۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
گردشگری منطقه آزاد اروند نیازمند تحول است
فعال گردشگری در گفتگو با بازار:

گردشگری منطقه آزاد اروند نیازمند تحول است

آبادان- موید راد، یک فعال گردشگری گفت: سیاستگذاری گردشگری در سازمان منطقه آزاد اروند نیازمند تحول است.

جبار موید راد در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اسفندماه ۱۴۰۱ طی حکمی «علی زارعی»، به عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شد که فعالان گردشگری منطقه آزاد اروند پس از بررسی سوابق وی، نسبت به این انتصاب خوش بین شدند و معتقند این انتصاب سبب پایان چالش‌های سیاستگذارهای غلط واحد گردشگری این سازمان می‌شود.

وی افزود: نخبگان، دانش آموختگان و فعالان واقعی گردشگری منطقه آزاد اروند از بهمن ماه ۱۳۹۹ تحت عنوان یک گروه گردشگری با نام «فلامینگوی اروند» فعالیت‌های خود را دنبال کردند و به صورت مردمی اقدام به کمک برای توسعه صنعت توریسم در منطقه کردند.

این فعال گردشگری ادامه داد: فعالان و تحصیلکردگان گردشگری، آژانس‌های هواپیمایی، شرکت‌های گردشگری، روسای ایستگاه‌های شرکت‌های هواپیمایی، فعالان صنایع دستی، فعالان میراث فرهنگی، سرمایه‌گذاران گردشگری، مسئولان گردشگری و همچنین مسئولان مرتبط، افراد صاحب نظر و نخبگان در این گروه حضور دارند.

لزوم تصویب طرح جامع گردشگری منطقه آزاد اروند

موید راد بیان کرد: برگزاری ۲۰ میزگرد با مسئولان مرتبط حوزه گردشگری، ۵۰۰ مورد اطلاع رسانی رویدادهای مهم گردشگری و ارائه نقطه نظرات در این خصوص، مشاوره رایگان به علاقمندان گردشگری در روستاها، برگزاری بیش از ۳۰ جلسه با مسئولان شهرهای آبادان و خرمشهر، معرفی ظرفیت‌ها از طریق رسانه‌های کشوری، ارتباط با مسئولان محلی و کشوری برای کمک به صنعت توریسم و همچنین کمک برای رفع کمبودها و چالش‌ها فقط بخشی از اقدامات «گروه گردشگری فلامینگوی اروند»، اولین گروه تخصصی گردشگری در منطقه آزاد اروند است.

وی توضیح داد: فعالان گردشگری ارتباط صمیمی و اثربخش با مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند داشتند و خواستار تصویب طرح جامع گردشگری منطقه آزاد اروند بودند ولی تغییرات مدیریتی که ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ رقم خورد سبب شد تا این لحظه طرح جامع گردشگری این منطقه که بیش از ۳۰ جلسه کارشناسی برای آن برگزار شد و همچنین دانش آموختگان، فعالان و نخبگان گردشگری در آن حضور مستمر داشتند، به تصویب نرسد.

موید راد تاکید کرد: طرح جامع گردشگری منطقه آزاد اروند ضمن اقتصادی بودن به توسعه جوامع محلی و همچنین سرمایه‌های اجتماعی توجه ویژه دارد و به اعتقاد فعالان گردشگری، صنعت توریسم این منطقه را ۲۰ سال به جلو می‌برد که متاسفانه تاکنون به تصویب نرسیده است.

ستاد نوروزی تشکیل نشد

این فعال گردشگری گفت: در اغلب نقاط کشور از سه ماه قبل از سال نو، ستاد نوروزی تشکیل می‌شود ولی متاسفانه در سازمان منطقه آزاد اروند ستاد نوروزی ۱۴۰۲ تشکیل نشد؛ همه فعالان گردشگری امیدوار بودند که حداقل در ایام پایان سال از ظرفیت علاقمندان به حوزه گردشگری شهرهای آبادان و خرمشهر به منظور معرفی هر چی بهتر و بیشتر جاذبه‌ها، آثار تاریخی و صنایع دستی این دو شهر استفاده شود که متاسفانه در این زمینه هیچ پیشرفتی مشاهده نشد.

وی تاکید کرد: فعالان گردشگری از همان روز اول انتصاب مدیر فعلی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، صراحتا اعلام کردند نیاز به یک مدیر با تخصص مرتبط است و اعلام کردیم مدیر فعلی پیشتر نیز بر این مسند بوده و عملکرد قابل قبولی ارائه نداده است ولی متاسفانه مدیرعامل وقت سازمان به نظرات دلسوزانه فعالان بومی توجهی نکرد.

موید راد اظهار کرد: تاکید داریم همه کارکنان واحد گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند شامل مدیر، رئیس اداره، کارشناس و ... از دانش آموختگان گردشگری و رشته‌های مرتبط خود بدنه سازمان منطقه آزاد اروند باشند؛ همانگونه که برای درمان فقط باید از پزشک استفاده شود برای درمان گردشگری نیز باید از متخصص این امر استفاده شود.

عملکرد مثبت ادارات میراث آبادان و خرمشهر

این فعال گردشگری افزود: از روسای ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرهای آبادان و خرمشهر به دلیل اینکه ستاد نوروزی فعال و کارآمد تشکیل دادند سپاسگزاریم و به اعتقاد فعالان گردشگری اقدامات خوبی در این زمینه با محوریت اقتصادی از سوی این دو اداره اجرا شد.

وی توجه به مقوله اقتصاد گردشگری را ضروری برشمرد و تصریح کرد: دانش آموختگان و فعالان گردشگری با تمام توان خود در کنار مسئولانی که برای اعتلای صنعت گردشگری گام بر می‌دارند می‌ایستند.

این فعال گردشگری توضیح داد: همه مناطق آزاد کشور اغلب طرح‌های مطالعاتی را به دانش آموختگان، فعالان و پژوهشگران همان مناطق می‌دهند و حتی در نمایشگاه‌های گردشگری نیز سعی می‌کنند فعالان گردشگری و صنایع دستی را حسب میزان فعالیت با خود همراه کرده تا ضمن اینکه بازوی فکری آنها شوند در زمینه به روز شدن اطلاعات آنها نیز کمک کنند.

ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی

موید راد ادامه داد: مدیر فعلی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند سال گذشته تعداد قابل توجهی از نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع دستی کشور را شرکت کرد ولی از هزینه کرد و دستاورد خود هیچ گزارشی نداد. حضور وی در نمایشگاه‌های متعدد تا چه اندازه به رونق و درآمد کسب و کارهای گردشگری منطقه آزاد اروند (آبادان-خرمشهر) کمک کرد؟

وی بیان کرد: مدیر سابق گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند با نگاهی روشنفکرانه فرآیند صدور مجوز کسب و کارهای گردشگری را تسهیل کرده بود و در نمایشگاه‌ها نیز نگاهی حمایتی به فعالان گردشگری و صنایع دستی داشت.

این فعال گردشگری با اشاره به لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی، عنوان کرد: در زمان مدیریت قبلی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند دوره MBA برای فعالان صنایع دستی در نظر گرفته شد که فعالان گردشگری نیز درخواست دوره DBA را داشتند و این موضوع همزمان شد با تغییرات مدیریتی که مدیر فعلی گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند تاکنون به مطالبه آموزشی فعالان گردشگری پاسخی نداده است.

به مدیران متخصص در اروند توجه شود

موید راد ادامه داد: سازمان منطقه آزاد اروند بودجه آموزشی دارد و از مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد اروند تقاضا داریم بخشی از بودجه آموزشی را به آموزش و ارتقای دانش فعالان واقعی و بومی گردشگری اختصاص دهد.

وی اظهار کرد: امام خمینی (ره) فرمود «مردم ولی نعمت مسئولان هستند». چنانچه سازمان منطقه آزاد اروند فعالان گردشگری و صنایع دستی را به منظور حضور در نمایشگاه گردشگری حمایت کرد و یا برای آنها دوره آموزشی برگزار کرد در واقع به رسالت اصلی خود پرداخته است.

این فعال گردشگری تاکید کرد: استفاده از مدیران موفق و با تخصص مرتبط گردشگری در واحد گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند، برگزاری جلسه با گروه گردشگری فلامینگوی اروند، توجه به آموزش فعالان گردشگری، کاهش بروکراسی صدور مجوز کسب و کارهای گردشگری و همچنین تسریع در تصویب طرح جامع گردشگری بخشی از مطالبات دانش آموختگان و فعالان گردشگری منطقه آزاد اروند از مدیرعامل دلسوز این سازمان است.

موید راد تصریح کرد: موضوعات مهم دیگری نیز در حوزه گردشگری وجود دارد که با توجه به اینکه هدفمان دلسوزی و کمک به اعتلای گردشگری است، آنها را در رسانه مطرح نمی‌کنم و در جلسه هم اندیشی که با مدیرعامل دلسوز و متخصص سازمان منطقه آزاد اروند خواهیم داشت آنها را به صورت جامع به وی اطلاع می‌دهم.

کد خبر: ۲۱۵٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha