز تحویل مراکز خرید داده شد است.

کلزا یکی از مهمترین محصولات کشاورزی در سطح کشور است که به واسطه استفاده برای تولید روغن در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، بر همین اساس چند سالی که تولید کلزا در استان به خوبی رونق گرفته است.

در حالی ظرفیت تولید کلزا در شهرستان دهلران هر سال رونق می گیرد، وعده های مسئولان برای ایجاد روغن کشی به عنوان مهمترین نیاز این بخش در شهرستان راه به جایی نبرده است

هنوز سرمایه گذاران راغب به سرمایه گذاری در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و حتی کارگاه های کوچک تر در زمینه تولید روغن در شهرستان نشده اند.

پیش بینی برداشت ۹ هزار تن کلزا در شهرستان دهلران

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران در گفت و گو با بازار اظهار کرد: شهرستان دهلران با تولید ۷۰ درصد کلزای استان ایلام به عنوان قطب تولید کلزا در استان ایلام شناخته می شود.

عباس احمدی با اشاره به اینکه ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دهلران به زیر کشت کلزا رفته است، افزود: پیش بینی می شود بیش از ۹ هزار تن کلزا در سطح شهرستان دهلران برداشت شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون برداشت محصول و خرید تضمینی محصول در شهرستان آغاز شده است.

وعده های احداث کارخانه روغن کشی شهرستان دهلران

احمدی با اشاره به اینک در سال های اخیر تلاش های زیادی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث روغن کشی در شهرستان دهلران شده است، افزود: برنامه ریزی شده که امسال سرمایه گذاران برای ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی مرتبط با تولید کلزا در سال جاری که به نام جهش تولید نامگذاری شده، وارد شهرستان شوند.

وی بیان کرد: ظرفیت های کشاورزی در شهرستان بسیار بالاست و در حال حاضر  سالانه نیمی از محصولات کشاورزی استان به ارزش بیش از هشت هزار میلیارد ریال در شهرستان دهلران تولید می‌شود و از این نظر قطب کشاورزی استان به شمار می‌رود.

ایلام جزو شش استان برتر کشور در زمینه تولید کلزا

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: استان ایلام هم اکنون جزو شش استان برتر کشور در زمینه تولید کلزا در کشور است و در سال جاری بیش از ۱۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت کلزا رفته است.

محمد علی اقدسی افزود: پیش بینی می شود بیش از ۲۴ هزار تن کلزا در سطح استان برداشت شود، در حال حاضر برداشت کلزا در سطح شهرستان دهلران و مهران در جنوب استان آغاز شده است.

وی افزود: تاکنون بیش از ۱۸ هزار تن محصول از کشاورزان استان خریداری شده و کار خرید محصول کلزا تا پایان فصل برداشت ادامه دارد.

اقدسی با اشاره به اینکه سرمازدگی اسفندماه سال گذشته باعث افت ۳۰ درصدی تولید کلزا استان در مناطق گرمسیری شده است، افزود:  قیمت مصوب دولتی امسال برای خرید دانه روغنی کلزا به ازای هرکیلو گرم از کشاروزان ۴۶ هزار و ۶۰۰ ریال است.

طبق بررسی های انجام شده توسط کارشناسان، شهرستان دهلران دارای رتبه سوم کشور در تولید کلزا است و ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان یک ضرورت است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: در سال های گذشته سرمایه گذارانی وارد استان شدند و قرار بود یک کارخانه روغن کشی در شهرستان دهلران احداث شود، ولی تاکنون این مهم محقق نشده است.

وی بیان کرد: جهاد کشاورزی استان ایلام از هرگونه سرمایه گذاری در شهرستان دهلران برای احداث کارخانه روغن کشی استقبال می کند.

نگرانی از عدم برداشت محصول کشاورزان ایلامی

یکی از کشاورزان کلزا کار در استان ایلام در گفت و گو با بازار اظهار کرد: کشاورزان ایلامی که این روزها زمان برداشت محصول کلزا و گندم آنها فرا رسیده نگران عدم برداشت محصول خود هستند.

غلامرضا عباسی بیان کرد: کشاورزان ایلامی که هر ساله در این فصل زراعت کلزای خود را برداشت می کنند از بیم آنکه کمباین داران نتوانند به ایلام سفر کنند نگران برداشت محصول خود هستند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی کلزا کار همیشه با مشکلات زیادی از جمله بحث افت محصول مواجه هستندف افزود: از مسئولان انتظار داریم قیمت خرید تضمینی را افزایش دهند تا باعث ترغیب کشت کلزا در سال های آینده شود.

در حال حاضر بیش از ۸۶ درصد دانه های روغنی مورد نیاز کشور از خارج وارد می شود، توسعه کشت کلزا که یکی از دانه های مهم در تامین روغن است می تواند نقش بسیار مهمی در اشتغال و جهش تولید در کشور داشته باشد.

احداث کارخانه روغن کشی در شهرستان دهلران و یا استان ایلام قطعا باعث ترغیب کشاورزان برای کشت بیشتر کلزا می شود، علاوه بر این احداث کارخانه ها و صنایع تبدیلی رونق تولید و اشتغال را در استان در پی خواهند داشت.

کد خبر: ۲۲٬۰۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها