۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
مطالبه فعالان گردشگری خوزستان از رئیس جمهور؛ وعده ها عملی شود
گزارش بازار؛

مطالبه فعالان گردشگری خوزستان از رئیس جمهور؛ وعده ها عملی شود

اهواز- فعالان گردشگری استان خوزستان خواستار شنیدن این صنف در سفر استانی رئیس جمهور شدند.

محمود نواصر؛ بازار: سید ابراهیم رئیسی مقرر شده روزهای پنجشنبه و جمعه هفتم و هشتم اردیبهشت ماه سفری به در قالب سفر استانی به خوزستان سفر کند.

حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استان خوزستان همواره از اهمیت چندانی برخوردار بوده و وزیر مربوطه نیز تاکنون دو بار به استان خوزستان سفر کرده است.

یک فعال صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ابتدا مهم‌ترین مشکلی که در آبادان وجود دارد؛ نبود بازار فروش برای ارائه‌ صنایع دستی در آن است. هر چند که سازمان منطقه‌ آزاد اروند در حوزه‌ رشد و فروش صنایع دستی تلاش‌هایی کرده ولی به دلیل نبود برنامه‌ مناسب و استراتژی هدفمند در این حوزه تعداد کمی از هنرمندان مورد حمایت قرار گرفته‌اند ولی مابقی هنرمندان از این موضوع بی بهره هستند.

زهرا احمد حدادی افزود: انتظار می رود در ابتدا برای رفع مشکل مورد نظر راه حل‌های مناسبی ارائه دهند و مسیری برای رشد و فروش محصولات صنایع دستی در بازارهای مطرح فراهم شود. در مرحله‌ دوم نیاز است از همه هنرمندان به یک میزان برای اجرای سفارش و تهیه‌ محصولات هنری استفاده شود تا چرخ صنعت دست و صنایع دستی روز به روز در حال گردش و رشد بیشتری باشد و ما شاهد رشد صنایع دستی شهرستان آبادان باشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به صحبت‌های انجام شده در حوزه‌ صنایع دستی بانوان آبادان و قول حمایت‌های منطقه‌ آزاد اروند به بانوان هنرمند که سطح کار هنر دستشان از نظر کیفیت مورد تایید قرار گرفته اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته و چنانچه بخواهیم کمی دقیق‌تر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم مشکل اصلی صنایع دستی و هنری در آبادان نبود بازار فروش محصولات و ارائه آن به خریداران و عرضه آن در بازارهای مطرح سطح کشور است.

مطالبه فعالان گردشگری خوزستان از رئیس جمهور؛ وعده ها عملی شود

وعده‌های وزیر میراث عملی شود

یک فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خوشبختانه نمایندگان فعلی استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره های پیشین مطالبات فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به گونه بهتری پیگیری کردند.

جبار موید راد افزود: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تیرماه سال گذشته به دعوت «سیدمحمد مولوی»، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به شهرهای آبادان و خرمشهر سفر کرد و قول هایی داد ولی متاسفانه بسیاری از آنها تاکنون عملی نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه ادارات میراث در استان خوزستان به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر با کمبود شدید کادر اداری، یگان و تجهیزات مواجه هستند.

این فعال گردشگری اجرای پروژه‌های مشارکتی دولت به ویژه در حوزه گردشگری روستایی را ضروری دانست و گفت: برگزاری جشنواره خوراک یکی از مطالبات فعالان گردشگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

موید راد با اشاره به نقش فرودگاه آبادان در توسعه صنعت توریسم، بیان کرد: رسیدگی به وضعیت فرودگاه بین‌المللی آبادان از جمله برقراری پروازهای خارجی و راه اندازی ترمینال جدید باید با قید فوریت انجام شود.

اتباع عراقی در طول سال به استان خوزستان سفرهای زیادی دارند و ضرورت دارد کنسولگری این کشور راه‌اندازی شود

وی راه‌اندازی کنسولگری عراق در شهر آبادان را مهم برشمرد و توضیح داد: اتباع عراقی در طول سال به استان خوزستان سفرهای زیادی دارند و ضرورت دارد کنسولگری این کشور راه‌اندازی شود.

این فعال گردشگری توضیح داد: حضور شرکت تعاونی حامیان در آبادان به منظور خرید تضمینی تولیدات صنایع دستی هنرمندان، ایجاد پایانه صادرات صنایع دستی، مساعدت برای اجرای طرح یکپارچه‌سازی فضای موزه آبادان و احیای فضای محیطی، تشکیل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند و تشکیل «دبیرخانه دائمی گردشگری سلامت» در منطقه آزاد اروند برخی از مواردی است که «سیدمحمد مولوی»، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به صورت حضوری از وزیر میراث مطالبه کرده و اکنون منتظر تحقق آن از سوی دولت هستیم.

موید راد تاکید کرد: حذف روادید برای سفر اتباع خارجی به منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر)، اجرای پروژه مناسب در خصوص ظرفیت پرونده‌نگری فلامینگوهای ایتالیایی در آبادان، کاهش عوارض خروج از کشور در منطقه آزاد اروند و قرار دادن نرخ ثابت و برقراری خط آبی آبادان-کویت دیگر مطالبات فعالان گردشگری از دولت است که درخواست داریم در سفر استانی رئیس جمهور به صورت ویژه پیگیری شود.

دوگانگی حاکمیتی خوزستان و اروند رفع شود

یک فعال گردشگری و صنایع دستی خواستار اصلاح ساختار ثبت سمن در مناطق آزاد شد و اظهار کرد: فرآیند ثبت سمن در مناطق آزاد باید مطابق با قوانین مناطق آزاد باشد.

نجمه عباسیان پور ادامه داد: حتی سمن‌هایی که اکنون دارای مجوز هستند زمانی که قصد تمدید دارند، یک فرآیند زمان‌بر را باید سپری کنند که با رویکرد توسعه‌ای در تضاد است.

از دولت انتظار می‌رود وضعیت دوگانگی حاکمیتی منطقه آزاد اروند و استان خوزستان در حوزه گردشگری را رفع کند. ادارات میراث فرهنگی شهرهای آبادان و خرمشهر باید مشخص شود زیر نظر اداره کل میراث خوزستان هستند یا سازمان منطقه آزاد اروند؟

وی تصریح کرد: از دولت انتظار می‌رود وضعیت دوگانگی حاکمیتی منطقه آزاد اروند و استان خوزستان در حوزه گردشگری را رفع کند. ادارات میراث فرهنگی شهرهای آبادان و خرمشهر باید مشخص شود زیر نظر اداره کل میراث خوزستان هستند یا سازمان منطقه آزاد اروند؟

این فعال گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد: فعالان گردشگری نقطه نظرات زیادی برای ارائه به رئیس جمهور آماده کرده‌اند و درخواست داریم صدای فعالان گردشگری شنیده شود.

با توجه به اپیدمی کرونا طی سال‌های اخیر و مطالبات مستمر فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ضرورت دارد استاندار خوزستان به عنوان نماینده عالی دولت در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

کد خبر: ۲۱۷٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha