۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۷
اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم در دو راهی ویلایی و آپارتمان سازی
مردم قم خواستار گسترش ویلایی سازی هستند؛

اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم در دو راهی ویلایی و آپارتمان سازی

قم- در حالی قم را به عنوان استانی موفق در اجرای طرح نهضت ملی مسکن می‌دانند که وضعیت اجرای این طرح به صورت آپارتمان یا ویلاسازی هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار بازار، یکی از وعده‌های انتخاباتی مهم دولت سیزدهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن بود که گفته می‌شود بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمان‌سازی دولتی در چند سال اخیر است؛ این طرح در قم هم اجرا و متقاضیان به امید داشتن سرپناهی برای رهایی از دنیای مستأجری در این طرح ثبت نام کرده‌اند اما تا امروز گزارش شفافی از وضعیت اجرای مسکن ملی در این استان ارائه نشده و آینده طرح مشخص نیست.

در چهارم آبان ماه سال گذشته برخی شهروندان قمی که از واحدهای آپارتمانی دل خوشی نداشتند و منتظر بیان وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در قم بودند پویش «نه به آپارتمان سازی» را راه‌اندازی کردند و طی نامه‌ای به استاندار قم خواستار گسترش ویلایی سازی شدند چرا که اراضی ۵۶۰ هکتاری هم آزادسازی شده است.

در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان قم که روز دوشنبه در سالن کرامت استانداری قم با حضور مسئولان استان برگزار شد مشخص شد که با توجه به ادعای پیشرو بودن قم در اجرای طرح نهضت ملی مسکن اما مسئولان در دو راهی آپارتمان سازی و ویلایی سازی قرار دارند.

بعد از این که هرکدام از اعضای شورای برنامه‌ریزی استان قم برای این طرح ایده و نقشه راهی را ارائه کردند، نقاط پیشنهادی جهت احداث مسکن ویلایی به رأی گذاشته شد و دو پهنه طایقان و اسلام آباد قنوات به تصویب رسید و همچنین مطرح شد که برای ویلایی سازی باید دقت نظر و مطالعات بیشتری صورت گیرد.

در این جلسه نیز مطرح شد که اگر دنبال ویلایی سازی در شهر قم باشیم باید از الگوی منطقه پردیسان استفاده شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: باید بررسی و مطالعات بیشتری برای انتخاب زمین مسکن ویلایی انجام شود تا در آینده شاهد مشکلات جدیدی نباشیم؛ متقاضیان مسکن بیشتر قمی هستند و مهاجرت معکوس الزامات خود را به همراه دارد که باید به صورت زیست‌گاه محور و یا شغل محور انجام شود اگر نقطه‌ها هم‌زمان باز نشود در ادامه مشکلاتی از قبیل دلالی و فروش فیش و ... بروز خواهد کرد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور افزود: برای افرادی که می‌خواهند در روستاها زندگی کنند باید مسکن ویلایی در روستاها ایجاد شود و همچنین باید مدرسه، درمانگاه، مراکز انتظامی، شهرداری و... نیز احداث شود؛ لازم است به فکر الحاق پردیسان و تلفیق آپارتمانی و ویلایی در این منطقه باشیم.


بهره‌گیری از ظرفیت اراضی ۵۶۰ هکتاری برای نهضت ملی مسکن

استاندار قم هم در این جلسه با اشاره به ظرفیت اراضی ۵۶۰ هکتاری گفت: در موضوع مسکن بنا بر آمار راه و شهرسازی ۶۳ هزار نفر واجد شرایط داریم و باید از ظرفیت اراضی ۵۶۰ هکتاری برای ساخت و اجرای مسکن ملی در قم استفاده کرد. ما مخالف ویلایی سازی نیستیم باتوجه به اینکه موضوع الحاق به شهر قم امکان‌پذیر نبود، تصمیم گرفته شد زمین‌هایی برای ویلایی‌سازی انتخاب و معرفی شوند که مشکلی در تأمین زیرساخت‌ها نداشته باشند.

سید محمدتقی شاهچراغی افزود: باتوجه به زمانی که از ثبت نام افراد در سامانه گذشته است باید هرچه سریع‌تر تصمیم‌گیری تأمین زمین در اطراف شهر قم انجام شود مقرر شده است در بخش ویلایی‌سازی، بنیاد مسکن با نظارت راه و شهرسازی متولی انجام پروژه‌ها باشد.

به گفته وی، در حوزه مسکن کارگری نیز باید مشورت با بخش صنعت استان انجام شود تا پهنه انتخابی مورد تائید صنعت‌گران و کارگران نیز باشد.


جانمایی مسکن کارگری در جعفریه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم نیز در این جلسه گفت: باید زیرساخت‌هایی فراهم شود که مسکن کارگری در شهرستان جعفریه احداث شده و توسعه شهرستان را به دنبال داشته باشد.

محسن امیدیان افزود: گفته شده بود که مسکن کارگری در نزدیک شهرک الغدیر ساخته شود که با توجه به نزدیکی این شهرک به تهران، شاهد مراجعه کارگران و صنعت‌گران تهرانی خواهیم بود و سرریز جمعیت از حاشیه تهران به این شهرک خواهد آمد که مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.


بهره‌گیری از تجربیان ویلایی سازی در منطقه پردیسان

اما معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به نوع ویلایی سازی در منطقه پردیسان بیان کرد: باتوجه به اینکه مسکن نیاز اولیه است و نیازهای بعدی ازجمله مدرسه و درمانگاه پس از احداث مسکن به وجود می‌آیند، تلاش داریم از تجربیاتی که در پردیسان داریم در پروژه‌های جدید استفاده کنیم.

ابراهیم معتمدی افزود: مساحت‌های عنوان شده در سایر پهنه‌ها، حداقل مساحت است و اگر زیرساخت‌ها به طور کامل آماده باشد امکان افزایش مساحت نیز وجود دارد که یکی از پهنه‌های پیشنهاد شده برای احداث مسکن کارگری شهرک صنعتی الغدیر است و با توجه به عدم استقرار کامل واحدهای صنعتی در این شهرک این پهنه برای دهه آینده پیشنهاد می‌شود.

با توجه به گفته‌های نمایندگان، استاندار و معاونان وی آن طور که به نظر می‌رسد هنوز پهنه‌هایی برای ساخت و ساز طرح ملی مسکن در نظر گرفته نشده است و متقاضیان از وضعیت این طرح آگاه نیستند در حالی که استاندار قم به عنوان مقام عالی استان در روزهای آخر مردادماه سال گذشته گفته بود اراضی ۵۶۰ هکتاری پردیسان به ۱۵ منطقه تقسیم شده است که واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در این واحدها احداث می‌شود و تلاش شده تا به گونه‌ای شهرسازی در این منطقه صورت گیرد تا مشکلات سرانه آموزشی، فرهنگی مانند مسجد و دیگر نیازهای شهروندان ساکن در آن دیده شود.

گفتنی است؛ در این جلسه پهنه‌های مختلفی برای احداث مسکن ویلایی برای متقاضیان ثبت‌نام کرده به رأی گذاشته شد که در نهایت منطقه طایقان به مساحت ۲۰۰ هکتار و اسلام آباد قنوات به مساحت ۳۵۰ هکتار برای اجرا به تصویب رسید.

کد خبر: ۲۱۷٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
      2 0
      خدایا نمیدانم با اینهمه زمین بیابانی بلا استفاده اطراف قم چرا همیشه اینها تو دو راهی هستند و چرا زمین مسکونی در قم اینقدر گران است جلوی رانت و دلالی و مسئولین دلال را بگیرید
    • امیر IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
      0 0
      مالکیت خانه و مخصوصاً زمین مسکونی را که هیچ ربطی به تحریم و دلار و مصالح ندارد و هیچ هزینه ای برای مالک را محدود به تعداد انگشت شمار نه یکی و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 80 درصد ارزش روز ملک باشد تا دست دلال و محتکر از این نیاز ضروری تشکیل خانواده و فرزند اوری کوتاه شود
    • قرابنیان IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      0 1
      به نظرم کارشون درست نیست الویت بندی درست ندارن
    • امیر طالبی خاوه IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      0 0
      به ما که ندادن به سه تا فرزند یکی از فرزندم تازه به دنیا آمده هنوزم از فرم جیم هم استفاده نکردم
    • مینا IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      0 0
      مسکن ها طایقان بهتره یا آپارتمان در پردیسان
    • موسوی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
      0 0
      اقایان مسیول بیشاز هزار هکتار اراضی ملی پردیسان قم دست سازمانها وارگانهاست .اقای رئیس جمهور دوسال پیش امدند قم گفتند باید سریعا ازادسازی بشه وبرای ساخت مسکن ملی در اختیار مردم قرار بگیره .الان بعد دوسال که ازین فرمان میگذره وپس از دوسال انتظار مردم برای ازادسازی این زمینها، میگن ما براتون توروستاهای قم شهرک با الگوی ایرانی اسلامی می سازیم.مگر مردم قم تابحال با الگوی امریکایی کفری زندگی می کردند. تورابخدا دست ازین شعارهاتون بردارید.شغل مردم تو قم مدرسه بچه تو قم فامیل قم زندگی قم ، چرا مردم را می خواهید به اجبار کوچ دهید روستاهای قم. حتی مجردها را هم نباید بخصوص اگر خانم باشند که صد در صد خطاست علیزغم اینهمه زمین در قم به اجبار بفرستید روستاهای قم باکلی مشکل وهزینه تردد وغیره.