۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۲
تأکید بر تعیین تکلیف نمایشگاه بین‌المللی فرش قم| مهم‌ترین بازار تجار قمی در روسیه است
در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد؛

تأکید بر تعیین تکلیف نمایشگاه بین‌المللی فرش قم| مهم‌ترین بازار تجار قمی در روسیه است

قم- در نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت قم در سال ۱۴۰۲ گزارشی از میز روسیه، وضعیت برق چاه‌های آب کشاورزان و هم‌چنین آخرین وضعیت تعیین تکلیف نمایشگاه بین‌المللی فرش دستبافت بررسی شد.

به گزارش خبرنگار بازار، نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت عصر سه‌شنبه در سالن کرامت استانداری با حضور رؤسای اتاق بازرگانی و معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم و هم‌چنین تجار و دست اندرکاران بخش تولید و خصوصی استان برگزار شد که در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از انتخابات اتاق بازرگانی، گزارشی از محورهای میز روسیه برای بررسی بازار تجارت این کشور و نحوه حضور تجار و واحدهای تولیدی استان داده شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از انتخابات اخیر اتاق بازرگانی قم در ارتباط با بخش تولید و صنعت استان، گفت: مقام معظم رهبری با توجه به اهمیت تولید و لزوم بهبود تورم امسال را به نام «مهار تورم و رشد تولید» نام‌گذاری کردند که با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد و فشارهایی که به بخش خصوصی و هم‌چنین دست اندرکاران تولید می‌شود دوگانگی‌هایی وجود دارد و برای تحقق این شعار باید نگاه ما تیزبینانه باشد.

محمد ایرانی افزود: وقتی نرخ ارز با نوسان روبرو است و هم‌چنین تورم به ویژه قیمت و ارزش افزوده مواد اولیه کمر دست اندرکاران اقتصاد و تولید را شکسته و با توجه به رانت و نرخ محصولات پتروشیمی قاچاق به وجود می‌آید نمی‌توانیم شاهد رشد تولید باشیم.

به گفته وی، از سویی وضعیت نقدینگی باید کنترل شود؛ نقدینگی مشکل مهمی برای واحدهای تولیدی است و ما در اتاق بازرگانی به همراه مدیران دولتی باید برای کاهش بار تولیدکنندگان و حمایت از بخش تولید استان همکاری و برنامه‌ریزی کنیم.

ایرانی قمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به افتتاح ساختمان جدید اتاق بازرگانی، بیان کرد: امسال قرار است ساختمان جدید اتاق بازرگانی قم افتتاح شود و با توجه به مساحت آن می‌توانیم بخش‌هایی را به حوزه آموزش و تشکل‌های مختلف واگذار کنیم. به همت هیئت مدیره قرار است بانک اطلاعاتی از متولیان مختلف صنایع، تولیدی و بازرگانی تهیه شود و تجار را به صادرات ترغیب و تهدیدها و ظرفیت‌های استان را رصد کنیم.

تأکید بر تعیین تکلیف نمایشگاه بین‌المللی فرش قم| مهم‌ترین بازار تجار قمی در روسیه است

بازار روسیه دروازه مهم تجارت و صادرات کالا

در ادامه این جلسه گزارشی از محورهای میز تجارت روسیه ارائه شد؛ در ارتباط با تجارت با این کشور جلسات مختلفی برگزار شده است تا واحدهایی که برای تجارت با کشور روسیه آمادگی دارند انتخاب تا در مرکز تجاری روسیه حضور داشته باشند. طی رایزنی که با معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه شده است اسناد بالا دستی تنظیم و محورهای حمل و نقل و امور بانکی و تعرفه‌ها با کشور روسیه رایزنی شده است.

در این جلسه طبق گزارش ارائه شده از اتاق بازرگانی استان ۸ جلسه برای بررسی بازار روسیه تشکیل و در ضرورت تبیین همایشی با واحدهای صادراتی بررسی شده است؛ هم‌چنین تعیین ایالت منتخب در فدراسیون روسیه برای انجام تفاهم نامه از سوی استان مورد بحث قرار گرفت.

در ادامه گزارشی از وضعیت مصوبات سال گذشته که اهم آن بررسی تفویض اختیار مؤسسات حسابرسی تأمین اجتماعی؛ بررسی معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های خدماتی شهرک صنعتی استان، پیگیری واگذاری زمین در شهرک آی تی و رفع تعهد ارزی متقاضیان بهره‌مند از جزء «د» بند ۶ قانون بودجه سال ۸۸ و بررسی احداث شهرک مسکونی کارگران در مرکز ثقل شهرک‌های صنعتی جاده قدیم قم - تهران مورد بحث قرار گرفت.


تأکید بر تعیین تکلیف نمایشگاه بین‌المللی فرش دستبافت و واگذاری آن به متولیان فرش

در ادامه جلسه درباره مصوبه وضعیت نمایشگاه بین‌المللی فرش دستبافت بحث شد که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در این زمینه گفت: مسئله تعیین تکلیف وضعیت نمایشگاه بین‌المللی فرش دستبافت قم به عنوان یک نیاز مهم استان و مطالبه جدی بزرگان، امری بسیار ضروری است و باید هر چه سریع‌تر نهایی شود و با توجه به اهمیتی که این نمایشگاه در رونق اقتصادی دارد تسریع در رفع موانع و تعیین تکلیف وضعیت این نمایشگاه و تحویل آن به متولیان این حوزه همیشه مورد تأکید استاندار بوده است.

محسن امیدیان بیان کرد: در صورت راه اندازی این نمایشگاه به عنوان رکن مهم، فرش دستبافت قم برند اصلی صادرات استان خواهد بود و هرچه قدر این نمایشگاه زمان بر شود هزینه‌های نگهداری و استهلاک آن بالا می‌رود و باید از طولانی‌تر شدن آن جلوگیری شود.

تأکید بر تعیین تکلیف نمایشگاه بین‌المللی فرش قم| مهم‌ترین بازار تجار قمی در روسیه است

در ادامه دو بهره‌بردار در حوزه کشاورزی از افزایش هزینه‌های برق چاه‌های آب کشاورزی گلایه داشتند و خاطرنشان کردند: به جای این‌که در سال مهار تورم از بهره‌برداران حمایت شود تعرفه برق چاه‌های آب کشاورزی افزایش یافته است در حالی که ما تأمین کننده امنیت غذایی کشور و استان هستیم و اگر امنیت غذایی تأمین شود امنیت کشور هم بالا می‌رود.

گفتنی است؛ در این جلسه در ارتباط با عام شدن کاربری شهرک صنعتی کفش در منطقه ۹۶ هکتاری، کمبود رایزنان بازرگانی و اقتصادی در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور و استقرار نماینده بانک مرکزی و تمدید قرارداد زمین شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی و تأمین پارکینگ برای متقاضیان و بازدیدکنندگان پیگیری و بحث شد.

لازم به ذکر است قم استانی کوچک و کویری است که در کنار ظرفیت‌های معنوی و زیارتی، ظرفیت‌های بالقوه‌ای در زمینه صنعت، تجارت و حتی صادرات دارد و مهم‌ترین برند صنعت در قم کفش، لوازم خانگی و حتی صنایع چوبی است؛ هم‌چنین فرش دستبافت ابریشم قمی به عنوان برند صادرات قم در کشور و در بعد بین‌المللی شناخته می‌شود.

در قم ۷ شهرک مهم صنعتی وجود دارد که از میان این شهرک‌ها ۲ شهرک صنعتی شکوهیه و سلفچگان دارای ظرفیت‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی صنایع تولیدی محسوب می‌شوند.

کد خبر: ۲۱۸٬۷۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha