۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
شکست مقاومت استاتیک و دینامیک شاخص بورس نشانه چیست؟
نقدینگی از بازار ارز روانه بورس شد

شکست مقاومت استاتیک و دینامیک شاخص بورس نشانه چیست؟

شاخص کل بورس بعد از اینکه توانست روی دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تثبیت شود هر دو مقاومت دینامیک و استاتیک خود را شکست و این موضوع باعث فعال‌سازی هدف بعدی و تبدیل شدن مقاومت قبلی به حمایت شد.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل بورس چند روزی هست که از مقاومت اصلی خود یعنی دو میلیون و ۶۰ هزار واحد عبور کرده بود، اما در چند روز اخیر برخی از فعالان بازار تصور می کردند که این شکست مقاومت فیک بوده و دوباره شاخص کل بورس تا سطح یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد اصلاح خواهد کرد اما در معاملات ابتدای هفته جاری با شکست مقاومت دینامیک و استاتیک خود را بالای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد قرار دارد و این موضوع نشان داد که شاخص کل بورس همچنان به رشد خود ادامه می دهد. هرچند نباید انتظار داشت که بورس بدون هیچگونه استراحتی به صورت شارپ رشد کند، اما به طور قطع تا مقاومت های بالا می تواند به روند خود ادامه دهد و در این مسیر سهام هم بین خریداران و فروشنده ها جابه جا می شود و چه بسا خریداران جدیدی وارد بازار شوند.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه شاخص کل بورس توانسته در بالای مقاومت قبلی تثبیت شود، گفت: این موضوع منجر به ورود جدید نقدینگی به بورس شده است و همین موضوع باعث می شود تا شاخص کل بورس حداقل تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رشد کند و اگر اصلاحی هم داشته باشد به سمت مقاومت شکسته شده است.

احمد جانجان با بیان اینکه برخی از نمادهای هنوز پتانسیل بالایی برای رشد دارند، افزود: با توجه به اینکه حجم معاملات در چند روز اخیر رکود زده و سرانه و قدرت خرید نسبت به فروشنده بالاست پیش بینی می شود همچنان شاخص روند صعودی خود را حفظ کند و نمتادهایی که نسبت به رشد بازار عقب هستند گپ خود را جبران کنند.

ثبات بازارهای موازی بورس

در حال حاضر یکی از عواملی که منجر شده تقاضای خوبی در بورس شکل بگیرد ثبات بازارهای موازی بوده است، چرا که از ابتدای سال جاری تاکنون دلار در محدوده بین ۵۰ تا ۵۴ هزار تومان بوده و حتی در روزهای اخیر کمی افت هم داشته است و از آنجایی که بانک مرکزی میزان عرضه درهم در بازار را افزایش داده است، احتمالا روی قیمت دلار هم تاثیر بگذارد، چرا که این تزریق درهم باعث شده در روزهای اخیر هزار تومان از قیمت آن افت داشته باشد و این مساله را نمی توان در اصلاح بازار ارز نادیده گرفت و در مقابل این تغییرات بازار ارز شاهد ورود نقدینگی های جدید به بورس هستیم که کمک می کند تا قیمت نمادها به سمت قله های قبلی حرکت کند.

رکود بازار طلا و ارز باعث ورود نقدینگی های جدید به بازار بورس شده و وضعیت بازار نشان می دهد که گروه پالایشی و پتروشیمی نقدینگی جدیدی را جذب نکرده است، اما گروه بانگی و چند رشته‌ی شرایط نسبتا خوبی در جذب نقدینگی داشته اند

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر دلار روند صعودی کوتاه مدت خود را رو به پایین شکسته است، گفت: در شرایط کنونی بازار طلا چندان خوب نیست، هرچند هنوز روند صعودی خود را حفظ کرده اما احتمالا کمی دیگر کاهش قیمت داشته باشد.

محمود مرادی با بیان اینکه رکود بازار طلا و ارز باعث ورود نقدینگی های جدید به بازار بورس شده است، تصریح کرد: هرچند نمودار قیمت طلا در کشور شرایط بهتری نسبت به دلار دارد اما وضعیت آن به تغییرات بازار جهانی بستگی دارد، به همین دلیل بازار سرمایه شرایط بهتری برای جذب نقدینگی دارد.

او با نگاهی به وضعیت گروه های مختلف بورسی، تصریح کرد: وضعیت معاملات گروه پالایشی نشان می دهد که نقدینگی جدیدی وارد این گروه نشده، اما گروه بانگی و چند رشته‌ی شرایط نسبتا خوبی در جذب نقدینگی داشته اند.

مولفه های اثرگذار در بازار سرمایه

در حال حاضر یکی از سیاست هایی که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده بحث قیمت گذاری پایه با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان و همچنین نرخ گذاری خودرو است که هنوز تعیین تکلیف نشده اند، زیرا امروز مدیرعامل صنایع پتروشیمی ایران اعلام کرده که قیمت عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا به تصمیم مدیران بورس کالا بستگی دارد و از طرف دیگر سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم اعلام کرده معلوم نیست قیمت های جدید خودرو چه زمانی اعلام شود.

وقتی بالای مقاومت شکسته شده حجم معاملات افزایش می یابد و از طرف دیگر سرانه خرید هم بالا می ماند به معنای تمایل قیمت ها به سمت بالاست و در این مقطع برخی از سهم ها به قله های قبلی خود می رسند و برخی هم قبلا حبابی شده بودند فعلا به سقف تاریخی خود نمی رسند اما روند صعودی انها هم حفظ خواهد شد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه معاملات روزهای اخیر که بالای مقاومت قبلی با حجم های بالا اتفاق افتاده نشان دهنده روند صعودی بازار است، گفت: وقتی بالای مقاومت شکسته شده حجم معاملات افزایش می یابد و از طرف دیگر سرانه خرید هم بالا می ماند به معنای تمایل قیمت ها به سمت بالاست.

پویان مظفری با تاکید بر اینکه در حال حاضر قرار نیست که همه نمادها به سقف های تاریخی خود برسند اما به طور قطع رشد آن‌ها ادامه می یابد، تصریح کرد: برخی از فعالان بازار انتظار دارند همه نمادها به یک اندازه رشد کنند و به سقف های تاریخی خود نزدیک شوند، اما این اتفاق نخواهد افتاد و به نسبت «پی بر ایی» سهام رشد قیمتی هم رخ می دهد.

او افزود: همانطوری که در سال ۹۹ برخی از سهام رشد بسیار بالایی داشتند و به نوعی حباب در درون آن‌ها قرار گرفت، در مقطع کنونی هم آن سهام به دلیل اینکه از قبل حباب داشته اند و اصلاح بالایی کرده اند در زمان بازگشت به سمت قله قبلی به سقف تاریخی خود نمی رسند، از این رو سهامداران باید در چینش پرتفوی خود دقت کنند.

براساس این گزارش، بورس در حال حاضر با ورود نقدینگی مواجه شده و همین موضوع مانع از اصلاح بازار خواهد شد و در صورتی که عرضه ها هم افزایش یابد به دلیل اینکه خریدار در بازار وجود دارد اصلاح به صورت زمانی خواهد بود و بعد از مدتی نمادها به سمت مقاومت های بعدی حرکت می کنند، از این رو پیش بینی می شود در سال جاری بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها بازدهی بالاتری را ثبت کند.

کد خبر: ۲۱۵٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha