۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
مشتریان رستوران‌ها آب رفتند| نرخ غذا هرسال داغ تر و گران‌تر از پارسال
بازار گزارش می‌دهد؛

مشتریان رستوران‌ها آب رفتند| نرخ غذا هرسال داغ تر و گران‌تر از پارسال

مشهد- افزایش قیمت مواد غذایی موجب شده تا نرخ غذای رستوران‌ها روند صعودی به خود بگیرد به‌گونه‌ای که سرو غذا در رستوران‌ها به یک تفریح گران قیمت برای خانواده‌ها تبدیل‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: نرخ یک پرس غذا در رستوران‌های مشهد بسته به کیفیت و وزن مورداستفاده شده متغیر است اما بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که نرخ یک پرس غذا نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

در حال حاضر قیمت یک پرس چلوکباب در رستوران‌های معمولی از ۱۰۰ هزار تومان آغاز و در رستوران‌های خارج از شهر به ۲۸۰ هزار تومان ختم می‌شود.

بررسی خبرنگار بازار نشان می‌دهد قیمت برخی از غذاها مانند ششلیک شاندیز که به‌عنوان غذای برند و مورد استقبال مسافران همواره مشتریان خاص خود را دارد از مرز نیم میلیون تومان گذشته و در بسیاری از رستوران‌های مشهد با نرخ ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار گذشته از رستوران‌ها در حال حاضر نرخ غذا در اغذیه‌فروشی‌ها و فست فود های شهر نیز با ارقام نجومی همراه شده است.

قیمت ساندویچ کباب‌ترکی که تا سال گذشته ۱۲۰ هزار تومان قابل خریداری بود این روزها به ۲۴۵ هزار تومان و بیش از دو برابر رسیده است.

قیمت پیتزای دونفره نیز در رستوران‌های در جه یک این روزها روی ۲۵۰ هزار تومان جولان می‌دهد و قیمت یک ساندویچ هات‌داگ معمولی که سال گذشته از ۲۵ هزار تومان تجاوز نمی‌کرد در حال حاضر در همان اغذیه‌فروشی‌های معمولی به ۵۰ هزار تومان و در اغذیه‌فروشی‌های صاحب‌نام به ۱۲۰ هزار تومان بسته به‌اندازه و محتوای مواد غذای به‌کاررفته رسیده است!

مشتریان رستوران‌ها آب رفتند| نرخ غذا هرسال گران‌تر از پارسال

نگاهی به قیمت‌های جدید منوهای غذایی رستوران‌ها حاکی از افزایش ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت تمام اقلام یک رستوران است؛ موضوعی که نه‌فقط موجب نارضایتی مصرف‌کننده شده بلکه بیشتر به رنج رستوران‌دارانی انجامیده که باوجود هزینه‌های سنگین، با کسادی روبه‌رو هستند.

این فعالان بابیان اینکه تمام سود یک رستوران‌دار درفروش بالای غذا است اذعان می‌کنند از اوایل امسال در حال بازگشت به روند طبیعی بودند که به‌یک‌باره افزایش قیمت‌ها، ضربه‌ای بزرگ‌تر از کرونا بر آن‌ها وارد کرده است؛ چراکه از طرفی کاهش قدرت خرید مردم و از سویی گرانی اقلام غذایی دست‌به‌دست هم داده و کسادی شدیدی را برای رستوران‌داران به همراه داشته است.

هرسال گران‌تر از پارسال

حسین گل‌کاریان متصدی یکی از کترینگ های مشهد در خصوص گرانی مواد غذایی اظهار می‌کند: گرانی مواد اولیه بیش از کرونا به این صنف ضرر وارد کرده است.

وی به ما می‌گوید: متأسفانه گرانی مواد اولیه موجب افزایش قیمت شده و این موضوع در نهایت افزون بر ۴۰ درصد مشتریان ما را کاهش داده است.

وی بابیان اینکه تا سال گذشته گوشت گوساله به قیمت ۱۶۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم اظهار می‌کند: این در حالی است که در حال حاضر گوشت گوساله به کیلویی ۳۳۰ هزار تومان رسیده است.

این تولید کننده غذای آماده بابیان این‌که تا سال گذشته یک سیخ کباب لقمه ۱۵۰ گرمی درجه یک به نرخ ۴۰ هزار تومان قابل عرضه بود اظهار می‌کند: در حال حاضر فروش همان کباب با همان کیفیت زیر قیمت ۷۰ هزار تومان به ازای یک سیخ صرفه اقتصادی ندارد.

گل کاریان بابیان اینکه هنوز بسیاری از رستوران‌ها با خرید های قبل سال و مواد غذایی تنظیم بازار در حال طبخ غذا هستند بیان می‌کند: بدون شک در ماه‌های آتی بازهم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

وی ابراز می‌کند سال گذشته برنج ایرانی را کیلویی ۷۰ هزار تومان خریداری می‌کردیم اما حالا باید حداقل به ازای هر کیلو ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان اضافه پرداخت کنیم.

مشتریان رستوران‌ها آب رفتند| نرخ غذا هرسال گران‌تر از پارسال

وی بابیان اینکه هر کیلو برنج پاکستانی دانه بلند سال گذشته ۴۰ هزار تومان قیمت داشته ادامه داد: این در حالی است که قیمت همین برنج در حال حاضر به کیلویی ۶۵ هزار تومان رسیده است.

این متصدی آشپزخانه بیان کرد: سال گذشته به ازای یک کیلو رب گوجه حدود ۱۵ هزار تومان پرداخت می کردیم اما این روزها باید ۳۵ هزار تومان و به ازای یک کیلو حبوبات مانند لوبیا که ۲۵ هزار تومان قیمت داشت این روزها ۷۰ هزار تومان هزینه کنیم لذا با این افزایش قیمت‌ها نمی‌توان غذای ارزان و باکیفیت تحویل مشتری داد.

این رستوران‌دار ادامه داد: اجاره‌بهای مغازه از سال گذشته تاکنون تقریباً دو برابر شده است و به‌غیراز آن بهای انرژی و هم‌چنین دستمزد کارگر نیز به‌شدت افزایش‌یافته است و لذا رستوران‌داری با این هزینه‌ها بسیار دشوار است.

سال گذشته به ازای یک کیلو رب گوجه حدود ۱۵ هزار تومان پرداخت می کردیم اما این روزها باید ۳۵ هزار تومان و به ازای یک کیلو حبوبات مانند لوبیا که ۲۵ هزار تومان قیمت داشت این روزها ۷۰ هزار تومان هزینه کنیم لذا با این افزایش قیمت‌ها نمی‌توان غذای ارزان و باکیفیت تحویل مشتری داد

وی در پاسخ به این سال که مردم این روزها چه غذایی را بیشتر پسندیده و از خرید آن استقبال می‌کنند به ما گفت: واقعیت این است که مردم این روزها به دنبال غذای ارزان و باکیفیت هستند.

وی بیان می کند: این روزها که با ماه مبارک رمضان تقارن پیداکرده است شله مشهدی و حلیم بیش از هر غذای دیگری مشتری خود را دارد و شاید بخشی از این استقبال را باید مدیون قیمت ارزان آن دانست زیرا با کیلو شله به قیمت ۸۰ هزار تومان می توان ۲ نفر را سیر کرد.

شرایط سخت رستوران داری

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد بابیان اینکه بعد از حذف یارانه ارزی و رشد قیمت مواد غذایی تهیه غذا برای رستوران‌داران سخت و البته خرید آن توسط دهک‌های پائین جامعه سخت‌تر شده است به بازار می‌گوید: صرف یک شام و نهار ساده برای یک خانواده ۴ نقره حداقل از ۵۰۰ تا یک‌میلیون تومان هزینه در بردارد لذا با توجه به تورم موجود در جامعه برای تمامی خانواده مقدور نیست که در ماه چندین نوبت نهار و یا شام خود را بیرون از خانه صرف کنند.

حسن امیریان اذعان می‌کند: این موضوع موجب شده تا تعداد مشتریان رستوران ها در مقایسه با سال‌های گذشته با کاهش روبرو شود و از طرفی به دلیل افزایش هزینه‌ها مانند اجاره و یا هزینه کارگر و بیمه شرایط برای رستوران‌داران بسیار سخت شده است.

تعداد مشتریان ستوران ها در مقایسه با سال‌های گذشته با کاهش روبرو شده و از طرفی به دلیل افزایش هزینه‌ها مانند اجاره و یا هزینه کارگر و بیمه شرایط برای رستوران‌داران بسیار سخت شده است

رئیس اتحادیه رستوران‌داران مشهد می‌گوید: گرانی غذا موجب کاهش و ریزش مشتریان شده‌ تا جایی که ما هم‌اکنون ۳۰ درصد مشتریان خود را به‌واسطه همین گرانی از دست دادیم.

مشتریان رستوران‌ها آب رفتند| نرخ غذا هرسال گران‌تر از پارسال

امیریان در پاسخ به سؤال ما که آیا راهی برای برون‌رفت از این وضعیت هست یا خیر بیان می‌کند: در صورت حمایت دولت به‌منظور تأمین کالاهای اساسی با نرخ‌های متعادل‌تر می‌توان این صنف را از ورشکستگی نجات داد و قیمت را نیز تعدیل کرد اما متأسفانه جز این راه چاره‌ای نیست.

فعالیت در ماه مبارک رمضان

رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد با اشاره به وضعیت بازار بیان می کند: امسال حضور مسافران در مشهد ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل بوده و از ۶ روز مانده بود به عید رونق بازار افزایش‌یافت اما طبیعی است که همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با کاهش مشتری و فروش روبرو می شویم.

امیریان با اشاره به اینکه در این روزها استقبال برای برخی غذاهای متناسب با ماه مبارک رمضان بیشتر است اظهار می‌کند: قیمت مصوب حلیم درجه‌یک در ماه رمضان امسال کیلویی ۷۵ هزارتومان و قیمت شله درجه‌یک ۸۰ هزار تومان است.

وی ادامه می دهد: همچنین قیمت حلیم درجه ۲ نیز کیلویی ۶۵ هزار تومان و شله ۷۵ هزار تومان است و بادی اذعان کرد قیمت شله و حلیم امسال ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

وی در خصوص زمان فعالیت رستوران‌ها نیز متناسب با ماه مبارک رمضان نیز اذعان می‌کند: فعالیت واحدهای صنفی اتحادیه در ماه رمضان از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به‌صورت بیرون بر و از ساعت ۱۸ تا یک ساعت مانده به اذان صبح، سرو در محل انجام خواهد شد.

امیریان با اشاره به تشدید بازرسی‌ از واحدهای صنفی در مشهد در ایام نوروز ابراز می کند: از ۱۵ اسفند بازرسی‌ها در رینگ حرم و اطراف حرم مطهر از واحدهای صنفی اتحادیه تشدید شده است و در این راستا تعداد ۱۴ اکیپ بازرسی از ۱۵ اسفند فعالیت خود را آغاز کرده اند تا خدمات لازم به بهترین نحو ممکن به زائران و مجاوران حرک رضوی ارایه شود.

کد خبر: ۲۱۳٬۴۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha