۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
 صادرات غیرنفتی امسال به ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد| موافقتنامه اوراسیا در یک قدمی اجرا
معاون وزیر صمت:

صادرات غیرنفتی امسال به ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد| موافقتنامه اوراسیا در یک قدمی اجرا

پیمان پاک، معاون وزیر صمت گفت: اگر به مدیریت مصرف انرژی توجه بیشتری داشته باشیم به راحتی ۶۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را برای امسال محقق خواهیم ساخت.

به گزارش بازار، علیرضا پیمان‌پاک؛ رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: برنامه‌ای که برای امسال داریم در راستای همان برنامه‌ای است که از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم دنبال کردیم؛ چشم انداز صادرات ۷۰ میلیارد دلار کالا و ۵ میلیارد دلار خدمات فنی و مهندسی و در واقع ۷۵ میلیارد صادرات غیرنفتی را برای ۱۴۰۴ پیش‌بینی کرده بودیم، اما برنامه سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰ میلیارد دلار است که البته با چالش‌هایی در مسیر تحقق آن روبرو هستیم.

وی ادامه داد: مهمترین چالش ما موضوع مربوط به انرژی است که تاثیر بسیاری در صادرات خواهد داشت. بخش قابل توجهی از صادرات ما مواد خام و نیمه خام اعم از محصولات پتروشیمی وفولاد و شمش است که به برق و گاز نیاز دارند.

پیمان پاک تصریح کرد: ما عموما در تابستان بحران برق و در زمستان بحران گاز داریم و در نتیجه باید هم افزایش ظرفیت تولید را دنبال کنیم که در وزارت نفت و نیرو در دستور کار و در حال پیگیری است و مهمتر از همه اینکه باید به مدیریت مصرف انرژی توجه بیشتری داشته باشیم. در این صورت به راحتی ۶۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را برای امسال محقق خواهیم ساخت.

معاون وزیر صمت گفت: هدف اصلی دیگری که غیر از ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی داریم، صادرات کالاهایی است که ارزش افزوده و پیچیدگی بیشتری دارند.

وی افزود: دسته بندی کردیم که کدام محصولات به ازای هر تن صادرات درامد بیشتری را نصیب کشور می‌کنند و تصمیم داریم این موضوع را مورد توجه قرار دهیم که به ازای تناژ صادراتی مشخص از کشور درآمد ارزی بیشتری پیدا کنیم و همینطور به سمت صادرات کالاهای پیچیده‌تر حرکت کنیم؛ یعنی کالاهای که برند هستند و صادرات آن‌ها عمومیت ندارد.

به گفته پیمان پاک اظهار کرد: در این صورت می‌توانیم صادرات پایدار و مستمر را در بازارهای صادراتی دنبال کنیم و با ایجاد برند و همچنین صادرات کالاهای پیچیده‌ای که هر کشوری نمی‌تواند انجام دهد، جهش صادراتی را محقق سازیم.

آخرین وضعیت موافقتنامه اوراسیا
رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: ما یک مشکل دیرینه در حوزه تجارت داشتیم و آن اینکه صادرکنندگان ایرانی در بازارهای هدف نمی‌توانستند با بخشی از رقبا به دلایل مختلفی رقابت کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل مهم، موضوع تعرفه‌ها بود، تصریح کرد: در بسیاری کشورها مانند ترکیه تعرفه واردات کالا بسیار پایین است چرا که نظام‌های تعرفه‌ای تجارت ترجیحی و آزاد دارند. ایران هم در این زمینه مذاکراتی در گذشته داشتیم، اما به طور جدی به آن پرداخته نشده بود و ما توانستیم آن‌ها را محقق و اجرایی کنیم. به عنوان نمونه تجارت ترجیحی با پاکستان را فعال کردیم و وارد تجارت آزاد شدیم و همچنین تجارت ترجیحی با اندوزی نهایی شد که در بهار امسال امضا خواهد شد.

پیمان پاک با بیان اینکه یکی دیگر از مهمترین اقدامات دولت پیگیری جدی تجارت آزاد اوراسیا بود، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۲ نشست در این‌خصوص داشتیم که به تعداد کل نشست‌های سال‌های قبل بود و در نهایت نیز توانستیم تعرفه ۸۷ درصد از کدهای کالاهای مجاز برای واردات را صفر کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اقتصاد ما اقتصاد مکمل است و بسیاری از کالاهایی که اوراسیا صادر می‌کند مواد اولیه و نهاده‌های تولید است که ما نیاز داریم. از سوی دیگر کالایی که ما وارد خط سبز کردیم عمدتا محصولات صنعتی پپیچیده است که مورد نیاز آنهاست و در واقع رابطه برد-برد را برای همه کشورهای این تفاهمنامه رقم زده است.

وی ادامه داد: این موافقتنامه بهمن ماه نهایی شده و اواخر اردیبهشت یا خرداد ماه نیز وزرا آن را امضا می‌کنند و بعد هم به مجالس دو کشور ایران و روسیه برای نهایی شدن و تصویب می‌رود که این فرآیند کمی زمان بر است و پیش بینی ما این است که شهریور یا مهر ماه ۱۴۰۲ این توافقنامه ابلاغ می‌شود. در صورت اجرا جهش جدی در روابط تجاری ایران با اوراسیا به خصوص روسیه ایجاد خواهد شد. در حال حاضر با اعضای اوراسیا مذاکرات در سطوح بالا داریم تا مصوبات سرعت بگیرد. کار فنی باقی نمانده است و فقط اقدام تصویب شکلی و قانونی است که باید مصوبه دولت‌ها و مجالس را بگیرد.

کد خبر: ۲۱۹٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha