۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
مزایای اقتصادی سالم‌سازی ارقام بومی کشور
مدیر مرکز رشد موسسه تحقیقات علوم باغبانی مطرح کرد

مزایای اقتصادی سالم‌سازی ارقام بومی کشور

مدیر مرکز رشد موسسه تحقیقات علوم باغبانی با اشاره به مزایای اقتصادی سالم‌سازی ارقام بومی کشور در بخش باغبانی گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ رقم از ارقام بومی باغی سالم‌سازی شده است.

به گزارش بازار، نوشین کاظمی درباره «هسته‌های اولیه سالم محصولات باغبانی» افزود: هسته اولیه سالم به ماده گیاهی گفته می‌شود که اصالت ژنتیکی و عاری از پاتوژن‌های بیماری باشد.

مدیر مرکز رشد موسسه تحقیقات علوم باغبانی تصریح کرد: عوامل بیماری‌زا با توجه به نوع گونه و منطقه کشت متنوع است. البته ملاک ارزیابی، استاندارد ملی سلامت است که برای کشومان تدوین شده است. در بین عوامل پاتوژنی مثل انواع ویروس، باکتری و قارچ‌ها که گیاه را آلوده می‌کنند، ویروس‌ها درجه اهمیت بالاتری قرار دارند، زیرا در متابولیسم و فعالیت گیاه اختلال ایجاد می‌کنند، بنابراین موجب کاهش در عملکرد و کیفیت میوه‌ها می‌شود و در نهایت محصولات را رو به زوال می‌برند.

وی تاکید کرد: زمان انتخاب نهال در نهالستان، نهال‌های آلوده ویروس هیچ‌گونه علائمی ندارند، بنابراین قابل تشخیص نیستند و زمان بهره‌برداری اقتصادی علائم آن پدیدار می‌شود و خسارت می‌زند. در حالی که تمام عوامل بیماری‌زا به غیر از ویروس قابل درمان هستند و راهکار آن فقط استفاده از هسته‌های سالم است.

کد خبر: ۲۱۹٬۸۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha