۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
سرما وارد استان سمنان شد | جدال کشاورزی با سرنوشتی شوم
گزارش بازار؛

سرما وارد استان سمنان شد | جدال کشاورزی با سرنوشتی شوم

شاهرود– همزمان با ورود سامانه کم فشار بارشی و برودتی به استان سمنان از امشب، دمای هوا به زیر صفر کاهش پیدا خواهد کرد در نتیجه امکان سرمازدگی محصولات وجود دارد.

بازار، گروه استان‌ها: سامانه کم فشار بارشی و برودتی از سمت غرب وارد استان سمنان شده است. این سامانه برودتی سبب بارش باران و تگرگ و در ارتفاعات برف خواهد شد در نتیجه احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی و باغی نیز در استان سمنان وجود دارد.

هواشناسی ضمن هشدار جدی به کشاورزان درباره سرمازدگی اعلام کرد که کشاورزان از روش های مقابله با سرما زدگی به خصوص در باغات، استفاده کرده تا خسارات را کاهش دهند. از سوی دیگر بارش ها از هم اکنون نیز مهمان استان سمنان شده است.

سرمای شدید هوا در روز دوم فروردین ماه همین سال جدید سبب شد تا بخشی از محصولات کشاورزی و سردرختی های استان سمنان به ویژه در دامغان و شاهرود و میامی دچار سرمازدگی و نابودی شود به نظر می رسد امشب قرار است آن دسته دیگر از محصولاتی که از سرمای دوم فروردین ماه مصون ماندند، با نابودی روبرو شوند.

سرمازدگی وارد استان سمنان شد

ایرج مصطفوی مدیرکل هواشناسی استان سمنان اعلام کرد: سامانه کم فشار بارشی که روز شنبه فعال می‌شود سبب وزش باد بسیار شدید و بارش باران و برف و کولاک به خصوص در ارتفاعات شمالی و سردسیر استان سمنان خواهد شد.

در استان سمنان راهکارهای درست و قابل اتکایی برای مقابله با سرمازدگی وجود ندارد

وی خسارت در حوزه‌ کشاورزی، احتمال سرمازدگی، آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان را از مخاطرات این سامانه در استان اعلام کرد.

هواشناسی استان سمنان با پیش‌بینی وزش باد شدید، تند بادهای لحظه‌ای ، گرد و خاک برای اغلب نقاط این استان هشدار نارنجی اعلام کرده است. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های پیش یابی، رشد ابر و بارش‌های پراکنده بیشتر در نواحی شمالی و ارتفاعات خواهد بود. نگاهی به نقشه های هواشناسی نشان می دهد که دمای هوا تا شش درجه کاهش خواهد یافت.

برودت هوا در شاهرود، دامغان و مهدی شهر

در اطلاعیه هواشناسی استان سمنان همچنین آمده است: آماده سازی روش‌های فعال مقابله با سرمازدگی بخاری‌ها مولد مه و ...، زه کشی و پاکسازی مسیرآب باغات و مزارع، تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها و مرغداری‌ها و دامداری‌ها را با با توحه به کاهش دما، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر و خود داری از چرای دام در مراتع از توصیه‌های مهم در این مدت است.

نقشه های هواشناسی نشان می دهد که بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود برای امروز 17 درجه بالای صفر و سه درجه زیر صفر خواهد بود شرایطی که در دامغان و مهدی شهر نیز وجود خواهد داشت همچنین دما بین پنج تا ۱۰ درجه از روز شنبه تا دوشنبه کاهش می یابد.

جهاد کشاورزی باید به کشاورزان اطلاع رسانی کند که ارقام مقاوم به سرمازدگی در مراکز علمی تولید شده است

نیمه شمالی استان سمنان مستعد سرمازدگی است. به خصوص در دامغان شاهرود و مهدی شهر روند سرمازدگی محصولات باغی و میوه های سردرختی تسهیل و تسریع خواهد شد. پیش بینی هواشناسی برای آسمان دامغان و شاهرود کمی ابری تا نیمه ابری بتدریج افزایش ابر خواهد بود همچنین در ارتفاعات شاهد بارش خواهیم بود.

