۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
درآمدهای آبفا یک چهارم هزینه های آن است| بارندگی ها ۲۲ درصد کمتر شد اما مردم به هیچ وجه نگران نباشند
مدیرعامل آبفای تهران در گفتگو با بازار:

درآمدهای آبفا یک چهارم هزینه های آن است| بارندگی ها ۲۲ درصد کمتر شد اما مردم به هیچ وجه نگران نباشند

اردکانی مدیرعامل آبفای تهران با بیان اینکه درآمدهای این شرکت معادل یک چهارم هزینه های آن است، گفت: بارندگی ها ۲۲ درصد کاهش یافته اما مردم به هیچ وجه نگران نباشند، خبری از قطعی و جیره بندی نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: سدهای تهران حال و روز خوشی ندارند و بسیاری از کارشناسان حوزه آب نگران وضعیت تامین آب پایتخت در روزهای گرم تابستان هستند. با این وجود مسئولین شرکت آب و فاضلاب سعی بر عادی جلوه دادن شرایط داشته و مدام تاکید می کنند که مردم به هیچ وجه نگران نباشند. محسن اردکانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران درحالی از کاهش ۲۲ درصدی بارندگی ها نسبت به متوسط بلند و افت ذخایر سدها خبر می دهد که معتقد است هیچ نگرانی از بابت تامین آب شرب وجود ندارد. او همچنین تاکید می کند که «هیچ برنامه ای برای قطعی یا جیره بندی آب وجود ندارد. »

اما جالب اینجاست که این مقام مسئول بلافاصله بعد از اینکه می گوید که هیچ جای نگرانی وجود ندارد روی مدیریت مصرف از سوی مردم تاکید کرده و می گوید که گذر از این شرایط بدون همراهی مردم ممکن نبوده و باید مشترکین مصرف خود را ۲۰ درصد کاهش داده و به ۱۴ مترمکعب(سرانه مصرف مجاز خانوار در ماه) برسانند.

۷۰ درصد پر مصرف ها توجهی به هشدارها نکردند

جالب اینجاست که مشترکان پر مصرف هم دیگر نیازی نیست که نگران قطعی آب خود باشند. بر اساس آخرین تصمیم گرفته شده تنها مشترکینی که مصرف بالای ۴۸ مترمکعب در ماه را دارند مشمول قطعی می شوند. این در حالی است که در گذشته سقف مصرف برای قطعی ها ۲۸ مترمکعب تعیین شده بود.

مدیرعامل آبفای تهران گفته به دنبال این هستیم که سقف برخورد با مشترکین پر مصرف را به حالت قبلی یعنی ۲۸ مترمکعب در ماه بازگردانیم. جالب است که بدانید سال گذشته تنها ۳۰ درصد از مشترکین پر مصرف بعد از دریافت اخطارها و قطعی آب حاضر به مدیریت مصرف شده و ۷۰ درصد دیگر توجهی به هشدارها نداشته اند

البته مدیرعامل آبفای تهران در پاسخ به بازار گفته که «به دنبال این هستیم که سقف برخورد با مشترکین پر مصرف را به حالت قبلی بازگردانیم.» ولی این مقام مسئول در آبفای تهران هیچ توضیحی درباره اینکه این اصلاح بالاخره کی صورت خواهد گرفت، نداده است.

جالب اینجاست که بدانید ۵ درصد مشترکین تهرانی در سال گذشته مصرفی بالای ۲ برابر الگو یعنی بیش از ۲۸ مترمکعب در ماه داشته اند که تنها ۳۰ درصد آنها بعد از اخطارها و قطعی ها حاضر به مدیریت مصرف شده اند و ۷۰ درصد دیگر همچنان در حال مصرف بالای آب در این شرایط بحرانی هستند.

فاضلاب تهران کی به بهره برداری می رسد؟

بر اساس آنچه وزیر نیرو اعلام کرده آیین نامه آب در هفته های گذشته در دولت به تصویب رسیده است. آیین نامه ای که در آن تغییر چندانی نسبت به سال ۱۴۰۱ صورت نگرفته و تنها تفاوت آن در دست و دل بازی بیشتر برای توزیع آب مجانی است. آنگونه که علی اکبر محرابیان به بازار گفته در آیین نامه امسال مشترکینی که تحت پوشش نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد یا بهزیستی هستند چنانچه الگوی مصرف را یعنی ۱۴ مترمکعب در ماه را رعایت کنند، دیگر نیازی به پرداخت پول آب ندارند.

در شبکه فاضلاب حدود ۸۰ درصد پیشرفت را در ایجاد شبکه و خطوط انتقال شاهد هستیم همچنین در ساخت در تصفیه خانه ها هم شاهد پیشرفت ۵۶ درصدی هستیم هم اکنون در تهران ۳۵۰ میلیون مترمکعب پساب قابل استفاده در کشاورزی و صنعت تولید می شود

جالب اینجاست که حاتم بخشی ها در صنعت آب در حالی همچنان ادامه دارد که هم اکنون بخش زیادی از طرح های عمرانی حوزه آب به دلیل اقتصاد ناکارآمد آب سرعت پیشروی پایینی را دارند. شاید بهترین نمونه این ادعا را پروژه های فاضلاب کشور به خصوص در کلان شهرهایی همچون تهران دانست. پروژه هایی که قرار بود سال ها پیش به اتمام برسد، همچنان به دلیل کمبود منابع به صورت لاک پشتی پیش روی می کند. بر اساس تازه ترین اظهار نظر مدیرعامل آبفای تهران، در شبکه فاضلاب حدود ۸۰ درصد پیشرفت را در ایجاد شبکه و خطوط انتقال شاهد هستیم. همچنین در ساخت در تصفیه خانه ها هم شاهد پبشرفت ۵۶ درصدی هستیم.

او می گوید که هم اکنون ما در تهران ۳۵۰ میلیون مترمکعب پساب قابل استفاده در کشاورزی و صنعت تولید می کنیم.

قبض های مردم چقدر از هزینه ها را پوشش می دهد؟

مدیرعامل شرکت آبفای تهران همچنین در پاسخ به این سوال بازار چه میزان از منابع لازم برای تکمیل پروژه های حوزه آب از محل درآمدهای این شرکت تامین می شود، گفت: با توجه به تعرفه های تکلیفی آب میزان درآمد حاصل از صدور قبض های مشترکین تنها یک چهارم هزینه های ماست. البته بخش دیگری از منابع مورد نیازمان از محل بودجه طرح های عمرانی جبران می شود. اما بخش دیگری هم به زیان انباشته ما تبدیل می شود.

او در پاسخ به این سوال که طرح های پلکانی چه تغییری در درآمدهای شما داشته است، گفت: همواره مردم به خصوص پر مصرف ها را به کم مصرف کردن توصیه می کنیم. طبیعی است که وقتی آب مصرف نمی شود درآمد ما هم کاهش پیدا کند.

اردکانی همچنین درباره منابع مالی مورد نیاز شرکت آبفای تهران گفت: اگر قرار باشد که کمال گرایی کنیم منابع مالی که نیاز داریم خیلی خیلی زیاد است. اما ما به دنبال این هستیم که با تکیه بر همین منابع موجود طرح های نیمه تمام خود را با اولویت بندی تکمیل کنیم.

تامین ۶۰ درصد آب تهران از منابع زیر زمینی

جالب اینجاست که بحران و کاهش بارندگی ها در ۳ سال گذشته باعث شده که برداشت آب از منابع زیر زمینی به شدت افزایش پیدا کند. بر اساس آخرین آمار اعلامی از طرف وزارت نیرو، هم اکنون ۵۵ درصد از آبی که به صورت سالانه در کشور به مصرف می‌رسد، از طریق چاه‌ها و قنات‌ها تأمین می‌شود. البته کارشناسان مدعی اند که این نسبت در تهران هم اکنون به ۶۰ به ۴۰ رسیده است. یعنی ۶۰ درصد از منابع زیر زمینی و حدود ۴۰ درصد از منابع سطحی تامین می شود.

کد خبر: ۲۱۷٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha