۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
ظرفیت ذخیره سدهای مازندران ۲ برابر شود| انتقال آب از شرق به غرب
مدیر دفتر بهره برداری آب منطقه ای مازندران:

ظرفیت ذخیره سدهای مازندران ۲ برابر شود| انتقال آب از شرق به غرب

ساری- رضایی، مدیر مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای مازندران ظرفیت ذخیره سدهای استان را ۴۵۰ میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: این ظرفیت باید به یک میلیارد مترمکعب برسد.

منصور رضایی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که مسائلی را در موضوع خشکسالی باید دو مورد را مدنظر قرار داده، افزود: خشکسالی در واقع روند طبیعی تغییر اقلیم است اما به دلیل افزایش مصرف و تداوم خشکسالی ها پیامدهایی را ایجاد می کند.

وی با بیان این که افزایش اراضی کشاورزی، افزایش بهداشت و روند روبه رشد مصرف آب از جمله دلایل بروز خشکسالی بوده که تقاضای آبی را رشد داده است، افزود: این عوامل منجر به بروز خشکسالی و تشدید پیامدهای آن شده است.

وی با عنوان این که تداوم خشکسالی و تغییر پارامترهایی در اقلیم و هواشناسی مشکلاتی را ایجاد می کند، افزود: در نوع بارش، محدوده پراکنش و غیره شاهد تغییراتی هستیم و به عنوان نمونه سال قبل میزان بارش برف کاسته شد و این مسئله در کاهش روان آب ها نیز دخیل بوده است.

رضایی با اظهار اینکه از نظر شدت و مدت بارندگی نیز شاهد تغییرات و بروز سیلاب‌ها هستیم، ادامه داد: تداوم خشکسالی زنگ خطر را به صدا درآورد و برای رهایی از آن باید اقدامات پیشگیرانه و هوشمندانه را برای برای برون رفت از این وضعیت داشته باشیم.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اجرای پروژه‌هایی مانند سدهای مخزنی هراز که در دستور کار قرار گرفته است، افزود: بخشی از این پروژه های در حال اجرا بوده و مطالعات برخی دیگر از پروژه های انجام شده است.

وی ظرفیت ذخیره آب در سدهای استان را ۴۵۰ میلیون مترمکعب بیان کرد و گفت: این میزان باید به یک میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

رضایی با عنوان این که در میزان بارندگی در غرب و شرق استان اختلاف زیادی وجود دارد، یادآور شد: از این رو طرح آب بین حوزه ای و طرح انتقال از غرب به شرق استان از سال‌های قبل در دستور کار قرار دارد و بخشی از آب سد البرز برای کمک رسانی و تامین نیازهای آبی جویبار و شورکا منتقل می شود.

کد خبر: ۲۱۶٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      0 8
      الان ساری میشه درمسیر کیاسر سد بزنند وآب راذخیره کنند ورود زلم رود سمت آهودشت ساری وسقندی کلا رادربالا دستش سد بزنند ساری دارای ۳ سد شده وذخیره آبش سه برابرشد ومشکل آب نخواهد داشت حتی سد مینسک هم بزنند باز هم مشکل آب ندارد چون دوسد دیگد دارد
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
      5 0
      خشکسالی و کاهش بارندگی شرق مازندران نتیجه ی سیاستهای غلط عده ای است که علیرغم به ظاهر مخالفت مسئولین مربوطه، همچنان در حال انتقال آب مازندران به سمنان می باشند و علیرغم اعتراضات مکرر مردم مازندران، همچنان این روند ادامه دارد و قطعا تبعات جبران ناپذیری برای این استان در پی خواهد داشت
    • یحیی IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۳
      6 0
      با سلام بخش بزرگی از کشاورزی پایین دست ساری به دلیل بی آبی تعطیل شده و احداث سد فینسک یعنی نابودی ۱۰۰ درصدی کشاورزی ساری.