۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
ایجاد و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و نقل برای کاهش هزینه‌های صادرات ضروری است
در نشست تخصصی اتاق‌های مشترک تاکید شد

ایجاد و توسعه زیرساخت‌های حمل‌و نقل برای کاهش هزینه‌های صادرات ضروری است

رئیس اتاق ایران و شرق آفریقا در نشست تخصصی اتاق‌های مشترک در حاشیه پنجمین نمایشگاه صنعت پخش بر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل برای کاهش هزینه‌های صادرات تاکید کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، همزمان با برگزاری پنجمین کنفرانس و نمایشگاه صنعت پخش ایران، نشست تخصصی اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران با هدف معرفی ظرفیت‌های همکاری با کشورهای هدف برگزار شد.

در این نشست مسعود بهرمن، رئیس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا با اشاره به مشکلات تبادلات تجاری با آفریقا گفت: اولین شرکت حمل و نقلی با آفریقا با مشارکت بخش خصوصی راه افتاده است. مصوب شده تعدادی از شرکت های هواپیمایی بخش خصوصی برای راه اندازی پرواز مستقمی در کنیا، آفریقای جنوبی و نیجریه ورود کنند. ضمن اینکه ما با ترک ها وارد مذاکره شدیم و پیشنهاد دادیم پروازهایی را از ایران به آفریقا راه اندازی کنند که با استقبال آنها مواجه شد. بهر حال هیچ کس نمی تواند منکر اثرگذاری توسعه زیرساخت های حمل و نقل در افزایش مراودات تجاری و صادرات با هزینه پایین تر شود.

او با اشاره به مشکلات موجود در مراودات مالی ایران با کشورهای دیگر ادامه داد: با مذاکراتی که با بخش خصوصی انجام دادیم شرکت هایی را مشخص کردیم که وقتی کالایی صادر می شود از طریق این شرکت ها به راحتی پولشان به ایران برگردد یا تبدیل به کالا شود و باز به ایران برگردد. صرافی هایی هم وجود دارد که شرکت ها در مبالغ زیر ۵۰۰ هزار دلار به راحتی کارشان انجام می شود اما وقتی رقم بالاتر می رود کار مشکل می شود.

رئیس اتاق ایران و شرق آفریقا با اشاره به مشکلات صدور ضمانت قراردادهایی که در مناقصه شرکت می کنند افزود: ما در اینجا با صندوق ضمانت صادرات مذاکره کردیم که در ازای دریافت ۱۵۰ یورو، این صندوق در مورد شرکت های طرف قرارداد آفریقایی تحقیق می کند و اعلام می کند سطح ریسک معامله با هر یک از این شرکت ها چقدر است. این اقدام ریسک معاملات را پایین می اورد.

بهرمن با بیان اینکه ۱۵ کشور نفتی در آفریقا وجود دارد گفت: این کشورها بسیار علاقه مند به مشارکت ایرانی ها در اکتشاف، استخراج و بهره برداری معادن خود هستند. علاوه بر نفت، گاز و پتروشیمی فرصت فعالیت در معادن طلا، پلاتین، کروم و... و. وجود دارد. اتاق مشترک با با خانه معدن که ۱۸۰۰ شرکت معدنی در آن عضو هستند در اینباره تفاهمنامه امضا کرده است که پای کار بیایند.

او راه اندازی کسب و کارهای کوچک و آموزش و در اختیار گذاشتن دستگاه های مرتبط با این کسب و کارها، راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای، پذیرش دانشجو، دارو، درمان، تجهیزات پزشکی و خودرو را از دیگر زمینه های سودآور برای مشارکت بخش خصوصی برشمرد.

در بخش دیگری از این نشست مسعودی دبیر اتاق مشترک ایران و ازبکستان با ارائه توضیحاتی درباره ویژگی های جمعیتی و اقتصادی این کشور گفت: نرخ رشد جمعیت بالا در این کشور باعث می شود بازار مطلوبی برای کالاهای پرمصرف داشته باشد.

او ادامه داد: ازبکستان و کشورهای اطرافش به اب های ازاد دسترسی ندارد. لذا ما می توانیم از سواحل مکران استفاده کنیم و انها علاقه مند هستند هم برای ساخت محصولات در مکران و صادرات از آنجا و هم برای انبارش محصولاتشان وارد عمل شوند.

مسعودی بیان کرد: تا قبل از تحریم ها ما پنجمین وارد کننده به ازبکستان بودیم اما الان ترکیه جای ایران را گرفته است. عمده صادرات ما به ازبکستان محصولات خام و پتروشمی است. واردات ما از این کشور پایین بوده و حدود ۱۵۰ میلیون دلار در اوج آن یعنی در سال ۹۸ واردات داشته ایم. اما الان از این رقم هم خیلی کمتر شده و این به تجارت ما با ازبکستان اسیب زده است.

او با تایکد بر اینکه باید ازبکستان را به هاب صادراتی به آسیای میانه تبدیل کنیم ادامه داد: ازبک ها به شدت مایل هستند ایرانی ها دفتر صادراتی در ابم کشور ایجاد کنند. حتی مایل هستند بسته بندی نهایی کالا در آنجا انجام شده و بعد صادر شود و برای این امر مشوق هایی تعریف کرده است.

به گفته او فعالیت در حوزه هایی مانند شیلات، تولیدات گلخانه‌ای، انرژی، بلاکچین و تولید نرم افزار، مواد غذایی به ویژه آشامیدنی، پوشاک، صنعت پخش و به ویژه پخش دارو هم با مشوق های خوبی از سوی این کشور همراه است.

کد خبر: ۲۲۰٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha