۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۳
بدهی بانکی معضل بزرگ صنایع کردستان؛ موانع جدی پیش‌ پای تولید
بازار گزارش می‌دهد؛

بدهی بانکی معضل بزرگ صنایع کردستان؛ موانع جدی پیش‌ پای تولید

سنندج- ریشه بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی کردستان که امروز راکد و نیمه فعال هستند به مشکلات نقدینگی، بدهکاری بازپرداخت تسهیلات بانکی و همچنین تکانه‌های اقتصادی موجود در جامعه باز برمی‌گردد.

بازار، گروه استان‌ها: افرادی چند سال پیش تصمیم گرفتند وارد چرخه تولید شوند و برای تحقق این هدف خود از بانک‌ تسهیلات دریافت کردند و حال به دلیل تکانه‌ها و مشکلات اقتصادی پیش آمده طی دوره‌های مختلف توان بازپرداخت ندارند.

تعدادی از این واحدها به تملک بانک درآمده و واحدهایی هم بدهی‌های خود را تسویه کردند و چون دیگر سرمایه‌ای برای ادامه کار نداشتند آن‌را تعطیل کردند. این مشکل تنها مختص به تولیدکنندگان در استان کردستان نیست و تمام کشور با آن کم و بیش مواجه است به همین دلیل مدیران ارشد کشوری و استانی همواره درصدد بازگرداندن واحدهای راکد و نیمه فعال به چرخه تولید هستند.

اعضای ستاد رفع موانع تولید استان کردستان و شهرستان سنندج به بازدید از چند واحد تولیدی دارای مشکل رفتند تا درباره موانع پیش پای تولید تصمیماتی بگیرند در این بازدیدها همراه آن‌ها بودیم.

قول مسئولان عملی شود

شرکت سبک سازان غرب تولید کننده فوم های ساختمانی نخستین واحد تولیدی است که عضو هیئت مدیره آن می گوید: در بازدیدهای مختلف مسئولان طی سال‌های گذشته وعده‌های بی سرانجام زیادی به ما داده شده و امیدواریم قول های داده شده در این بازدید محقق شود.

یکی دیگر از سرمایه‌گذاران این شرکت بازدید مسئولان از واحدهای تولیدی را نشان همت آنها برای رفع مشکلات بخش تولید ذکر کرد و گفت: حاضر به سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد ریالی در این واحد با تغییر خط تولید آن از فوم به کارتن هستم.

رنجبر با اشاره به اینکه با راه‌اندازی واحد بازیافت کاغذ و تولید کارتن و بسته بندی برای ۲۱ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود، گفت: ظرفیت این واحد روزانه ۲۰ تن خواهد بود و علاوه بر تامین نیاز داخل می توانیم به کشور عراق هم صادر کنیم.

تولیدکنندگان امیدوار به تحقق وعده های جدید مسئولان هستند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه واحد تولیدکننده  فوم  در حال حاضر به طور نیمه فعال کار می‌کند، گفت: سرمایه‌گذاران این واحد به دنبال جایگزین کردن بازیافت کاغذ به جای تولید فوم هستند.

محمد دره وزمی با اشاره به اینکه سرمایه مورد نیاز آن‌ها برای خرید ماشین‌آلات خط تولید جدید سه میلیارد تومان است، افزود: امکان خرید تمامی تجهیزات مورد نیاز این واحد از تولیدات داخلی مهیا است و نیازی به واردات ندارند.

اختلاف در بدهی بانکی عامل تعطیلی واحد تولیدکننده اتصالات پولیکا در سنندج

شرکت آریان غرب کردستان تولیدکننده اتصالات پولیکا( u.p.v.c) است که یکی از واحدهای تولیدکننده برتر استان از لحاظ تولید باکیفیت بوده و حال حدود سه سالی است که تعطیل شده است، مدیرعامل شرکت درباره مشکلات آن می گوید: به دلیل اختلاف و مشکلی که با بانک ملی دارم از تمام خدمات بانک ها همچون داشتن دسته چک محروم شدم.

اقبال صادقی افزود:  سال ۸۸ برای این واحد ۸۰۰ میلیون تومان از بانک ملی تسهیلات گرفتم و یک میلیارد و ۵۳۷ میلیون تومان بابت این وام تاکنون پرداخت کردم حال بانک ملی  بدهی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی برای این واحد تعیین کرده است در حالیکه این مبلغ را ما قبول نداریم و به دلیل عدم شفافیت بانک در این خصوص شکایت کردیم.

مدیرعامل شرکت آریان غرب کردستان یادآور شد: براساس کارشناسی انجام شده میزان بدهی ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است و حال ما منتظر رای نهایی دادگاه هستیم.

نرخ تسهیلات ۲۱ درصد بوده است

مدیر امور شعب بانک ملی کردستان هم در این رابطه اظهار داشت: نرخ تسهیلات اعطا شده به این واحد ۲۱ درصد بوده که براین اساس مبلغ بدهی یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

علی اشرف یوسفی قیاسی اضافه کرد: که میزان درصد بهره این وام از ۲۱ درصد به ۱۲ درصد تقلیل پیدا کرد و میزان بدهی هم به یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان کاهش یافت.

تعطیلی واحد تولیدی ماکارونی خاوین با ۳ هزارتن ظرفیت

شرکت تولید ماکارونی خاوین از دیگر واحدهای تولیدی بود که مورد بازدید مسئولان استان قرار گرفت، مدیرعامل این شرکت در این بازدید با اشاره به اینکه از سال ۹۸ این واحد تعطیل شده است، گفت: ظرفیت تولید سالانه این واحد سه هزار تن بود.

عبیدالله قریشی با اشاره به اینکه یک دوره فعالیت این واحد شامل چهار ماه است، اضافه کرد: برای راه اندازی این واحد در یک دوره نیاز به چهار میلیارد تومان سرمایه در گردش داریم. سه خط تولید ماکارونی و یک خط بسته بندی و در صورت راه اندازی مجدد برای ۲۰ نفر شغل ایجاد می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این بازدید از صاحب این واحد تولیدی خواست برای دریافت تسهیلات از محل منابع رونق تولید اقدام کند.

محمد دره وزمی اضافه کرد: سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان کمک اعتباری به واحدهای تولیدی استان تزریق شد و امسال هم درخواست ۲۰ میلیارد تومان دادم و در صورت نهایی شدن آن به واحدهایی که از تاریخ یک فروردین امسال درخواست تسهیلات دادند تعلق خواهد گرفت.

واحدی که برای عدم پرداخت وام ۱۳۰ میلیون تومانی به تملک بانک درآمد

واحد تولید درب ضد سرقت واقع در شهرک صنعتی شماره یک سنندج حدود سه سال است که به تملک یکی از بانک‌های استان درآمده است، مدیرعامل این واحد در بازدید مسئولان اظهار داشت: ۱۵ سال از عمر خود را  به ایجاد این واحد تولیدی اختصاص دادم و در این سال ها دو بار اقدام به دریافت تسهیلات بانکی کردم.

منصور صراحیان مبلغ وام های دریافت شده خود را ۴۴ و ۹۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: برای این ۱۳۰ میلیون تومان، بانک این واحد را به تملک خود درآورده است. این واحد تاکنون ۱۳۰ میلیون تومان به حساب بانک واریز کرده و مسئولان برای حمایت از این واحد وعده پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات را به آن دادند.

علی اشرف یوسفی‌قیاسی رییس شورای هماهنگی بانک‌های کردستان هم دررابطه با این واحد تولیدی اظهار داشت: این طرح حدود سه سال پیش به تملک بانک درآمده است، لذا از آنجا که بانک‌ها بنگاه‌داری نمی‌کنند باید املاک تملیک شده را به مزایده بگذارند که قیمت کارشناسی واحد مذکور هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تعیین شده، همچنین  این واحد شامل اقاله شده و به همین دلیل تصمیم گرفته شد به مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به خود تولیدکننده برگردانده شود که تاکنون کل این مبلغ را پرداخت نکردند.

واحدهای راکد دارای توجیه اقتصادی احیا می شوند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در حاشیه این بازدید به خبرنگاران اظهار داشت: یکی از رسالت‌های مدیران اطلاع از مشکلات تولیدکنندگان است که بدین منظور باید هر چند وقت یکبار از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و تنگناهای واحدهای تولیدی قرار گیرند.

محمد دره‌وزمی با اشاره به اینکه امروز از پنج واحد تولیدی و یک طرح در دست اجرا بازدید کردیم، افزود: از این تعداد سه واحد فعال و دو واحد راکد و یک طرح نیمه تمام بود.

وی با بیان اینکه در این بازدید تصمیماتی برای  تامین سرمایه در گردش برای واحدهای راکد و سرمایه ثابت برای طرح صنعتی اخذ شد، اضافه کرد: طرح صنعتی نیمه تمام برای دریافت  ۹ میلیارد تومان تسهیلات به بانک صنعت و معدن استان معرفی می‌شود وبه دو واحد راکد هم دو میلیارد تومان تسهیلات سرمایه درگردش اختصاص می‌یابد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یکی از برنامه‌های استان را احیای واحدهای راکد خواند و گفت: از واحدهای راکدی که امکان راه‌اندازی مجدد آن وجود دارد یعنی دارای طرح توجیه اقتصادی هستند با اختصاص تسهیلات و رفع نیاز مالی آن‌ها حمایت می‌کنیم.

ابراهیم زارعی فرماندار سنندج هم در این بازدید به خبرنگاران اظهار داشت: این بازدید در راستای جلسات ستاد جهش تولید انجام شده تا از نزدیک با مشکلات واحدهای تولیدی آشنا شویم و برای رفع راهکارهایی بیاندیشیم.

وی تصریح کرد: همچنین پیگیر مشکلات همه واحدهای تولیدی در این شهرستان هستیم و برای تحقق جهش تولید تمام توان خود را به‌کار خواهیم گرفت.

کد خبر: ۲۱٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha