۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸
تامین ۷۰ درصد نیاز تجهیزات پزشکی در کشور| جلوگیری از واردات ۱۰۰ میلیون دلار ایمپلنت با تولید داخل
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تجهیزات پزشکی مطرح کرد

تامین ۷۰ درصد نیاز تجهیزات پزشکی در کشور| جلوگیری از واردات ۱۰۰ میلیون دلار ایمپلنت با تولید داخل

روحی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تجهیزات پزشکی به بازار گفت: کمبود نقدینگی به عنوان چالش های اساسی صنعت تجهیزات پزشکی معرفی می شود که اگر چاره ای برای آن اندیشیده نشود به کمبودهای داخلی دامن می زند.

بازار؛ گروه صنعت: هر چند طی سال های اخیر صنعت تجهیزات پزشکی پیشرفت های قابل توجهی داشته است و این صنعت یک بار دیگر در اوج شیوع کرونا نیز با داخلی سازی دستگاه ونتیلاتور نقش خود را ثابت کرد اما همچنان برخی از تصمیمات مسئولان همچون دست اندازی در مسیر تولیدکنندگان این صنعت قرار دارد.

تصمیمات شبانه ای که گاه باعث سردرگمی برخی از تولیدکنندگان می شود و برخی از اوقات تولید را به مسیر نامعلومی هدایت می کند. با این حال تولیدکنندگان همچنان با تمام قدرت دست از کار نکشیده اند و سعی دارند نیازهای داخلی را با تولید همگام با پیشرفت های رخ داده در دنیا مرتفع سازند.

تامین ۷۰ درصد نیاز کشور

در این رابطه مجید روحی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی و آزمایشگاهی در خصوص دستاوردهای این صنعت به بازار گفت: دستاوردهای صنعت تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی و آزمایشگاهی در کشور بسیار گسترده است و به خاطر پیشرو بودن این صنعت بخش قابل توجهی از شرکت های فعال در این حوزه به عنوان مجموعه های دانش بنیان معرفی می شوند.

دامنه تولیدات تجهیزات پزشکی به قدری گسترده شده که بالغ بر ۷۰ درصد نیاز کشور در داخل تولید و تامین می شود

وی با اشاره نقش شرکت های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی اضافه کرد: تولیدات این حوزه همواره همراه با نوآوری های جدید است؛ تولیداتی که می توانند نیاز کشور را برطرف کنند و مانع خروج ارز می شوند. تجهیزاتی که در حوزه های مختلف پزشکی از جمله قلبی- عروقی، تصویربرداری حائز اهمیت هستند. در همین راستا نیز چندی پیش از هولترهای قلبی رونمایی به عمل آمد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ادامه داد: اکنون دامنه تولیدات تجهیزات پزشکی به قدری گسترده شده که بالغ بر ۷۰ درصد نیاز کشور در داخل تولید و تامین می شود. همچنین در حوزه دندانپزشکی شاهد دستاوردهای خیلی خوبی هستیم؛ به طوری که یونیت های دندانپزشکی، اتوکلاوها (وسیله ای برای استریل کردن ابزار پزشکی) و مواد مصرفی در این حوزه در داخل کشور تولید می شوند و تولیدکنندگان خوبی در این حوزه فعالیت دارند.

جلوگیری از ۱۰۰ میلیون دلار ارز بری با تولید داخل

روحی با اشاره به اینکه نیاز کل کشور در حوزه ایمپلنت های دندانی سالانه در حدود ۲ میلیون قطعه است و این تعداد سالانه ۱۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارد بیان کرد: دست یابی به زیرساخت ها و تولید ایمپلنت های دندانی در حوزه تجهیزات پزشکی به عنوان یک ابر پروژه شناخته می شود و خوشبختانه اکنون به جایی رسیده ایم که تمام تکنولوژی این حوزه را در دست داریم.

وی افزود: در حال حاضر تمام تکنولوژی حوزه ایمپلنت های دندانی به روز شده و امکان تولید تمام فرایندها و تامین نیاز کشور در این حوزه وجود دارد و رو به روز هم تولیدکنندگان این حوزه به دستاوردهای افتخار آمیز بیشتری دست می یابند. دستاوردهایی که حاصل تلاش نخبگان کشور با همکاری نیروهای متخصص در حوزه های مکانیک، الکترونیک بیومتریال، بیوالکتریک، بیومکانیک نرم‌افزار و سخت‌افزاری تجهیزات پزشکی است.

همانطور که اشاره شد دستاوردهای صنعت تجهیزات پزشکی در کشور بسیار زیاد هستند اما با وجود این همه پیشرفت و توسعه باز هم تولیدکنندگان با چالش هایی در مسیر خود مواجه هستند، دست اندازهایی تولید را دشوار می سازد و مانع دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده می شوند.

درحال حاضر صنعت تجهیزات پزشکی به جایگاهی دست یافته که می تواند جلوی ارزبری سالانه ۱۰۰ میلیون دلار را با تولید داخل ۲ میلیون قطعه ایمپلنت دندان بگیرد

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در خصوص مشکلات این حوزه ادامه داد: بزرگترین چالش تولید کنندگان عدم ارتباط درست و منظم با مسئولان دولتی است. همچنین به اعتقاد بنده مسئولان دولتی باید هر کدام به وظایف ذاتی خود به درستی عمل کنند و باید در تصمیمات کلان کشوری با یکدیگر هماهنگ باشند. البته این مهم به این معنا است که باید در بخش های غیرمرتبط با خودشان هم دخالت نکنند.

وی تاکید کرد: همچنین بخش خصوصی باید از دولت خواهان این باشد که بسترهای لازم برای تولید را مهیا شود. اکنون بیشتر فعالان این حوزه در تامین نقدینگی مشکل دارند و مسئولان باید برای این مساله چاره ای بیندیشند. هرچند اواخر سال گذشته رئیس جمهور دولت سیزدهم نسبت به پرداخت رقمی در حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان دستور دادند و امید است این رقم وصول شود.

روحی افزود: رقم وعده شده برای پرداخت بخشی از مطالبات صنعت تجهیزات پزشکی بسیار خوب است، به ویژه که برای تامین مطالبات سنوات تجهیزات پزشکی حجم آن ها بسیار قابل توجه و دولت نیز در حوزه های مصرفی بسیار به بخش خصوصی بدهکار است. بنابراین همانطور که اشاره شد بخشی از مشکلات صنعت تجهیزات پزشکی به تامین نقدینگی بر می گردد که اگر بتوانیم مطالبات ‌مان را به موقع دریافت کنیم می‌ توانیم برنامه های توسعه ای خود را پیش ببریم.

سایه کمبود نقدینگی بر سر تولید کنندگان صنف تجهیزات پزشکی

این فعال صنعت تجهیزات پزشکی با اشاره به ضرورت ورود بانک ها برای تامین نقدینگی صنعت تجهیزات پزشکی بیان داشت: رویکرد بانک ها باید حمایت از تولید باشد با این حال می بینیم که نرخ بهره بانکی به شدت بالا رفته است و به بیش از ۲۳ درصد رسیده است. همچنین با توجه به تورمی که وجود دارد نرخ ارز نیز روز به روز بالاتر می رود و ارز نیمایی هم به سادگی تامین نمی شود.

روحی افزود: دریافت ارز نیمایی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت تجهیزات پزشکی به سختی انجام می شود. همچنین یکی از بحران هایی که بارها به مسئولان گوشزد کرده ایم و برای ۱۴۰۲ نیز چالش زا است تامین ارز برای مواد اولیه مورد نیاز صنعت تجهیزات پزشکی است؛ چرا که تامین ارز بسیار برای این صنعت زمان بر است و با توجه به رگولاتورهایی که در وزارت های بهداشت و صمت و غیره برای این حوزه می گذارند بر زمان بر بودن این حوزه می افزاید.

کمبود نقدینگی و افزایش بهره های بانکی منجر به این شده که تولید کنندگان نتوانند مواد اولیه مورد نیازشان را تامین کنند

وی با اشاره به اینکه گاهی تامین ارز بیش از سه ماه زمان می برد ادامه داد: با این شرایط تولیدکنندگان نمی‌دانند چه زمانی می توانند مواد اولیه‌ مورد نیازشان را تامین می کنند. همچنین آیین‌ نامه ‌ها و ضوابط خلع الساعه ای در مسیر تولید قرار می دهند که بدون مشروط با بخش خصوصی است. بنابراین خواهشی که که از مسئولان داریم این است که دولت هر تصمیمی می خواهد بگیرد حداقل با تشکل ها مشورت کند و مواردی همچون قیمت گذاری دستوری یکی از این مباحث است که باید با تولیدکنندگان مشورت شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی تاکید کرد: وقتی قیمت تمام نهاده های تولید افزایش می یابد مسئولان نمی توانند از بخش خصوصی بخواهند که با همان قیمت های قبلی تولید و محصول به دست مردم بدهند. هرچند ما تولیدکنندگان به هیچ عنوان علاقه ای به افزایش قیمت محصولات مان نداریم و نمی خواهیم فشاری از سوی ما به مردم وارد شود اما تولیدکننده هم نمی تواند با این وضعیت تولید را ادامه دهد.

این فعال صنعت تجهیزات پزشکی افزود: ما تولیدکنندگان قول می دهیم نگذاریم تا جایی که توان داریم فشاری به مردم وارد و کمبودی ایجاد شود اما باید شرایط تولید هم هموار شود تا بتوانیم ادامه دهیم.

کد خبر: ۲۱۳٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha