۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
نقشه تعیین حریم گسل‌های قزوین تدوین می‌شود
معاون استاندار قزوین:

نقشه تعیین حریم گسل‌های قزوین تدوین می‌شود

قزوین- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به ضرورت جدی توجه به ساخت و سازهای غیر مجاز در قزوین گفت: برای جلوگیری از خسارات بیشتر در وقوع زلزله، نقشه تعیین حریم گسل‌ها در استان تدوین می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، علی فرخزاد اظهار داشت: با توجه به اینکه قزوین، یکی از هفت استان پرخطر در حوزه زلزله شناخته شده، موضوع ساخت و سازها نیز در آن باید به طور جدی پرداخته شود و برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجازی که در اطراف شهرهای استان صورت می‌پذیرد باید بیش از گذشته فعال باشیم و از کارشناسان و فرمانداران نیز درخواست داریم تا در این موضوع ورود جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه قزوین بعد از تهران دارای مقاومترین ساختمان‌ها بوده و بیشترین نوسازی‌ها را نیز در بخش شهری داشته، تأکید کرد: آن چیزی که بدیهی است اینکه ما باید در ساخت و سازها، چه در بخش شهری و چه روستایی توجه به کیفیت ساختمان از جمله استفاده از بتن، دقت بیشتری داشته باشیم.

معاون عمرانی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: موضوع توجه به ساختمان‌های با اهمیت بالا است که ممنوعیت ساخت و ساز آن‌ها برروی گسل‌ها مورد تأکید قرار گرفته نیز در آیین نامه‌ها مشخص هستند اما این مساله برای ساختمان‌هایی که با اهمیت کم و متوسط هستند باید رعایت ضوابط استقرار در آن‌ها بیش از گذشته لحاظ شود.

فرخزاد با اشاره به اینکه توسعه قزوین در طرح جامع، بالای گذرگاه شمالی این شهر در نظر گرفته شده، افزود: این موضوع بیانگر آن است که به هر حال هر نوع ساخت و ساز در این محدوده باید متفاوت‌تر از سایر جاها دیده شود، هرچند که در قزوین ساخت و سازی برروی گسل نداشته‌ایم اما این مساله حقوق مکتسبه‌ای را ایجاد کرده و برابر طرح جامع آن نیز که در سال ۹۴ تصویب و ابلاغ شده، انتظارات زیادی برای مردم ایجاد کرده و برهمین اساس تمهیدات ویژه و ضوابط استقرار برای ساخت و سازها، حتی برای ساختمان‌های با اهمیت کم و مسکونی نیز باید اعمال شود.

وی  اضافه کرد: در عین حال نیز باید سایر گسل‌های موجود در استان از جمله بویین زهرا و آوج مورد توجه جدی قرار گیرد و در حوزه تخصیص اعتبارات لازم در خصوص مطالعات و تهیه نقشه تعیین حریم گسل‌های قزوین و اطراف آن نیز علاوه بر تأمین آن از طریق مواد ۱۰ و ۱۲، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از اعتبارات استانی و راه و شهرسازی نیز در بخش اعتبارات ملی کمک کنند.

معاون عمرانی استاندار قزوین با اشاره به ورود ۳۰۰ شتاب‌نگار جدید به کشور، اظهار داشت: با توجه به وضعیت خطر استان در حوزه زلزله و اتفاقات ایجادشده در آن طی دهه‌های گذشته، ما نیازمند استقرار شتاب نگارهای جدید هستیم و اداره مرکز تحقیقات و راه و شهرسازی استان در این خصوص اقدام جدی را به عمل آورند.

فرخزاد تصریح کرد: مطالعات انجام‌شده توسط سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری قزوین، هلال احمر و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در حوزه گسل‌ها و زلزله نیز در اختیار مشاوران تهیه نقشه تعیین حریم گسل‌های قزوین، گذاشته شود و از طرف دیگر موضوع اجرا و تهیه طرح جامع شهرها نیز با توجه به شرایط موجود، متوقف شود تا نتیجه مطالعات تعیین حریم گسل‌ها بیاید و براساس آن، موضوع حریم‌ها نیز در آن نیز لحاظ شود.

وی یادآور شد: با توجه به محدودیت‌های اعتباری به وجود آمده به خاطر تحریم و تحمیل ۲۰ درصدی اعتبارات کشور به حوزه مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌های استان اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه تمام را مورد بررسی قرار داده و آنهایی را که قرارداد دارند و نمی‌توان برای آن‌ها تأمین اعتبار کرد، خاتمه داده شوند و پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی آن‌ها نیز کمتر ۷۰ درصد هستند، تعطیل شوند.

کد خبر: ۲۱٬۳۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha