۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
راهکارهای کاهش التهاب بازار مسکن| وضعیت نگران کننده افت ساخت و ساز
نایب رئیس اتحادیه املاک در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

راهکارهای کاهش التهاب بازار مسکن| وضعیت نگران کننده افت ساخت و ساز

بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه املاک با بیان اینکه برای کاهش التهاب بازار مسکن دولت باید مشوق هایی برای ورود سرمایه گذاران به تولید مسکن ارائه کند گفت: امروز تولید پایین را در گرانی مسکن شاهد هستیم.

اکبر محمودی؛ بازار: اوضاع نابسامان این روزهای بازار مسکن نشان می دهد که اگر دولت و مجلس التهابات بازار مسکن را کاهش ندهند و راهکاری برای بهتر شدن حوزه مسکن ارائه نکنند باید در انتظار روزهای سخت و دشوار در اوج روزهای نقل و انتقالات باشیم.

با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۲ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان رشد تولید و مهار تورم نشان می دهد که اگر بخش مسکن بتواند به خوبی به وظایف خود عمل کند شعار امسال به خوبی محقق خواهد شد.

بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که قطعا مسکن و تولید آن می تواند یک محرک و پیشرانی برای بخش های اقتصادی مختلف و ایجاد اشتغال موثر باشد.

او با اشاره به اینکه عدم تولید باعث گرانی مسکن شده گفت: قطعا نمی توان درصد دقیقی اعلام کرد اما نیاز انباشت تقاضا در حال حاضر به دلیل عدم تولید بوده است.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک می گوید: به خاطر نوع نگاه در سال های گذشته بسیاری از سازنده ها که تولید کننده عمده مسکن بودند چه تولیدکنندگان خُرد و چه تولیدکنندگان کلان نتوانستند به آن سود سرمایه گذاری مورد نظر دست یابند و به همین دلیل از این حوزه خارج شده اند.

او معتقد است که برای کاهش التهاب بخش مسکن و مهار قیمت و در نهایت رونق تولید مسکن دولت باید مشوق هایی را اجرا کند تا سرمایه گذاران به جای اینکه سرمایه خود را در بازارهای موازی که بعضا سفته بازی در آن رخ می دهد و در اقتصاد ایجاد مشکل می کند وارد بخش مسکن و تولید مسکن کنند.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «داوود بیگی نژاد» نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک را با هم می خوانیم:

مسکن می تواند احتیاجات جامعه هدف را برآورده کند و در نهایت تولید مسکن می تواند هم رشد اقتصادی را افزایش دهد و هم ایجاد اشتغال و هم نیاز بخش مسکن را برآورده و در نهایت تورم مسکن را کنترل کند

* با توجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده، بخش مسکن می تواند به تحقق این شعار سال کمک کند؟

با توجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال رشد تولید و مهار تورم نامگذاری شده است اگر بخواهیم تحلیل اجمالی بر روی این شعار سال که همه ساله انجام می شود داشته باشیم باید اذعان کرد که اقتصاد مسکن با توجه به استفاده از تجربیات در سایر کشورها وسیع است. از مسکن در اقتصادهای بزرگ در حال حاضر به عنوان یک صنعت پیشران و صنعت تکان دهنده استفاده می شود. اما اینکه چقدر می توانیم امید داشته باشیم که این مهم تحقق پیدا کند باید از افکار و ایده هایی که در این حوزه صاحب نظر هستند و می توانند که ما را راهنمایی کنند بهره بگیریم. اما قطعا مسکن و تولید آن می تواند یک محرک و پیشرانی برای بخش های اقتصادی مختلف و ایجاد اشتغال موثر باشد. مسکن می تواند احتیاجات جامعه هدف را برآورده کند و در نهایت تولید مسکن می تواند هم رشد اقتصادی را افزایش دهد و هم ایجاد اشتغال و هم نیاز بخش مسکن را برآورده و در نهایت تورم مسکن را کنترل کند.

افرادی هستند که امروز به دلیل برخی اتفاقات و اقدامات غلط از آنها به عنوان جاماندگان مسکن یاد می شود. امروز دولت سیزدهم هم برنامه هایی برای آینده باید داشته باشد و هم به رفع مشکل جاماندگان مسکن کمک کند

* این اظهارات نشان می دهد که تولید مسکن هم می تواند در مهار تورم و هم در رشد تولید نقش آفرینی بالایی داشته باشد.

افزایش تولید و عرضه مسکن می تواند از تورم در بخش مسکن جلوگیری کند. این که آیا تولید مسکن می تواند قیمت ها را و تورم بخش مسکن را کنترل کند یک موضوع بدیهی است. به هر مقدار که تولید مسکن افزایش پیدا کند به همان نسبت افرادی که خواهان و نیازمند بخش مسکن هستند نیاز آنها تامین میشود و از این موضوع خارج می شوند. به هر حال ما سالهاست که یک جاماندگی بالایی در بخش مسکن داریم. در سال های گذشته تولید مسکن به مقدار نیاز و تقاضا نبوده است. باید اینطور عنوان کرد که دولت سیزدهم جاماندگی بخش مسکن دولت های گذشته را به دوش می کشد و می خواهد هم اهدافی که خود به دنبال آن است را عملی کند و هم اینکه جاماندگی سال های قبل را در بخش مسکن جبران کند. به هر حال افرادی هستند که امروز به دلیل برخی اتفاقات و اقدامات غلط از آنها به عنوان جاماندگان مسکن یاد می شود. امرور دولت سیزدهم هم برنامه هایی برای آینده باید داشته باشد و هم به رفع مشکل جاماندگان مسکن کمک کند.

راهکارهای کاهش التهاب بازار مسکن| وضعیت نگران کننده افت ساخت و ساز

* مقصر این جاماندگی متقاضیان مسکن کاهش تولید است یا اینکه تورم عمومی و کاهش ارزش پول ملی باعث این عقب ماندگی و گرانی مسکن شده است.

این که عدم تولید باعث گرانی مسکن شده و چقدر تاثیر داشته است باید گفت که بسیاری از امکانات و تجهیزاتی که در حوزه مسکن استفاده می شود تولیدات داخل هستند. اما قطعا نمی توان درصد دقیقی اعلام کرد اما نیاز انباشت تقاضا در حال حاضر به دلیل عدم تولید بوده است. به هر حال در حوزه تولید مسکن با کمبودهایی مواجه هستیم که امروز شاهد تاثیرگذاری کم تولید کردن را در گرانی مسکن شاهد هستیم. پس ما می توانیم کسانی که در حوزه مسکن و شهرسازی و در شهرداری ها صاحب نظر هستند و برنامه های متنوع و مناسبی دارند برای تولید مسکن و جذب سرمایه در این حوزه از سرمایه گذاران کمک بگیریم. به خاطر نوع نگاه در سال های گذشته بسیاری از سازنده ها که تولید کننده عمده مسکن بودند چه تولیدکنندگان خُرد و چه تولیدکنندگان کلان نتوانستند به آن سود سرمایه گذاری مورد نظر دست یابند و به همین دلیل از این حوزه خارج شده اند. بنابراین مشاوران املاک می توانند با جذب سرمایه های خُرد این امکان را فراهم کنند که سرمایه گذاران قوی و یا افرادی که نوظهور هستند وارد بخش مسکن شده و در تولید مسکن کمک کنند.

دولت در دو برنامه کوتاه مدت و دراز مدت برای مهار قیمت و تولید مسکن مشوق هایی را اجرا کند تا سرمایه گذاران به جای اینکه سرمایه خود را در بازارهای موازی که بعضا سفته بازی در آن رخ می دهد و در اقتصاد ایجاد مشکل می کند خرج کنند، وارد موضوع مسکن شود

* تحلیل شما از اوضاع بخش مسکن در سال ۱۴۰۲ چیست؟ و اینکه دولت چه اقداماتی باید انجام دهد تا التهابات بخش مسکن کاهش یابد؟

دولت باید در دو موضوع دراز مدت و کوتاه مدت در بخش مسکن برای کاهش التهابات حوزه مسکن ورود کند و تمهیداتی داشته باشد. یعنی می تواند برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت را برای بخش مسکن ترسیم کند اما نمی تواند همزمان این دو برنامه را توامان به پیش ببرد. این تمهیدات کنترل قیمت مسکن و اجاره بها در ماه های پیش رو و در سال های آینده اگر بخواهد داشته باشد باید اذعان کرد که نمی توانیم به طور توامان این دو برنامه را داشته باشیم. در ابتدا عرض کردم که ما یک جاماندگی داریم که این دولت وارث جاماندگی تولید مسکن دیگران است و باید امروز پاسخ نیازهایی را بدهد که خود به وجود نیاورده است. این در دو برنامه کوتاه مدت و دراز مدت بخش کنترل و مهار قیمت و تولید مسکن مشوق هایی را اجرا کند تا سرمایه گذاران به جای اینکه سرمایه خود را در بازارهای موازی که بعضا سفته بازی در آن رخ می دهد و در اقتصاد ایجاد مشکل می کند داشته باشد می تواند کنترل شود و جهت دهی شود و وارد موضوع مسکن شود که هم سرمایه سرمایه گذاران کنترل شده باشد و هم به یک سود منطقی و معقول برسند و به جهت تولید مسکن توسط تولید کنندگان و سرمایه گذاران نیاز مسکن هم تا حدودی مرتفع شود.

* در پایان اگر تصور می کنید که می توانید توصیه ای به دولت برای کاهش التهاب بازار مسکن داشته باشید بفرمایید.

برای کاهش التهاب بخش مسکن و مهار قیمت و در نهایت رونق تولید مسکن دولت باید مشوق هایی را اجرا کنند تا سرمایه گذاران به جای اینکه سرمایه خود را در بازارهای موازی که بعضا سفته بازی در آن رخ می دهد و در اقتصاد ایجاد مشکل می کند وارد بخش مسکن و تولید مسکن کنند. در حقیقت اگر سرمایه ها جهت دهی شود و وارد بخش مسکن شود هم سرمایه سرمایه گذاران کنترل خواهد شد و هم به یک سود منطقی و معقول می رسند و هم اینکه به جهت رونق تولید مسکن توسط تولید کنندگان و سرمایه گذاران نیاز مسکن هم تا حدودی مرتفع شود.

کد خبر: ۲۱۷٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس US ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      0 0
      خود دولت شریک با سازنده خورد بشود یعنی بجای دلالان خود دولت شریک سازنده شود یعنی بعد از تکمیل پروژه دولت سهم خود را بفروشد به واجدین شرایطش و مالک هم سهم خود رو بردارد
    • US ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      0 0
      بااین مالیات ۶۰ درصد که دولت درنظرگرفته حتما رشدمسکن اتفاق می افته نگران نباشید