۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
رفع کمبود نقدینگی با طرح یکپارچه عرضه خودرو| وزارت صمت دلالان را تقویت و مشتریان را متضرر می کند
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بازار:

رفع کمبود نقدینگی با طرح یکپارچه عرضه خودرو| وزارت صمت دلالان را تقویت و مشتریان را متضرر می کند

صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به «بازار» گفت: وزارت صمت با هدف جمع آوری نقدینگی از جامعه طرح یکپارچه عرضه خودرو را اجرایی کرده تا بتواند نیاز مالی خودروسازان و تورم این صنعت را مدیریت کند.

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست تمدید مهلت ثبت‌نام طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی با به دلیل شکایت و گله مشتریان را داشتند. براساس درخواست نمایندگان منتخب مردم در خانه ملت، وزارت صمت امروز اعلام کرد؛ «متقاضیان خودروی داخلی که سال قبل حساب وکالتی ۱۰۰ میلیون تومانی به‌نام سازمان حمایت افتتاح کرده اند، چنانچه نتوانستند ثبت نام کنند، امروز و فردا (هفتم و هشتم فروردین) نیز مهلت ثبت‌نام خواهند داشت.»

انتشار این اخبار در رسانه «بازار» با دریافت نظرات فراوان از سوی مخاطبان موافق و مخالف تمدید فرصت مجدد افتتاح حساب همراه بود. سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت به دلیل فقدان برنامه مدون و استراتژی برای صنعت و بازار خودرو با شکست های طرح های مختلف از جمله قرعه کشی و عرضه خودرو در بورس مواجه شده است.

ماحصل شکست های عامدانه وزارت صمت در بازار خودرو فقط به «آشفتگی» بازار خودرو دامن می زند. این وزارتخانه با شیوه منسوخ شده «آزمون و خطا» به جای عدم دخالت و تصدیگری در واحدهای خودروسازی قصد دارد بازار خودرو را کنترل کند، باتوجه به این موضوع برای بررسی اثر این طرح در بازار خودرو امسال با «بابک صدرایی» کارشناس صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم:

طرح یکپارچه عرضه خودرو فقط منجربه تقویت دلالان و توسعه بازار سیاه می شود، به هر میزان که محدودیت در فروش خودرو ایجاد شود به همان اندازه محصولات موجود در بازار یا خودروهای در اختیار دلالان بهای بیشتری پیدا خواهد کرد

* به عنوان سوال نخست، امروز وزارت صمت مهلت ثبت‌نام طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی را برای متقاضیان تمدید کرد، به نظر شما این طرح می تواند قیمت خودرو را کنترل و مصرف کنندگان واقعی را به محصول برساند؟

وزارت صمت از این شیوه اشتباه فروش برای عرضه خودروهای داخلی و وارداتی استفاده کرده است، در خودروهای وارداتی این طرح سه چالش مشخص نبودن محصول، عدم زمان تحویل و عدم تعیین قیمت را دارد.

براین اساس از مشتریان ۵۰۰ میلیون تومان دریافت و در حساب هایشان مسدود شده است. تمام این موارد برای خودروهای داخلی نیز صدق می کند، تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور و نرخ ارز به ثبات نرسد، بازار خودرو همچنان ملتهب و با این شیوه های منسوخ شده نمی توان به مشتریان محصول عرضه کرد.

طرح یکپارچه عرضه خودرو فقط منجربه تقویت دلالان و توسعه بازار سیاه می شود، به هر میزان که محدودیت در فروش خودرو ایجاد شود به همان اندازه محصولات موجود در بازار یا خودروهای در اختیار دلالان بهای بیشتری پیدا خواهد کرد. کالاهای مصرفی در بازار را نمی توان به شیوه ها و روش های ابداعی وزارت صمت کنترل کرد، بازار مکانیزم های خاص خود را که به دو پارامتر ثبات اقتصادی و روابط بین الملل، تعادل عرضه و تقاضا منوط می شود. دولت نباید تولید، توزیع و فروش خودرو را در دست بگیرد، چرا که دخالت مستقیم وزارت صمت در این حوزه ها همانطور که پیشتر اشاره کردم منجربه تقویت بازار سیاه خواهد شد.

به نظر می رسد طرح یکپارچه عرضه خودرو فقط با هدف جمع آوری نقدینگی از جامعه توسط وزارت صمت انجام شده که بتواند نیاز مالی خودروسازان و تورم این صنعت را مدیریت کند

* کدام یک از شیوه های فروشی که وزارت صمت برای عرضه خودرو به بازار در پیش گرفته در سایر بازارهای جهانی انجام شده است؟ به نظر شما هدف اصلی وزارت صمت کنترل عرضه خودرو در بازار است؟

طرح های فروش وزارت صمت را می توان بدعت نامید، چراکه در هیچ برهه ای از زمان وجود نداشته است. این وزارتخانه ابتدا طرح قرعه کشی را اعلام سپس حذف، پس از آن عرضه خودرو در بورس تصویب سپس لغو شد.

روش های فروش مذکور در بازارهای جهانی وجود ندارد، به نظر می رسد این روش فقط با هدف جمع آوری نقدینگی از جامعه توسط وزارت صمت انجام شده که بتواند نیاز مالی خودروسازان و تورم این صنعت را مدیریت کند. شیوه های کوتاه مدت اشتباه وزارت صمت بحران های قابل توجهی برای خودروسازان و مشتریان ایجاد می کند.

رفع کمبود نقدینگی با طرح یکپارچه عرضه خودرو| وزارت صمت دلالان را تقویت و مشتریان را متضرر می کند

* شما به عنوان کارشناس صنعت خودرو با در نظر گرفتن تصدیگری وزارت صمت در امر تولید و فروش خودرو، بازار خودرو امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

تا زمانی که نوسان نرخ ارز ناشی از تلاطم وضعیت اقتصادی وجود داشته باشد، بازار خودرو به آرامش و ثبات نمی رسد. زمانی می توان در خصوص بازار خودرو پیش بینی داشت که در گام نخست شرایط کلان اقتصادی نرمال و تولید و واردات به شیوه عادی بازگردد، در وهله دوم نیز ابداعات وزارت صمت اعم از بورس و قرعه کشی حذف شود.

وزارت صمت به فعالان صنعت خودرو فشار جهت افزایش تولید یا واردات تکلیف می کند، اما با دخالت در عرضه و قیمت گذاری دستوری فعالیت را برای دست اندرکار این صنعت و مشتریان سخت می کند.

زمانی که مکانیزم درست تولید و واردات توام با در اختیار گذاشتن عرضه به شرط رقابت در اختیار خودروسازان یا شرکت های خودرویی قرار گیرد، وضعیت بازار خودرو به سمت بهبود حرکت خواهد کرد. بنابراین وضعیت بازار خودرو امسال در صورت تداوم شرایط فعلی مانند سال گذشته خواهد بود، البته در صورت تغییرات اقتصادی یا بهبود شرایط بین المللی می توان نسبت به کاهش التهاب بازار خودرو خوش بین بود.

مهم ترین سیاستگذاری وزارت صمت در سال جاری عدم دخالت در امر تولید و فروش توام با فراهم سازی بستر افزایش تیراژ باید باشد

* به عنوان پرسش پایانی، رفتار و سیاستگذاری وزارت صمت در سال جاری برای صنعت خودرو باید چگونه باشد؟

مهم ترین سیاستگذاری وزارت صمت در سال جاری عدم دخالت در امر تولید و فروش توام با فراهم سازی بستر افزایش تیراژ باید باشد، تمام طرح های فروشی که تاکنون از سوی این وزارتخانه اجرایی شده است، نقطه قوت یا ضعف آن مشخص نشده است.

همانطور که اشاره کردم، شیوه های فروش وزارت صمت نه تنها سبب دلالی در بازار می شود بلکه بازار خودرو را بی ثبات تر می کند. اگر دولت سیزدهم وارد کار اجرایی برای تولید و بازار خودرو نشود، بازار به تعادل خواهد رسید.

کد خبر: ۲۱۳٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 30
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • تجلی IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      26 17
      سلام و ادب ما حساب وکالتی باز کردیم ولی هم در اسفندماه و هم امروز پیام میده که حساب وکالتی یافت نشد لطفا رسیدگی کنید با تشکر
    • محسن IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      16 0
      افزایش قیمت خودرو ها خلاف قانون و مقررات سال جاری آن هم با نامگذاری سال جدید بنام کاهش تورو و افزایش تولید میباشد
    • حمید IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      2 1
      سلام منم حساب وکالتی کردم توی اسفند ماه و مبلغ هم واریز شده ولی بازم میگه اطلاعات حساب وکالتی یافت نشد کسی هم جواب گو نیست
    • ح ج IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      19 1
      آقای کارشناس هر کاری انجام بدید باز هم اشکالاتی وجود دارد اگر به خود خودروساز باشه خیلی بدتر میشه اگر وزارت صمت‌ در قیمت دخالت نکنه خودرو ساز هر کاری که بخواد انجام میده
      • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
        1 1
        خوب پس چرا برای قیمتهای کرمان خودرو و سایر مثلا خصوصی ها دخالت نمیکنه؟
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      10 2
      من نتونستم ثبت نام کنم ولی دلال ها بازم ماشین میگرن که گرون بفرشن به مصرف کننده ها
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      3 4
      دوماه هس پول تو بانک مسدود هس. هیچ اطلاع رسانی درسی نکردن. به ما. بعد میان میگن چون پول به حساب ایران‌خودرو مسدود هس شما نمیتونین ثبت نام کنین ۲۶ دی ماه. آخ گناه ما چی هست آخ چرا اینجوری هس. ک الان ۲ ماه هس وام گرفتیم دادیم بانک به حساب ایران‌خودرو مسدود کرده. بعد روز ثبت نام میگن باید حساب وکلاتی به حساب واست صمت تولیده کننده باشه. پس تکلیف ما چی هس الان ۴۰ سالمه هیچ خودرویی نداشتم. وندارم. حالاش تکلیف روشن کنید ن بازیمون بدین
    • ذاکر NL ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      11 3
      با سلام،واقعا برا خود من یک سوال بزرگ هست که چرا حتی یک روز هم برا تشکیل حساب وکالتی تمدید نمی کنند تا کسانی که به هر دلیلی موفق نشده‌اند در زمان 20تا23 افتتاح حساب کنند.ممنون از پیگیری شما
      • بینام IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
        0 0
        چون حق اونایی که اون روز حساب وکالتی کردن ضایع میشه، نمیشه بعد بیست روز بیای تازه حساب وکالتی کنی، اونایی که موندن خرداد میتونن ثبت نام کنن
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      19 6
      بهترین راه ساماندهی به بازار خودرو و سایر بازارها از جمله مسکن ،ارز و طلا تصویب و اجرای فوری مالیات بر عایدی سرمایه است که بعد از ۱۰سال همچنان در حال بررسی در مجلس است .حتی نمی توانند قانونی که بیش از ۱۰۰ سال است در اکثر کشورها اجرا می شود را تصویب و اجرا کنند ،حتی نمی توانند قانون آنها را ترجمه و کپی کنند ،زیرا نفع شخصی اصحاب قدرت و ثروت اجازه نمی دهد.
    • پیمان IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      24 3
      سلام لطفا به گوش وزیر صمت برسد که بزرگترین اشتباه در وضعیت فعلی افزایش قیمت کارخانه است که باعث متلاشی شدن بازار ازاد میشود افزایش قیمت کارخانه یعنی بازاری سیاه برای دلال
    • حامد IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      22 2
      سلام فایده ای که نداره حرفامون کاش دوتا گوش شنوا بود گوش میداد وزیر صمت افزایش قیمت خودرو تو این وضعیت بازار ایا به نظرت درسته یکم فک کن بعد جواب بده نکنید بازار رو از این خراب هرچه با دلار میره بالا با دلار نمیاد پایین الان با قیمت گذاری جدید ببرید بالا ببینم مردم تا کی بهتون اجازه این کار رو میدن با صبر مردم بازی نکنید به امید پیگیری شما
      • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
        2 6
        ماشین باید ۱۰ برابر گران بشه چون اگه گران نشه بنزین گران میشه آلودگی هوا زیاد من بشه ترافیک زیاد میشه وکشتار زیاد میشه بهتر ماشین گران کنند مردم یکی دارند خوشحال میشند بنزین گران بشه قیام میشه
    • محمد IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      7 1
      وزارت صمت ماشین های کارخانه را گران کند قشر ضعیف بیچاره میشه و هیچوقت تو عمرش نمیتونه ماشین بخره الان پول دارش هم نمیتونه ماشین بخره تو رو خدا نزارید گران کنن .
    • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      7 0
      این تصمیم وزارت صمت در راستای متعادل سازی بازار با گرونتر کردن خودرو از درب کارخانه نه تنها خودرو سازهارو متضرر میکنه بلکه سبب آزادتر گذاشتن دست دلال و بازار آزاد میشه چون اگر گرونتر کنن باز بی شک به بازار آزاد برسه به تبع دلال هم گرونتر میده دست مشتری پس خواهشا کمی به فکر مردم باشید کسی که ثبت نام میکنه خودرو اقتصادی از کارخونه باقیمت کارخونه میخره اگر نقدینگیش بیشتر باشه قطعا از بازار آزاد میخره ماشینشو سوار میشه تا اینکه بخواد پولشو بلوکه کنه بعد از ماهها اونم به قیمت روز تحویل بگیره..
    • احمد IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      9 0
      سلام،لطفا قیمت ماشینها را بالا نبرید،مردم این حداقل ها را دیگه نمیتونن بخرن اونوقت دوباره دلال ها میان وسط،سال مهار تورم و رشد تولید یادتون نره
    • طاها IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      4 0
      لطفاً برای تغییر ماشین ثبت نامی هم یه فکری بکنید
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      9 1
      تو همین ثبت نام ها دلال زیاد شده،به کسایی که تو خانوادشون هیچ ماشینی ندارند اولویت قرار بدین
    • علی IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      4 0
      جناب کارشناس متاسفانه اصلاتحلیل خوبی نداشتین به هرحال هرتصمیمی یه ایراداتی داره ولی ایرادایی که شما گرفتی درست نیست درواقع درحال حاضربهترین کارممکن انجام شده وبیشترین میزان عرضه اونم بدون قرعه کشی ارائه میشه ولااقل ثبت نام کننده هاازسردرگمی که قبلا دلشتنددرمیان.اینکه کلامحدودیت نباشه وبرگردیم به قبل ازدهه ۹۰که یه بحث دیگه س وقطعاطی سال های آتی رخ میده. درضمن فرمودی نقدینگی روجمع کردندبدن به شرکت های خودروساز،اتفاقا اگه واقعاکارشناس باشی بایدازاین کاراستقبال کنی پولی که دست مردم هست جمع شده نمیره سمت بازاردلارو...وخودش باعث عدم رشددرتورم میشه
    • علی اسدنیا؛ جامعه شناس اقتصادوتوسعه IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      2 0
      هوالخالق قادرمتعال والرئوف؛ سلام، خداقوت با"فراهم شدن بستررقابت سالم وآزاد" جامعهٔ صنعت خودروبه پویایی، پیشرفت وتعالی وبازاربه ثبات وآرامش می رسد. تازمانی که این زمینه کامل مهیا نشده،مطلوب ترین شیوه،تأییدبرنامه ریزی صنعت خودرو ونظارت مؤثر توسط دولت هامی باشد. در واقع طرح یکپارچهٔ واگذاری خودرو به همهٔ مصرف کنندگان واقعی باتعیین و اعلام قیمت مناسب جهانی وزمان تحویل، مطلوب ترین شیوهٔ قطع دست مافیاورضایت مندی جامعه می باشد.
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      5 0
      سلام.بخدا از سال۹۹دارم ثبت نام میکنم اسمم در نیامده.الانم اگر افزایش قیمت داشته باشن تو همین طرح یکساله هم دیگه زورم نمیرسه خودرو بگیرم.اگر اینقد پول داشتیم ک تو این چندسال از بازار ازاد ی ماشین مدل پایینتر میخریدم..فکری به حا ما هم بکنید وزارت صمتی های عزیز
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      6 0
      سلام.اگر قیمت کارخانه ای افزایش داشته باشه قیمتای بازار ازاد سر به فلک میکشه...ان وقت دیگه پیکانم ارزوست...تو رو خدا بذارین ما هم بعد سه سال ثبت نام.به ارزومون برسیم ی خودرو صفر سوار شیم
    • محمد علی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      9 1
      اگه ویرایش حساب تمدید کنین یعنی به مشتری که قانونمند و زمان سنج است توهین بزرگ کردین و به آشفتگی بازاردامن زدین
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      2 1
      یه چیزی که خیلی جلب نظر میکنه اینه که هیچ مقامی نداریم تو کشور که بتونه تصمیمات خودرو سازا رو بنفع مردم تغییر بده ... چرا شو دلالا بهتر میدونن ...خب کارخونه بده به دلال سودش بیشتره تا مصرف کننده واقعی که امارشو هم دارن .
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      0 1
      ولا مردم را بیچاره کردن همان قرعه کشی عادی فرسوده وجوانی جمعیت خوب بود مخصوصا برای کارگرای ساختمانی یا کسی که بچه دار میشه یا کسی که مثل بنده ماشین فرسوده داره به امید اين که از قرعه کشی در بیاد
    • Arash IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      4 0
      اقای وزیرصمت بنظرشمابا این اوضاع درست قیمت کارخانه ای ماشین بره بالا با بالابردن قیمت کارخانه یعنی منفجرشدن قیمت خودرو دربازارآزاد نکنین دیگه مردم ندارن بخدا ماشین بخرن یخوردم به فکر مردم بیچاره باشین تورخدا ماشین نکنین آرزوبراشون
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      9 0
      سلام مگه اقای خامنه ای سال مهار تورم اعلام نکرده پس خودرو سازها چطور میخوان استارت گرانی وبزنن
    • پناه بر خدا IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 0
      اگر قیمت کارخانه افزایش یابد همه چیز چند برابر می‌شود مخصوصا قطعات یدکی و قیمت بازار خودرو
    • جامانده IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 0
      وزارت صمت در عرضه های پیشین نشان داده قرعه کشی واقعی انجام داده وبا جدییت کار انجام می‌دهد قرعه کشی ایران‌خودرو کذب هست خودرو هاشو به نمایندگی ها میده باقیمت بازار میفروشن یه بار رفتم نمایندگی طرف زنگ زد قیمت گرفت گفت اگه میخوای سفارش میدم فردا میاد. به نظر شما اون ماشین صفر از کجا میاد؟
    • رضا IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
      0 0
      هدف بالا بردن قیمت کارخانه و خالی کردن پس انداز مردم هست ولاغیر