۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
فولاد مبارکه اصفهان ۲ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دست احداث دارد
مدیرعامل فولادمبارکه:

فولاد مبارکه اصفهان ۲ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دست احداث دارد

اصفهان-طیب نیا، مدیرعامل فولادمبارکه اصفهان گفت: این شرکت ۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دست احداث دارد که در چند سال آینده برق مورد نیاز این صنعت را تامین می کند و مازاد آن به شبکه وارد می شود.

به گزارش خبرنگار بازار، محمد یاسر طیب‌نیا، ظهر سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان اظهار داشت: شرکت فولاد مبارکه نزدیک به دو هزار مگاوات نیروگاه در دست احداث دارد یا برخی از آن‌ها در مسیر احداث بوده و مطالعات میدان کاری آن‌ها در حال انجام است و ظرف چند سال آینده نه تنها برق این مجموعه را تامین خواهیم کرد بلکه مازاد تولید نیز وارد شبکه سراسری برق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر ۵۰ لوکوموتیو خریداری شده و بیش از نیمی از آنها در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است، افزود: با ورود مابقی لوکوموتیوهای خریداری شده ۸۰ لوکوموتیو خواهیم داشت و در حوزه حمل و نقل ریلی شرکت هم اینک بالغ بر سه هزار واگن داریم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به خرید ۵۰ دستگاه کامیون در یکسال اخیر، خاطرنشان کرد: تولید فولاد مبارکه در سال گذشته ۱۰ میلیون و ۲۴۴ تن بوده و از ظرفیت ۱۰۰ درصدی برای افزایش تولیدات خود استفاده کرده و این در حالی است که صنعت کشور بالای ۶۵ درصد ظرفیت اسمی خود برای تولید استفاده می‌کند.

طیب نیا با اشاره به اینکه جایگاه کشور ما در تولید فولاد در رتبه دهم قرار دارد، ابراز داشت: در تولید فولاد سال گذشته بیش از ۶۱ رکورد تولیدی داشتیم و این در بخش های مختلف و تک تک شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه اتفاق افتاد که در این راستا گندله سازی ۳.۸، آهن اسفنجی ۱۰ درصد، تختال بالغ بر ۱۰ درصد و کلاف گرم هفت درصد افزایش تولید داشت.

افزایش ۹ هزار تنی تولید شرکت فولادمبارکه

وی ادامه داد: تفاوت تولید شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ با ۱۴۰۱، افزایش ۹۰۰ هزار تنی تولید کارخانه فولاد و ۸۰۰ هرار تنی آهن اسفنجی ۸۰۰ هزار است که نوعی احیای بدون ایجاد ظرفیت جدید و با ظرفیت موجود اتفاق افتاد و این رشد تولید در شرایطی بود که حدود سه ماه قطعی گاز و قطعی برق داشتیم و این‌ مهم با مدیریت منابع و زمان و تعمیرات محقق شد.

طیب نیا افزود: این میزان تولید نهضتی بود که در تمامی شرکت‌های تابعه فولاد مبارکه اتفاق افتاد که الگوی بنگاه داری است و در شرایطی حاصل شد که در سراسر کشور شاهد فول قیمت و رکود محصولات فولادی بودیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادامه با بیان اینکه پروژه انتقال آب دریا به اصفهان از دوره مدیرعامل اسبق مطرح و حدود چهار- پنج سال پیش آغاز شده بود که در نهایت با همت دولت مردان و تیمی که گرد آمدند این پروژه‌های انتقال آب از داخل و بیرون استان در اولویت قرار گرفت.

وی ادامه داد: از هفته اولی که حکم من به عنوان مدیرعامل فولاد مبارکه صادر شد به اتفاق تیم روی این پروژه وقت گذاشتیم و هفته ای یک جلسه در تهران با وزارت نیرو و نهاد ریاست جمهوری جلساتی داشتیم تا در نهایت به نقطه شروع رسید و هفته گذشته طی بازدیدی که از خط داشتم این پروژه با قوت از دریای عمان پیش می رود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه این پروژه برای حل مسئله مشکل آب فولاد مبارکه نیست، خاطرنشان کرد: این شرکت تقریبا ۵۰ درصد آب مورد نیاز خود را از پساب تامین می‌کند و سال گذشته برداشت ما از رودخانه زاینده‌رود ۱۴ میلیون مترمکعب بود و هدف گذاری ما این است که برداشت آب از زاینده‌رود طی سه سال پیش‌رو به صفر برسد.

بازچرخانی پساب فاضلاب ۶ شهر دیگر

طیب نیا با بیان اینکه بازچرخانی پساب فاضلاب ۶ شهر دیگر را کلید زدیم، افزود: تلاش می‌کنیم که نیاز آبی ما از دریا بسیار کم باشد زیرا برنامه ریزی روی ۲۰۰ میلیون مترمکعب برای صنایع استان است.

وی با تاکید بر اینکه انتقال آب دریا برای حل مشکل آب صنعت استان اصفهان است، ابراز داشت: فولاد مبارکه در این زمینه بیش از سهم خود و وظیفه خود هزینه کرده است‌.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان رقم هزینه شده برای این پروژه را سنگین خواند و گفت: هم اینک این طرح انتقال آب در ۲۰ نقطه از سیرجان تا اصفهان در حال پیش‌روی است و ۶ پیمانکار توانمند در این پروژه مشغول فعالیت هستند که شامل چند صد کیلومتر کریدور و چند ده کیلومتر لوله‌گذاری است‌.

طیب نیا در ادامه با بیان اینکه هدف گذاری سختگیرانه‌تری نسبت به کاهش آب مصرفی، بازچرخانی و تغییر رژیم آب خام در دستور کار داریم، گفت: سال ۱۳۷۰ آب مورد نیاز فولاد مبارکه ۴۰ میلیون مترمکعب برای ۲.۴ تن فولاد تعیین شده اما امروز به ۱۶ میلیون مترمکعب به ۷.۲ تن رسیده است.

طیب نیا با بیان اینکه میانگین شاخص تولید دی اکسید کربن ۱.۹ و جایگاه ما ۱.۶ است و نزدیک به بهترین های جهانی حرکت می کنیم، ابراز داشت: تولید فولاد بدون کربن اکنون در اروپا دنبال می شود و این پروژه هم زمان در فولاد مبارکه اصفهان کلید خورده است.

وی با بیان اینکه پروژه نیروگاه خورشیدی ۹۱۴ مگاواتی شرکت فولاد مبارکه ۷۸ پیشرفت فیزیکی یافته است، تصریح کرد: با بهره برداری این نیروگاه ۶۰۰ مگاوات برق مورد نیاز این صنعت تامین خواهد شد و ۲۰۰ مگاوات آن نیز توسط انرژی باد تامین خواهد شد که به کاهش مصرف انرژی و کاهش آلاینده در اصفهان کمک می‌کند.‌

مدیرعامل شرکت ضفولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اینکه بهره‌برداری این نیروگاه خورشیدی کاهش ۲.۵ میلیون تن co۲ در سال کمک خواهد کرد، ابراز داشت: این طرح تا تابستان امسال بهره برداری خواهد شد.

طیب نیا با بیان اینکه فولاد مبارکه تبدیل شدن به صنعت سبز را در افق ۱۴۰۱ هدفگذاری کرده است، گفت: هیچ شرکتی در کشور به اندازه فولاد مبارکه در زمینه کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف آب سرمایه گذاری نکرده و رقم سرمایه گذاری فولاد در حوزه کاهش مصارف انرژی و آب ۲.۳ میلیارد دلار بوده است.

وی درخصوص ایجاد آلایندگی با نمک‌زدایی از آب دریا، تصریح کرد: این مسئله یکی از موضوعاتی بود که فولاد مبارکه مطالعات آن را پیگیری کرد و بر همین اساس اکنون انتقال آب از دریای عمان صورت می‌گیرد که به اب‌های ازاد راه دارد و انتقال آب از خلیج فارس نیست.

آخرین وضعیت پرونده فولاد مبارکه

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پاسخ به سوال یکی از رسانه‌ها درخصوص آخرین وضعیت پرونده تخلف ۹۲ هزار میلیاردی این شرکت، گفت: تحقیق و تفحص مجلس مربوط به قبل از حضورم به عنوان مدیرعامل این شرکت و در سال ۱۳۹۹ بود؛ یک گزارش رسمی به مجلس داده شد و یک گزارش غیررسمی با اعداد و ارقام نجومی و یک سری اعداد و ارقامی در بیان برخی افراد غیرمتعهد نیز مطرح شد که موجب شد دشمنان سواستفاده کنند.

طیب نیا افزود: این پرونده را تحلیل نمی کنیم زیرا همان گونه که رئیس قوه قضائیه گفتند باید مراحل قانونی را طی کند که اکنون این پرونده در حال سپری کردن مراحل قانونی است.

وی اظهار داشت: گزارش غیررسمی و اعداد و ارقام نجومی و بکار بردن کلماتی چون فساد را قبول نداشتیم، تخلفاتی بوده که در دست بررسی است و باید صبر کنیم. تا قبل اینکه مرجع قضایی نظری نداده من هم قضاوتی بر موضوع نخواهم داشت علی رغم اینکه از جزییات این پرونده اطلاع دارم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: راجع به اصل گزارش تحقیق و تفحص باید دید که مراجع قضایی چه نظری دارند؛ ضمن اینکه هفته گذشته با بازپرس پرونده نیز صحبت‌هایی داشتم و با نتیجه رسیدن تحقیقات مراجع در موعد خود پاسخ ملت را خواهند داد.

کد خبر: ۲۱۷٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha