۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
اگر اقتصاد ما مردمی بود، به چالش امروز گرفتار نمی‌شدیم
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی:

اگر اقتصاد ما مردمی بود، به چالش امروز گرفتار نمی‌شدیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز یکی از حرکت‌هایی که انجام می‌شود، در انزوا قرار دادن ایران اسلامی است، اما ایران آنقدر قوی، وسیع و تأثیرگذار است که هرگز منزوی نخواهد شد.

به گزارش بازار، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین همایش بین المللی هندسه نظم جدید جهانی با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا، گفت: همه روشنفکران و دانشمندان تغییر در نظم جدید جهانی را پذیرفته اند و شاید در نوع این تغییر که نظم جدید جهانی تک قطبی یا چند قطبی باشد، اختلاف نظر وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه با پیچیدگی موضوع، نقش اندیشمندان بسیار کلیدی است و دانشمندان و اندیشمندان باید در این عرصه به خوبی نقش آفرینی کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی نمی‌توانیم به تغییر هندسه جهانی نگاه داشته باشیم اما نگاهی به مسائل داخلی نداشته باشیم. من باور دارم نقشی که جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان دارد، بسیار مهم و اساسی است اما باید مسائل سیاست داخلی و خارجی را مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری فرمودند، دنبال کنیم.

وی متذکر شد: رهبر انقلاب ابتدای امسال در حرم مطهر رضوی فرمودند که موضوع تحول از موضوعات جدی ماست. البته مقام معظم رهبری این بحث تحول را در سال ۱۳۹۹ و در حرم حضرت امام (ره) فرمودند که تحول یک ضرورت در کشور است و در رأس و مبنای این تحول حضرت امام (ه) هستند که امام راحل، با شکل گیری انقلاب اسلامی و راه و راهبردی که در مسیر امت اسلامی قرار دادند، امام تحول بودند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: ما باید این مسیر را مدنظر داشته باشیم. بنده از این تحول به تعبیر حکمرانی نو یاد می‌کنم و همراه بر ضرورت حکمرانی نو در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، محیط زیستی و خارجی تاکید می‌کنم و این حکمرانی باید بتواند نقاط قوت ما را گسترش دهد و نقاط ضعف ما را از بین ببرد.

وی ادامه داد: معتقدم نقش آفرینی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در سطح منطقه و بین المللی مخصوصاً برای امت اسلامی بسیار مهم، کلیدی و اثرگذار است. امروز یکی از حرکت‌هایی که انجام می‌شود، در انزوا قرار دادن ایران اسلامی است و هم دشمنان ما در این راستا تلاش می‌کنند و هم بعضاً برخی از نگاه‌ها و افکار در داخل کشور به این موضوع دامن می‌زنند. البته ایران عزیز ما آنقدر قوی، وسیع و تأثیرگذار است که هرگز منزوی نخواهد شد. عظمت انقلاب اسلامی تا به امروز در همه عرصه‌ها نشان داده که اینگونه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حتماً تلاش خواهند کرد که از قدرت ما بکاهند و به ما آسیب برسانند و درست در همان جاهایی به ما آسیب می‌رسانند که نقاط ضعف ماست. یکی از نقاط ضعف ما امروز عرصه اقتصادی ماست. ما در عرصه اقتصادی و حکمرانی اقتصادی خود باید تجدیدنظر جدی کنیم.

قالیباف اظهار داشت: ریشه اصلی اینکه ما امروز در حکمرانی اقتصادی در چالش قرار گرفتیم و دشمن ما هم چه در داخل و چه در خارج بر همین موضوع متمرکز شده است، اشکال از جایی شروع شده که ما از مبانی تحول در اقتصاد فاصله گرفتیم.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: یکی از مبانی و قدرت انقلاب اسلامی، متکی به مردم بودن و مردمی بودن است. اگر ما امروز در عرصه بازدارندگی دفاعی و امنیتی در این اوج از قدرت هستیم که دشمنان تا بن دندان مسلح ما بحث مربوط به حرکت نظامی را از میز تصمیم خودشان حذف کردند، به دلیل تکیه این بخش بر مردم از ابتدای انقلاب تا امروز است. در مقابل ما اقتصاد را مردمی نکردیم و حضرت امام (ره) معتقد بودند که دخالت کارهای دولتی در اقتصاد مردم شرعا حرام است.

وی تاکید کرد: اگر اقتصاد ما مردمی بود و حکمرانی اقتصاد ما مردمی بود، حتماً به چالش امروز گرفتار نمی‌شدیم. اقتصاد را باید محور قطعی خودمان قرار دهیم. باید به این موضوع با اولویت برنامه پنج ساله هفتم توجه کرده و ضعف در حوزه اقتصاد را برطرف کنیم.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه باید مسئله محور حرکت کنیم. باید در حوزه سیاست خارجی از لحاظ ساختاری و رفتاری اولویت خود را بر مسائل سیاسی و تجارت بین‌الملل بگذاریم. حربه دشمن در جبهه مقاومت و کشورهای اسلامی برای ایران اسلامی، حربه اقتصادی است و باید بخش اقتصادی را تقویت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرصت‌های بزرگی در قاره آسیا و فرصت‌های زیادی برای امت اسلامی وجود دارد که ما در این نظم جهانی باید با دقت به آن توجه کنیم و از همه فرصت‌ها استفاده کنیم و با حفظ استقلال مان، باید ارتباط خود را در چارچوب منافع ملی کشورمان پیش ببریم.

قالیباف تصریح کرد: حضور نامشروع رژیم صهیونیستی در منطقه کارها را پیچیده کرده است. آنان می‌خواهند ایران اسلامی را دشمن کشورهای منطقه و مسلمان قلمداد کنند. سیاست همسایگی در اولویت ماست و باید انسجام کشورهای اسلامی، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را به ویژه در حوزه تجارت و اقتصادی بالا ببریم.

وی اظهار داشت: اولویت ما به عنوان یک مسلمان آن است که باید در نظم آینده شاهد این باشیم که همگرایی و انسجام بیشتری بین امت اسلامی از شرق آسیا تا غرب آفریقا به وجود آید. باید با اتحاد و برادری در کنار هم قرار گیریم.

کد خبر: ۲۲۰٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha