۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
سالانه ۱۲۰ هزار هکتار از مزارع زیر کشت چغندر قند می‌رود
مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی:

سالانه ۱۲۰ هزار هکتار از مزارع زیر کشت چغندر قند می‌رود

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ۶ میلیون هکتار اراضی آبی کشور، سالانه حدود ۱۲۰ هزار هکتار از مزارع، زیر کشت چغندر قند قرار می‌گیرد.

به گزارش بازار، پیمان حصادی در کمیته فنی چغندر قند در آذربایجان غربی، افزود: در دهه ۷۰ تا ۷۵ سالانه از سطح ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور ۵.۳ میلیون تن محصول چغندر قند برداشت می‌شد در حالی که در سال ۹۰ تا ۹۵ میزان تولید در ۱۰۰ هزار هکتار به ۶.۵ میلیون تن رسید.

وی اضافه کرد: متوسط تولید نیز از ۳۰ تن به ۵۹ تن رسیده که عامل اصلی این رشد افزایش متوسط تولید در مزارع آذربایجان غربی است.

مجری طرح گیاهان قندی معاونت امور زراعت به ادعاهای نادرست در خصوص مصرف بالای آب در تولید چغندر قند اشاره و خاطرنشان کرد: برخلاف این ادعاها، میانگین مصرف آبیاری این استان طبق بررسی مرکز تحقیقات کشاورزی، حداکثر ۹ هزار متر مکعب است.

وی ادامه داد: ۳۴ درصد کشت کشور در استان آذربایجان غربی است که پیرانشهر بیشترین سطح زیر کشت را دارد و بهترین کارخانه‌های قند کشور نیز در ارومیه، خوی و پیرانشهر است.

حصادی اظهار کرد: عملکرد در واحد هکتار این استان در تولید چغندر قند ۶۲ تن است که در صورت بررسی دقیق این میزان بیشتر است و تا ۶۹ تن می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که چغندر با عملکرد ۵۹ تن در هکتار صرفه اقتصادی ندارد، افزود: طی سال‌های اخیر کشاورزان آذربایجان غربی ۱.۹ میلیون تن تولید داشتند.

مجری طرح گیاهان قندی با بیان این که مزارع چغندر قند و تولیدات آذربایجان غربی کیفیت بالایی دارند، اظهار کرد: نیازمند تنوع ارقام کشت شده هستیم تا رقم‌های بهتر شناسایی و کاشت شوند.

وی با تاکید به توجه کشاورزان به سطح پوشش اراضی زیر کشت چغندر قند گفت: از کل سطح ۳۱ هزار هکتاری استان هفت هزار و ۶۲۰ هکتار تحت پوشش بیمه بود که باید این رقم سطح بیمه شده حداقل به ۸۰ درصد اراضی افزایش یابد.

بنابر این گزارش، آذربایجان غربی رتبه اول تولید چغندر در واحد سطح در کشور را داراست، سهم این استان در کل کشور بالای ۳۴ درصد است و در سه سال گذشته در صدر بوده است.

گفتنی است؛ بسته سیاست حمایتی محصول چغندرقند از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور ایجاد انگیزه در کشاورزان و تعادل‌بخشی در الگوی تولید، با لحاظ هزینه حمل در قیمت اصلاح و قیمت نهایی خرید تضمینی این محصول اعلام و قیمت خرید تضمینی چغندرقند بهاره و پاییزه با لحاظ هزینه حمل، برای هر کیلوگرم چغندرقند بهاره عیار ۱۶ درصد ۲۸ هزار ریال و برای هر کیلوگرم چغندرقند پاییزه عیار ۱۵ درصد ۲۷ هزار و ۲۰ ریال تعیین شده است.

کد خبر: ۲۲۰٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha