۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
«کلزا» محصول «استراتژیک» آذربایجان شرقی؛ گلایه کلزاکاران از نرخ خرید تضمینی
بازار گزارش می‌دهد؛

«کلزا» محصول «استراتژیک» آذربایجان شرقی؛ گلایه کلزاکاران از نرخ خرید تضمینی

تبریز- زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در آذربایجان شرقی برای پایداری کشت گندم اهمیت بسیاری دارد و شهرستان تبریز به عنوان قطب تولید کلزا در این استان شناخته می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشت محصول کلزا از اواخر شهریور ماه هر سال آغاز و تا آبان ماه ادامه دارد و ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز زمان برداشت آن است.

دانه روغنی کلزا جایگزین مناسبی برای محصولات با مصرف آب بالا است و آذربایجان شرقی نیز از مراکز بسیار مستعد تولید کلزا در سطح کشور به شمار می‌رود.

کلزا به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور است که کشاورزان در کنار گندم و جو در مزارع خود، کشت کلزا را برای تناوب در کشت انجام دهند تا بتوانند محصولات بیشتری از مزارع خود برداشت کنند.

توسعه کشت گیاه کلزا به خاطر تولید مواد اولیه روغن خوراکی از برنامه‌های راهبردی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی است به طوری که در سال زراعی جاری چهار هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته است.

در حالی که از چند روز پیش همزمان با شروع برداشت، خرید تضمینی کلزا نیز در حال انجام است ولی کشاورزان با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو هستند.

قیمت هر کیلوگرم کلزا ۴,۶۰۰ تومان
در این بین کلزاکاران آذربایجان شرقی نیز نسبت به قیمت خرید تضمینی این محصول انتقاد دارند و آن را متناسب با رشد قیمت دانه‌های کلزا و اجاره زمین‌های زراعی و آب برای آبیاری نمی‌دانند.

در سال زراعی ۹۸-۹۷ نرخ خرید هر کیلوگرم دانه روغنی ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال بود که با تصمیم شورای اقتصاد، قیمت خرید این محصول در سال زراعی جاری با شرایط ۱۰ درصد رطوبت و دو درصد ناخالصی، ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال تعیین شده است

یکی از کلزاکاران آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این قیمت‌ها برای خرید تضمینی کلزا منصفانه نیست به خبرنگار بازار گفت: متأسفانه اجاره زمین‌های کشاورزی ما نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و هر ساعت آب برای آبیاری محصولات نیز نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است.

اسماعیل بقالی ادامه داد: با اینکه شاهد تورم در جامعه و بالارفتن قیمت اکثر محصولات هستیم ولی قیمت کلزا چندان رشدی نسبت به سال گذشته ندارد.

وی از مسئولان امر نیز درخواست کرد که تعداد مراکز خرید کلزا را افزایش دهند و اظهار داشت: وقتی مراکز خرید کلزا دورتر از روستاها است ما کشاورزان مجبور می‌شویم هزینه‌های بالایی برای حمل و نقل پرداخت کنیم و به شهرستان‌ها برویم و محصول خود را تحویل این مراکز بدهیم.

بقالی ادامه داد: دانه روغنی کلزا باعث می‌شود که روغن موردنیاز کشور توسط ما کشاورزان تأمین شود و برای همین علاقه دارم تا هر سال بخشی از زمین کشاورزی خودم را به کاشت این محصول اختصاص دهم.

پایین بودن قیمت جهانی کلزا از دیگر مشکلات پیش رو
کشاورزان پایین بودن قیمت جهانی کلزا در مقایسه با قیمت خرید تضمینی آن را یکی دیگر از مشکلات خود می‌دانند و می‌گویند کارخانه‌داران تمایل دارند دانه‌های روغنی را وارد کنند و این کار به ضرر کشاورزان تمام می‌شود.

به دلیل پایین بودن قیمت جهانی محصول کلزا در مقایسه با قیمت خرید تضمینی آن، کارخانه‌داران راغب هستند این دانه روغنی را با استفاده از تسهیلات ارزی از خارج کشور وارد کنند تا جایی که در حال حاضر نیز بخش بزرگی از دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور یا به صورت خام یا محصول نهایی وارد می‌شود

وقتی رطوبت دانه ۱۱ درصد و قیمت خارجی آن نیز کمتر از داخل است، کارخانه‌دار سعی می‌کند دانه را به صورت کنجاله و برای خوراک دام و طیور از خارج وارد کند. از سویی شرایط آب‌وهوایی و نحوه مدیریت نیز میزان تولید این محصول را دچار تغییراتی می‌کند که حتی با نگاه خوشبینانه هم مورد پسند کشاورز نیست.

کشت کلزا در دو هزار هکتار از اراضی تبریز
مدیر جهاد کشاورزی تبریز نیز در این خصوص از کشت کلزا در دو هزار هکتار از اراضی تبریز خبر داد و گفت: تبریز قطب تولید کلزا در آذربایجان شرقی است.

فرامرز افشانی با اشاره به اینکه در شهرستان تبریز حدود ۴۴ هزار هکتار اراضی زراعی وجود دارد که ۲۲ هزار هکتار آن دیمی و ۲۲ هزار هکتار آن آبی است، اظهار داشت: با کشت حدود هشت هزار و ۵۰۰ هکتار گندم آبی و کشت چهار هزار هکتار گندم دیمی، در مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم کشت شده است.

کلزا حاوی ۴۰ تا ۴۸ درصد روغن بوده و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیر اشباع جزو با کیفیت ترین روغن‌های خوراکی است

افشانی در رابطه با وضعیت آب شهرستان تبریز گفت: امسال میزان بارندگی‌ها مناسب است هر چند این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۵۶ میلی‌متر کاهش دارد.

وی افزود: دانه روغنی کلزا حاوی ۴۰ تا ۴۸ درصد روغن است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیر اشباع و درصد پایین اسیدهای چرب همانند زیتون، جزو با کیفیت ترین روغن‌های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت انسان دارد.

پیش‌بینی خرید تضمینی ۶۲۲۵ تن کلزا در آذربایجان شرقی
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص از پیش بینی خرید تضمینی شش هزار و ۲۲۵ تن کلزا در آذربایجان شرقی خبر داد.

جلال رحیم زاده با بیان اینکه در سال زراعی جاری چهار هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزا رفته بود اظهار داشت: متأسفانه به ۶۵۰ هکتار از اراضی کلزای استان براثر عوامل سرمازدگی و آفات خسارت وارد شد و با این حال وضعیت چهار هزار و ۱۵۰ هکتار دیگر خوب بوده و با احتساب تولید میانگین ۱.۵ تن در هکتار پیش بینی می‌شود امسال حدود شش هزار و ۲۲۵ تن از دانه روغنی کلزای تولیدی این استان به صورت تضمینی خریداری شود.

متأسفانه به ۶۵۰ هکتار از اراضی کلزای استان براثر عوامل سرمازدگی و آفات خسارت وارد شد

رحیم زاده با بیان اینکه تمهیدات لازم جهت خرید تضمینی کلزا فراهم شده و در این خصوص با شرکت غله و سازمان تعاونی روستایی استان هماهنگی لازم انجام پذیرفته است ادامه داد: ۱۱ مرکز خرید در ۹ شهرستان استان آذربایجان شرقی آماده خرید محصول کلزاکاران است.

کاهش ۸۰ درصدی محصول کلزا با آفت سنک
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به آفت سنک در مزارع کلزا، گفت: این آفت موجب کاهش ۸۰ درصدی محصول تولیدی می‌شود و رصد و پایش مزارع کلزا از نظر میزان آلودگی به آفت مذکور باید به موقع توسط کارشناسان و متخصصان کشاورزی انجام و راهنمایی‌های لازم در خصوص نحوه مبارزه با این بیماری به کشاورزان ارائه شود.

اکبر فتحی از برنامه ریزی برای افزایش ۸۰۰ هزار تنی انواع محصولات دام و طیور، زراعت، باغبانی برای بخش کشاورزی استان در سال ۹۹ خبر داد.

وی با اشاره به ضرورت جهش تولید در بخش کشاورزی، ادامه داد: نامگذاری سال ۹۹ از طرف مقام معظم رهبری تحت عنوان سال جهش تولید نشانگر ضرورت و اهمیت تحقق این امر در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و علی‌الخصوص کشاورزی است و اگر بتوانیم تولیدات دیم محصولات کشاورزی استان را با تغذیه به موقع، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و آبیاری به موقع بارانی از یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم به یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار ارتقاء دهیم یعنی فقط ۱۰۰ کیلوگرم افزایش تولید داشته باشیم در این صورت جهش تولید در واحد سطح با شیب ملایم اتفاق خواهد افتاد.

با اینکه کلزاکاران آذربایجان شرقی اهتمام جدی برای تولید این محصول استراتژیک برای استان دارند ولی باید مشکلات آنها نیز در این خصوص همچون تعداد اندک مرکز خرید تضمینی کلزا و قیمت‌های خرید توسط کارخانه‌های تولید روغن حل شود.

کد خبر: ۲۱٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رسول قدسی نوجه ده IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
      0 0
      سلام نظر دادم ولی بخش نمی شود