۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان

افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان

حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی با ۲۰ درصد افرایش به ۵۲۸ میلیون دلار نسبت به سال ما قبل آن رسید.

به گزارش بازار، محسن فغانی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آلماتی قزاقستان در دیدار «اووز تایمبتوف» مدیر کل جدید اتاق بازرگانی آلماتی با وی گفت که حجم مبادلات فی مابین قزاقستان و ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و از ۴۴۰ میلیون دلار به ۵۲۸ میلیون دلار رسید.

وی با اشاره به سفرهای متقابل روسای جمهور دوکشور به تهران و آستانه تصریح کرد: وظیفه ما این است که برای رساندن حجم مبادلات دوکشور به سه میلیارد دلار که مورد تفاهم روسای جمهور ایران و قزاقستان رسیده است تلاش نماییم.

فغانی با اشاره به ۲ بار برگزاری کمسیون مشترک اقتصادی فیمابین دوکشور در کمتر از یک سال اخیر در تهران و آستانه متذکر شد در دوسال اخیر شاهد روند افزایش حجم مبادلات دوکشور هستیم به نحوی که در سال گذشته، حجم مبادلات فی مابین قزاقستان و ایران در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته و از ۴۴۰ میلیون دلار به ۵۲۸ میلیون دلار رسید. همچنین روابط تجاری بین ایران و فقط شهر آلماتی با بیش از ۲ برابر افزایش، به ۱۵۵ میلیون دلار رسیده است.

سرکنسول کشورمان در آلماتی با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالاهای ایرانی در آلماتی در سال گذشته با حضور ۶۸ شرکت ایرانی و مشارکت شرکتهای مختلف ایرانی در نمایشگاههای تخصصی قزاقستان، تاکید نمود تمایل داریم شرکتهای قزاقی نیز متقابلا با حضور در نمایشگاههای برگزار شده در ایران، با ظرفیتها و توانمندیهای شرکتهای ایرانی آشنا شوند.

در همین راستا، وی پیشنهاد کرد مدیرکل اتاق بازرگانی آلماتی به همراه جمعی از مدیران شرکتهای بزرگ آلماتی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ که اردیبهشت ماه سال جاری در زمینه های صنایع غذایی، کشاورزی، دام و طیور، چرم و پوشاک، گردشگری، صنعت و معدن در تهران برگزار می شود، شرکت نمایند.

فغانی همچنین با اشاره به برگزاری همایش بین المللی پتروشیمی که قرار است ۱۲-۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با ابتکار وزارت نفت ایران و حضور شرکت های بزرگ پتروشیمی جهان در تهران برگزار شود، اعلام کرد پانزدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک و نساجی نیز از ۴-۷ خرداد ماه سال جاری در اصفهان برگزار می شود.

تایمبتوف مدیرکل اتاق بازرگانی آلماتی نیز ضمن ابراز خرسندی از همکاری های فی مابین و برگزاری شش دوره نشست تجاری در سال قبل به ابتکار سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آلماتی گفت، دوکشور ایران و قزاقستان شریک استراتژیک هستن و قزاقستان می توانند از طریق راه آهن و از مسیر ترکمنستان و ایران به خلیج فارس دسترسی پیدا کند.

مدیرکل اتاق بازرگانی آلماتی تصریح کرد تا قبل از سال ۲۰۱۴ حجم تجارت بین دو طرف حدود یک میلیارد دلار بود و بعد از آن به دلایل مختلف، این میزان کاهش یافت ولی در سال های اخیر، میزبان مبادلات بین دوکشور باردیگر رو به افزایش است.

وی تاکید کرد : هدف ما نیز این است که حجم تجارت بین دو کشور به سه میلیارد دلار برسد و برای رسیدن به این هدف تلاش خواهیم کرد.

کد خبر: ۲۱۴٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha