۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
شرایط رشد تعادلی و حبابی بورس
یادداشت؛

شرایط رشد تعادلی و حبابی بورس

اردیبهشت امسال نسبت ارزش معاملات به پول حدود ۱.۱ درصد ثبت شد، در حالی که این نسبت در مرداد ۹۹ به ۴ درصد رسیده بود و اگر نسبت همین بماند بدون حباب شاخص مقاومت بعد را هم می شکند.

حامد شایگان؛ بازار: روند معاملات بورس در سال جاری کاملا متمایز از سال ۱۳۹۹ است نشانه آنهم این است که نسبت ارزش معاملات خرد به پول در اردیبهشت امسال به ۱.۱ درصد رسیده، در حالی که این نسبت در مرداد ۹۹ به ۴ درصد رسیده بود و به معنای گردش بخش عمده پول موجود در اقتصاد ایران، در بورس بود اما در حال حاضر میزان پول درگیر در معاملات روزانه بورس به قدری نیست که منجر به ایجاد صف خرید در تمام نمادهای بورسی است اما در آن زمان برخی روزها شاهد قفل شدن تمام نمادها در صف خرید بودیم و همین مسئله منجر به ایجاد حباب در بورس شد، زیرا عملا فرصت خرید برای تازه واردهای بورس وجود نداشت و به ناچار در تله نمادهای حبابی می افتادند.
با توجه به اینکه ارزش دلاری بورس ایران حدود ۴۰ درصد از سال ۹۹ کمتر است، به نظر می رسد که حفظ میانگین ارزش معاملات به نسبت یک درصد پول می تواند دستیابی به سطح تعادلی دو میلیون ۷۰۰ هزار واحد برای شاخص کل را تضمین کند، اما اگر پول بیشتری درگیر بورس شود و این نسبت به بیش از ۲ درصد برسد می تواند انتظار داشت در روند شتابان رشد شاخص حباب در بورس شکل بگیرد. در صورتی هم که این نسبت به کمتر از نیم درصد افت کند می تواند منجر به رکود شود و این مسئله هم عاملی برای ورود پول به بازارهای موازی می شود.
در شرایط کنونی شاخص کل بورس از دو میلیون و پانصد هزار واحد عبور کرده و در صورتی که بالای این سطح تثبیت شود مقاومت بعدی یعنی دو میلیون و هفتصد هزار واحد فعال می شود که با توجه به اینکه به فصل مجامع نزدیک می شویم انتظار می رود تا پایان فصل بهار دو میلیون و هفتصد هزار واحد هم فتح شود.

کد خبر: ۲۱۸٬۷۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha