۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
تحمیل ۱۰ همتی خرید فولاد به قطعه سازان منتفی شد| رشد ۴۵ برابری قیمت فولاد در برابر قیمت خودرو
یک قطعه ساز در گفتگو با بازار:

تحمیل ۱۰ همتی خرید فولاد به قطعه سازان منتفی شد| رشد ۴۵ برابری قیمت فولاد در برابر قیمت خودرو

مقتدری عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان البرز به بازار گفت: تحمیل خرید ۱۰ همتی فولاد از خودروسازان به زنجیره به دلیل چالش در سهمیه بندی و توزیع میان تولیدکنندگان منتفی شده است.

بازار؛ گروه خودرو: خودروسازان برای افزایش میزان سود دهی خود به دنبال تحمیل تامین ورق فولادی به قطعه سازان هستند. این درحالی است که صنایع فولادی مدعی تعامل و همکاری حسنه با خودروسازان هستند با این حال خودروسازان از رفتار تولیدکنندگان فولاد شکایت دارند. این مورد در کنار افزایش میانگین ۲۹ درصدی خودرو بیشتر از گذشته خودروسازان را ترغیب به تحمیل خرید مواد اولیه توسط قطعه سازان کرده است.

شاید اگر دولت یارانه ای برای تولیدکنندگان داخلی جهت خرید مواد اولیه در نظر بگیرد، خودروساز برای کسب سود بیشتر به دنبال تحمیل خرید مواد اولیه به زنجیره تامین نباشد، برای بررسی این موضوع با سیامک مقتدری عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان البرز در نشست خبری انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت و گو پرداختیم:

* شنیده ها حاکی از واگذاری تامین فولاد به قطعه سازان است، به عنوان یک قطعه ساز بفرمایید به نظرتان این مهم چه زمانی اجرایی می شود؟

در انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور برآوردی انجام شده که اگر خودروسازان ورق فولادی مورد نیاز قطعه سازان را تامین نکنند، ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه به قطعه سازان تحمیل می شود. با فرض تحقق نقدینگی قطعه سازان با حجم قابل توجه مطالبات معوق کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر برنامه تحمیل ۱۰ همتی خرید ورق فولادی خودروسازان به قطعه سازان قابلیت اجرایی ندارد

در اینجا باید ذکر کرد سال ها است که مشکلاتی در خصوص سهمیه بندی فولاد وجود دارد. با در نظر گرفتن این موضوع می توان گفت درحال حاضر چنین برنامه ای از سوی خودروسازان قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

* در روند سهمیه بندی فولاد چه چالشی وجود دارد؟

در سهمیه بندی فولاد چالش توزیع وجود دارد؛ چرا که قطعه سازان بر اساس تولید محصولات شان نیازهای متفاوت و متغیری به فولاد دارند، از سویی دیگر معضل نقدینگی برای خرید این ماده اولیه در زنجیره تامین وجود دارد.

تحمیل ۱۰ همتی خرید فولاد به قطعه سازان منتفی شد| رشد ۴۵ برابری قیمت فولاد در برابر قیمت خودرو

* دبیر انجمن خودروسازان طی گفت و گو با رسانه «بازار» مدعی بود قیمت خودرو به اندازه قیمت فولاد رشد نکرده است، نظر شما در این خصوص چیست؟

در انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور نموداری طراحی کرده که براساس آن طی ۱۰ سال اخیر قیمت فولاد ۴۵ برابر رشد را تجربه کرده است.

طی ۱۰ سال اخیر قیمت فولاد ۴۵ برابر رشد را تجربه کرده این درحالی است که قیمت خودرو در این بازه زمانی فقط دو برابر رشد داشته است

این درحالی است که قیمت خودرو در این بازه زمانی فقط دو برابر رشد داشته است. به عنوان یک مصرف کننده ورق های فولادی باید اشاره کنم که سال گذشته در «فولاد مبارکه» قیمت ورق های فولادی رشد قیمت دو برابری را تجربه کرده است.

* به نظر شما به عنوان یک قطعه ساز چرا صنعت و بازار خودرو کشور طی چهار سال گذشته بیشترین التهاب قیمتی و تورمی را تجربه کرده است؟

در کشور مشکلات اقتصادی مزمنی وجود دارد. شاهد هستیم که طی چهار دهه گذشته تورم و نرخ ارز سیر صعودی را دنبال کرده است. بنابراین تمام صنایع با چالش های عدیده تولید مواجه هستند. متاسفانه در صنعت خودرو شاهد «پوپولیسم» هستیم و همین مورد رویکردی علیه صنعت خودرو ایجاد کرده است.

* سال گذشته طی گفت و گوهای متعدد شما با رسانه «بازار» با مشکل قطع برق مواجه بودید، با توجه به نزدیک شدن فصل گرما و احتمال تکرار این ماجرا چه درخواستی از مسئولان دارید؟

در سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ شاهد قطع انرژی با دو تفاوت بودیم؛ نخست اینکه در سال ۱۴۰۰ بودن برنامه ریزی و اطلاع قبلی انرژی قطع می شد. اما سال گذشته با برنامه ریزی برق قطع می شد.

متاسفانه هر زمان کشور با چالش کمبود انرژی برق مواجه می شود، ابتدا برق شهرک های صنعتی را قطع می کند. تمام این موارد تحمیل هزینه به قطعه سازان است که کسی حاضر به پرداخت و قبول آن نیست.

کد خبر: ۲۱۶٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha