۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
اقتصاد گردو کاران یخ زد| بافت رکورد دار بیشترین خسارتها
گزارش بازار از کرمان؛

اقتصاد گردو کاران یخ زد| بافت رکورد دار بیشترین خسارتها

کرمان – سرمازدگی بار دیگر دومین قطب تولید گردو در کشور را تحت تاثیر قرار داد و میلیاردها تومان خسارت در باغ های گردو شهرستان بافت به جا گذاشت.

بازار؛ گروه استان ها - سرمادزگی و افت شدید دمای هوا طی روزهای گذشته بار دیگر موجب خسارت شدید به کشاورزان در استان کرمان شده است به طوریکه تنها در شهرستان بافت که یکی از قطبهای محصولات باغی به ویژه گردو در استان و حتی کشور محسوب می شود ۷۰ درصد از باغ ها دچار خسارت جدی شده اند.

این در حالی است که طی سال گذشته نیز شیوع آفت های مختلف کشاورزی در باغ های بافت خسارت های زیادی به بار آورد.

باغ های گردوی بافت در کنار سرمازدگی همچنان از آفت کرم خراط دور نمانده اند و بخش زیادی از باغ ها به دلیل آلودگی به این آفت از بین رفته است.

سال هاست کشاورزان کرمانی در شهرستانهای مختلف دچار خسارت های سنگین به دلیل تغییرات اقلیمی و افت شدید دما در بهار و افزایش گرما در تابستان می شوند و این تغییرات روند عادی تولید محصولات کشاورزی در کرمان را تحت تاثیر جدی قرار داده است.

سالهاست کشاورزان کرمانی در شهرستانهای مختلف دچار خسارتهای سنگین به دلیل تغییرات اقلیمی و افت شدید دما در بهار و افزایش گرما در تابستان می شوند و این تغییرات روند عادی تولید محصولات کشاورزی در کرمان را تحت تاثیر جدی قرار داده است

به طوریکه در برخی از سالها صادرات پسته کرمان که از مهمترین محصولات صادراتی استان است به صفر رسیده است اما همچنان هیچ راهکاری برای حل مشکل در نظر گرفته نشده است.

سرما کابوس کشاورزان بافت

شهرستان بافت با دارابودن ۷۵۰۰هکتار باغات گردو رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیر کشت به خود اختصاص داده و در زمینه تولید نیز در رتبه دوم قرار دارد اما در کنار اینکه هیچ گاه نامی از گردوی بافت در بازار این محصول وجود ندارد و گردوی استان کرمان به نام دیگر استانها راهی بازار می شود باید گفت طی سالهای اخیر کشاورزان بافتی با سه مشکل جدی از حیث تولید مواجه شده اند.

سرمازدگی اقتصاد گردو کاران را منجمد کرد| بافت رکورد دار بیشترین خسارتها

اولی سرمازدگی پی در پی باغهای گردو و سیاه شدن سرشاخه ها در فصل بهار است، دومی خشکسالی و کمبود شدید بارندگی است که در سال جاری تکرار شده و گریبان مردم را گرفته است و در مرتبه سوم هم آفت کرم خراط است که موجب حذف بسیاری از باغهای طی سال های اخیر شده است.

حالا در سال جاری باغداران این شهرستان با مشکل سرمازدگی شدید مواجه شده اند و ۷۹۰ میلیارد تومان خسارت روی دست کشاورزان مانده است.

رییس اداره جهاد کشاورزی بافت در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه میزان خسارت به باغهای کشاورزان به خصوص گردو کاران بسیار زیاد است.

در پی کاهش شدید دما در شهرستان بافت طی هفته های اخیر ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ از میوه های مختلف دچار خسارت شده است

حسین الهی‌فر افزود: در پی کاهش شدید دما در شهرستان بافت طی هفته های اخیر ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ از میوه های مختلف دچار خسارت شده است.

معیشت مردم آسیب دیده است

رییس اداره جهاد کشاورزی بافت عنوان کرد: میزان خسارتها تاکنون ۷۹۰ میلیارد تومان براورد می شود که اثر مستقیم بر معیشت مردم دارد.