سرما وارد استان سمنان شد | جدال کشاورزی با سرنوشتی شوم

راهکارهای قابل اتکا وجود ندارد

مشکل اما اینجا است که در استان سمنان راهکارهای درست و قابل اتکایی برای مقابله با سرمازدگی وجود ندارد. یعنی سال ها است که سرما به استان سمنان وارد می شود محصولات را از بین می برد و در نهایت از استان خارج می شود و هیچ اراده و توانی برای مقابله با آن نیست.

کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار، بیان کرد: کماکان نخستین راهکار کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی، لاستیک سوزاندن و روشن کردن پیت های حلبی مملو از روغن سوخته برای سوزاندن است در حالی که ارقام مقاوم به تولید و دیرگل ده در مرکز تحقیقات کشاورزی تولید شده اما شاهد ترویج آن در زمین های کشاورزی نیستیم.

محمد تقی رضوانی با بیان اینکه جهاد کشاورزی باید به کشاورزان اطلاع رسانی کند که ارقام مقاوم به سرمازدگی در مراکز علمی تولید شده است، تاکید کرد: دولت توقع دارد که کشاورزان خودشان متوجه تولیدات علمی شده و از آن استقبال کنند که این معقول نیست.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر شاهد هستیم که دانش بنیان ها هم برای مقابله با سرمازدگی اقدام عملی نکرده اند و هر ساله شاهد هستیم که سرمازدگی میلیارد ها تومان خسارات را ایجاد می کند، افزود: بسیاری باغ داران در بسطام و شاهرود تمام درختان خود را با اره برقی از بین برده اند چرا که راهکاری وجود ندارد.

همه تقصر با دولت نیست

یک کارشناس دیگر اما اعتقاد دارد که درست است مقصر اصلی ماجرا دولتی ها هستند که علی رغم ده سال سرمازدگی هنوز هم غافل گیر می شوند و هیچ اقدام در خوری صورت نمی دهند اما کشاورزان هم مقصر هستند، به خبرنگار بازار، گفت: کشاورزان خودشان هم تمایلی به استفاده از ارقام مقاوم به سرما ندارند و دلیل آن هم لجبازی نیست بلکه موضوع اقتصادی و صرفه است.

سرما امشب وارد استان سمنان شده و محصولاتی که از سرمای دوم فروردین ماه سالم ماندند را هم نابود خواهد کرد

احسان محمدزاده نوده ای با بیان اینکه ارقام دیرگل ده طبیعتاً دیر هم محصول می دهند و وقتی محصول دیر به بازار بیاید، به قیمت نوبرانه فروخته نمی شود در نتیجه کشاورز از سود نوبرانه و اول بازار محروم می شود، بیان کرد: به همین دلیل است که اگر دولت ارقام مقاوم به سرما را ترویج هم دهد بازهم کسی از آن استقبال نخواهد کرد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این است که بیمه گر ها به تعهدات شان عمل نکرده اند از یک سو هنوز کشاورزان از سرمازدگی سه سال قبل خود طلب دارند اما دولت توقع دارد که بازهم کشاورزان به بیمه ها اعتماد و اطمینان کرده و بازهم باغات خودشان را بیمه کنند آن هم پوشش بیمه ای که انتفاعی برای کشاورزان نخواهد داشت و کشاورزان هر ساله محصولات خود را نابود شده می بینند و هیچ خسارات قابل توجهی نیز به آنها پرداخت نمی شود موضوعی که البته معیشت کشاورزان را هم دچار مشکلات کرده است چرا که این قشر، عمدتاً شغل دیگری ندارند.

در نهایت باید گفت سرما امشب وارد استان سمنان شده و محصولاتی که از سرمای دوم فروردین ماه سالم ماندند را هم نابود خواهد کرد و هیچ اراده ای برای مقابله با آن نیز وجود ندارد. به گفته کارشناسان بیشترین خسارات وارد شده به باغات زردآلو و میوه های سردرختی وارد خواهد شد که این روزها شکوفه هایشان رشد کرده است. شکوفه هایی که در یک سرما، رنگ سیاهی به خود می گیرند و میلیارد ها تومان خسارات را به کشاورزان و باغداران استان سمنان وارد می سازند.

کد خبر: ۲۱۳٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha