۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
بازگشت گرانی به بازار طلا و ارز! | دلار آزاد در آستانه ۵۵۰۰۰، سکه یک روزه ۱۴۰۰۰۰۰ گران شد
«بازار» گزارش می دهد

بازگشت گرانی به بازار طلا و ارز! | دلار آزاد در آستانه ۵۵۰۰۰، سکه یک روزه ۱۴۰۰۰۰۰ گران شد

ابهام در صحت و سقم خبر آزادسازی ارزهای بلوکه شده و تلاش برای خرید خودرو خارجی دست دوم همراه با طولانی شدن مذاکرات برجام موجب شده است تا نرخ ارز و طلا باز هم بی منطق در بازار افزایش یابد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: با وجودی که دلار پس از مدتها ثبات قیمتی در کانال ۵۰، ۵۱ هزار تومان جا خوش کرده بود، اما بهای این کالای مهم سرنوشت ساز اقتصادی طی چند روز اخیر دوباره بر مدار رشد قرار گرفته است. افزایش قیمتی که ناشی از بازگشت جو روانی به بازار ارز از یک سو و رشد میزان تقاضا برای تهیه دلار با هدف خرید خودروهای کارکرده وارداتی از سوی دیگر بازار ارز را متشنج کرده و باعث شده است قیمت ها در این بازار بدون اینکه اتفاق خاصی در اقتصاد یا مسائل سیاسی و بین المللی کشور رخ داده باشد، افزایش یابد.

بازار به قدری تشنه ارز است که برنامه های بانک مرکزی نیز نتوانسته از عطش چنین بازاری بکاهد. بازاری که تعیین کننده قیمت و پیشانی همه بازارهای سرمایه گذاری، تولید، تجارت و ... است و نوسان قیمت در آن همه بازار را آشفته و دچار تغییر می کند

عطش خریداران برای تهیه ارز

البته بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و تامین نیازهای ارزی متقاضیان واقعی این کالا اقدامات کارشناسانه خود را با شیوه های مختلف بکار گرفته اما بازار به قدری تشنه ارز است که برنامه های این بانک نیز نتوانسته از عطش چنین بازاری بکاهد. بازاری که تعیین کننده قیمت و پیشانی همه بازارهای سرمایه گذاری، تولید، تجارت و ... است و نوسان قیمت در آن همه بازار را آشفته و دچار تغییر می کند.

با این وجود هم اکنون نرخ دلار آزاد به حدود ۵۵ هزارتومان رسیده و این افزایش قیمت مسیر رشد نرخ همه کالاها را در بازار بخصوص طلا و سکه را نیز هموار کرده است تا موجب شود بهای هر گرم طلای ۱۸ عیارهم اکنون با عبور از ۲ میلیون ۷۷۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی به ۳۴ میلیون ۷۰۰ هزار تومان چنین بازارهایی را از ریل ثبات قیمتی خارج کند.

حال که تقاضا برای خرید ارز در بازار افزایش و این موضوع باعث رشد قیمت این کالا شده است با دستور رئیس‌کل بانک مرکزی تخصیص ارز به شرکت‌های واردکننده‌ای که قبل از مرحله تخصیص ارز، نسبت به خرید ارز از بازار آزاد اقدام می‌کنند، ممنوع شده تا اقدامات لازم برای مدیریت بازار ارز در بازار غیررسمی تقویت شود.

درچنین شرایطی کارشناسان تاکید دارند؛ باید فکری اساسی برای جلوگیری از رشد غیر واقعی قیمت ها در بازار ارز شود زیرا افزایش دوباره بهای ارز نه تنها تورم را تشدید و ارزش پول ملی را بیش از این کاهشی می کند بلکه بخش های مختلف اقتصادی بخصوص بخش تولید را با رکود شدید مواجه خواهد کرد. موضوعی که تبعات منفی آن منجر به افزایش هزینه های تولید، هزینه تامین معیشت زندگی و گرانی کالاها و خدمات در بازار شده و در نهایت بازارهای سرمایه گذاری را به هم می ریزد.

دلیل اقتصادی خاصی که بتواند بر بازار ارز تاثیر گذاشته باشد تا قیمت ها دوباره در مسیر رشد قرار گیرند به چشم نمی خورد چرا که هیچ اتفاقی در بحث شاخص های کلان اقتصادی یا سیاسی و بحث برجام رخ نداده است، بنابراین می توان گفت؛ جو روانی در بازار همراه با ناکارآمدی های مدیریتی در بازار باعث افزایش قیمت هاست

رشد قیمت ها در بازار ارز بدون هیچ اتفاق خاص اقتصادی و سیاسی

اظهار نظرهای فراوانی در مورد علل رشد قیمت ها در بازار طلا و ارز مطرح است آنطورکه برخی ها معتقدند؛ بی سر و سامانی بازار و ضعف مدیریت ها باعث چنین آشفتگی قیمتی در این بازارها شده است.

آلبرت بغزیان، کارشناس مطرح اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره علت رشد دوباره نرخ ارز در بازار پس از ثبات قیمتی این کالا طی ماه گذشته، گفت: دلیل اقتصادی خاصی که بتواند بر بازار ارز تاثیر گذاشته باشد تا قیمت ها دوباره در مسیر رشد قرار گیرند به چشم نمی خورد چرا که هیچ اتفاقی در بحث شاخص های کلان اقتصادی یا سیاسی و بحث برجام رخ نداده است، بنابراین می توان گفت؛ ناکارآمدی های مدیریتی و ضعف نظارت همچنین عدم ساماندهی قیمت ها در بازار باعث افزایش قیمت ها در بازار ارز و به تبع آن رشد قیمت ها دربازار طلا و سکه شده است.

وی با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی برای پرکردن نیازهای ارزی خود آنطور که مدتی قیمت ارز را در محدوده ۵۰ هزارتومان تثبیت کرد، اما اکنون با مواجه تقاضای بالای خریداران ارز شرایط را برای کسب سود بالا به عنوان بزرگترین دارنده منابع ارزی مساعد می بیند، نیز می تواند جای سئوال باشد، افزود: بازار ارز از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است و هر مسئله ای می تواند زمینه ساز تغییر قیمتها در این بازار شود. به طور مثال خیلی ها در پی انتشار خبرهایی مبنی برآزاد سازی ارزهای بلوکه شده کره جنوبی منتظر کاهش قیمتها در بازار بودند اما با توجه به نبود اطلاع رسانی دقیق در این زمینه همچنین عدم انتشار اخبار موثق از مراجع رسمی در خصوص آزاد سازی ارزهای بلوکه ای، چنین مسئله ای موجب شد تاثیر منفی بر بازار ارز به جای گذارد و قیمت ها صعودی شوند.

تلاش دولت برای آزادسازی ارزهای بلوکه شده همچنین ارتباط با دنیا با حفظ جوانب و ارزش ها می تواند بازار ارز را آرام کند و قیمت ها بی منطق افزایش نیابند. علاوه بر این برنامه ریزی ها برای مهار نرخ تورم، رشد اقتصادی ترسیم و از طرفی میزان ارزآوری نیز با فعال شدن بنگاههای اقتصادی افزایش یابد

چرا قیمت ها در بازار ارز و طلا کاهشی نمی شود؟

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: بانک مرکزی پرداخت ارز سهمیه ای در قبال کارت ملی را مشروط کرد به طوری که متقاضیان غیر واقعی آن به شدت ریزش کرد، این اقدام درست هر چند راهکاری مناسب بود اما چرا تاثیر خود را بر کاهش نرخ ارز در بازار به جای نگذاشت؟. از طرفی هم اکنون تامین ارز نیازمندان واقعی چون تجار، کسبه، بازرگانان و فعالان اقتصادی در سامانه نیما و سایر مراجع رسمی تامین می شود. حال سئوال اینجاست که چرا باز هم بازار تشنه ارز است؟ علاوه بر این چرا بازارهای غیر رسمی و فعال داد و ستد ارز سفت و سخت کنترل نمی شود؟

وی راهکار موثر برای ساماندهی بازار ارز را علاوه بر مدیریت درست و کارشناسانه در این بازار تلاش دولت برای آزادسازی ارزهای بلوکه شده همچنین ارتباط با دنیا با حفظ جوانب و ارزش ها عنوان کرد و افزود: زمانی بازار ارز آرام و قیمت ها بی منطق افزایش نمی یابند که علاوه بر برنامه ریزی مدیران و مسئولان اقتصادی و نهادهای تصمیم گیر برای مهار نرخ تورم، رشد اقتصادی خوبی در کشورحاصل و از طرفی میزان ارزآوری نیز با فعال شدن بنگاههای اقتصادی، ایجاد سرمایه گذاری و در نهایت ارتباط با دنیا از سر گرفته شود.

رشد قیمت ها در بازار ارز و رسیدن دلار آزاد به حدود ۵۵ هزار تومان خیلی سریع تاثیر خود را بر بازار طلا و سکه به جای گذاشت به طوری که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شد

سکه ۳۴ میلیون و ۷۰۰ تومان و دلار آزاد در آستانه ۵۵ هزار تومان!

بنا به این گزارش، رشد قیمت ها در بازار ارز و رسیدن دلار آزاد به حدود ۵۵ هزار تومان خیلی سریع تاثیر خود را بر بازار طلا و سکه به جای گذاشت به طوری که امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۷۷۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار و سکه طرح قدیم نیز ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شد. این در حالی است که روز گذشته قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی به ۳۳ میلیون ۳۰۰ بود.

علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۲ میلیون و ۶۰۰ و سکه یک‌گرمی ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین و به فروش رفت. هر مثقال طلا در بازار داخلی نیز امروز ۱۲ میلیون و ۲۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۹۸۲ دلار است.

همچنین بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار امروز بدون تغییر نسبت به روز کاری قبل، ۴۱ هزار و ۹۹۶ تومان و قیمت حواله دلار ۳۸ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شد. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی، نرخ اسکناس یورو با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۶ هزار و ۲۹۷ تومان، و نرخ حواله یورو ۴۲ هزار و ۸۸ تومان اعلام شده است. همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم ۱۱ هزار و ۴۲۷ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۳۸۸ تومان اعلام شده است.

طبق اظهارات کارشناسان؛ قیمت ها در بازار ارز و طلا بی منطقی و غیر واقعی در حال افزایش است افزایش قیمتی که ناشی از وجود جو روانی در بازار است. در چنین شرایطی بانک مرکزی باید بازار را مدیریت کند تا قیمت ها بیش از این افزایش نیابد.

کد خبر: ۲۱۸٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      0 1
      نظارت وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامیست نه اینکه هر روز روز نوشتن و نثری قانونی جدید برای محدود کردن کل جامعه اگر مجلس نظارت خود را آنلاین بر دستگاه های مهمی چون بانک مرکزی سازمان گمرک سازمان تامین اجتماعی و سازمان‌ها و ادارات مهمی که مستقیما در معیشت و عدالت در جامعه وظایفی بر عهده دارند ،را بدرستی و دقیق انجام دهد اکنون ما شاهد این همه فساد و ناکارآمدی در جای جای کشور نبودیم
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
      0 0
      امروز در مجلس شاهد این بودیم که حتی طرح سوال از رویه روزانه طرز کار مجلس نیز برای نمایندگان مردم با محدودیت میباشد چه برسه که این نمایندگان بخواهند بروند مثلا بانک مرکزی و بخواند روش تخصیص ارز و حجم نقدینگی روزانه رو چک کنند