وی گفت: شغل اصلی مردم شهرستان بافت کشاورزی است و این میزان خسارات وضعیت را بحرانی کرده است و کشاورزان نیاز به حمایت ویژه دولت دارند.

وی تاکید کرد از کشاورزان خواسته شده است با توجه به تغییرات اقلیمی باغ ها را بیمه کنند اما بسیاری از باغها بیمه نیستند.

رییس اداره جهاد کشاورزی بافت افزود: هم اکنون ۱۳ هزار باغ در شهرستان زیر کشت محصولات مختلف قرار دارد که بیش از ۷۰ درصد این باغ ها دچار خسارت شده اند.

وی بیان کرد: بیشترین خسارت به گردو و بادام وارد شده است و کشاورزان خواستار کمک فوری دولت برای رفع مشکلات معیشتی در سال جاری هستند و بسیاری از آنها محل دیگری برای امرار معاش ندارند.

کشاورزان حمایت شوند

الهی‌فر با اشاره به درخواست کمک کشاورزان خسارت دیده از سرمازدگی تاکید کرد: دولت با حمایت از کشاورزان خسارت دیده، در واقع معیشت جمعیت بیش از ۸۰ هزار نفری شهرستان بافت را در شرایط دشوار اقتصادی کنونی یاری می‌دهد و امیدواریم با همکاری مسئولان این اتافق روی دهد.

وی گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ گردو در شهرستان وجود دارد که بیش از ۵ هزار هکتار باغ مثمر است و ۲ هزار هکتار غیر مثمر است.

استان کرمان یکی از بزرگ ترین قطب های تولید کننده گردو در ایران است سالانه بیش از ۱۶ هزار تن گردو در این استان تولید و به بازارهای مختلف داخلی و کشورهای خارجی صادر می گردد

رییس اداره جهاد کشاورزی بافت اظهارداشت: برداشت گردو در بافت از شهریور شروع می شود و محصول به سایر استان ها نیز ارسال می شود.

وی همچنین عدم وجود صنایع تبدیلی را یکی از مشکلات کشاورزان دانست.

وی گفت: خشکسالی های اخیر و سیستم آبیاری سنتی نیز موجب شده که حجم تولید کاهش یابد.

رییس اداره جهاد کشاورزی بافت افزود: متاسفانه افت عملکرد را شاهد هستیم در سال گذشته به ازای هر هکتار هزار و ۲۰۰ کیلو محصول برداشت شده است.

بافت قطب تولید گردو در ایران

استان کرمان یکی از بزرگ ترین قطب های تولید کننده گردو در ایران است سالانه بیش از ۱۶ هزار تن گردو در این استان تولید و به بازارهای مختلف داخلی و کشورهای خارجی صادر می گردد.

شهرستان بافت بزرگ ترین قطب تولید و فروش گردو در کرمان است پس از آن شهرستان های رابر و بردسیر از مناطق تولید کننده گردو در این استان به شمار می آیند.انواع مختلف گردو شامل گردو سنگی،گردو کاغذی،گردو سوزنی و گردو نوک کلاغی با کیفیت بالا در مناطق مختلف کرمان تولید می گردد گردوی تولید شده در کرمان طعم بسیار خوب و درصد چربی بالایی دارد که سبب محبوبیت آن شده است استان های تهران،شیراز،اصفهان،هرمزگان و مشهد از بزرگ ترین خریداران گردوی کرمان در ایران می باشند.

گردوی کرمان نیز با درجه های کیفی مختلف در بازار بصورت مغز و با پوست خرید و فروش می شود اما خام فروشی و عدم برندینگ و بازار یابی این محصول سبب شده بسیاری از کشاورزان با مشکل مواجه شوند و البته سود آنها راهی جیب دلالان شود.

سرمازدگی در سال جاری بازار گردو در استان کرمان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و میزان برداشت این محصول دچار افت خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۹٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha