۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
احتمال افزایش قیمت بنزین با شکستن رکورد مصرف قوت گرفت| مصرف در آستانه ۱۵۰میلیون لیتر در روز
گمانه گرانی سوخت قوت می گیرد

احتمال افزایش قیمت بنزین با شکستن رکورد مصرف قوت گرفت| مصرف در آستانه ۱۵۰میلیون لیتر در روز

رکورد مصرف بنزین شکسته شد و از مرز ۱۴۴ میلیون لیتر هم گذر کرده است. هم زمان با این رشد مصرف نگرانی ها در مورد گرانی سوخت بیشتر شده اما سالاری معاون وزیر می گوید خبری از افزایش قیمت نیست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مصرف بنزین در نوروز رکورد ۱۴۴ میلیون لیتر در روز را هم شکست. مقدار مصرفی که از مدت ها قبل قابل پیش بینی بود، به نظر می رسد که مسئولین شرکت پخش و پالایش و وزارت نفت را شگفت زده کرده است؛ به طوری که هر روز اخبار متعددی از مسئولین وزارت نفت درباره لزوم بهینه سازی مصرف و افزایش بی رویه مصرف بنزین روی خروجی رسانه ها قرار می گیرد.

بعد از نژاد علی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی و جلیل سالاری معاون وزیر نفت در پخش و پالایش و جواد اوجی وزیر نفت حالا نوبت به هوشنگ فلاحتیان رسیده که بار دیگر سیستم توزیع سوخت در کشور را مورد نقد قرار دهد. او با اشاره به رشد ۵۶ میلیون لیتری مصرف گفته که کشوری زیرساخت و مدیریت مناسب در صنعت نفت و گاز نداشته باشد از عهده چنین مصرفی بر نخواهد آمد.

سالاری معاون وزیر نفت: دولت هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین نداشته و به دنبال تامین نیاز داخل از محل مدیریت مصرف است

بسیاری اظهار نظرهای متعدد وزارت نفت در خصوص رشد مصرف را به نوعی زمینه سازی برای گرانی بنزین می دانند. گرانی که صحبت های اسدالله بادامچیان رییس حزب موتلفه اسلامی که از طرفداران دولت است، احتمال آن را تشدید کرد. البته سالاری معاون وزیر نفت در پاسخ به بازار می گوید که دولت هیچ برنامه ای برای گرانی بنزین نداشته و به دنبال تامین نیاز داخل از محل مدیریت مصرف است.

قاچاق و مصرف بالای مجوزی برای گرانی نیست

هم اکنون هر لیتر بنزین یارانه ای در ایران به قیمت ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد به قیمت ۳ هزار تومان فروخته می شود، حال آنکه بهای این سوخت در کشورهای همسایه ایران بین ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان است. دولتمردان معتقدند ارزانی بنزین نه تنها مصرف را در داخل افزایش داده بلکه قاچاق این محصول را هم رونق بخشیده است. بر اساس آنچه سالاری معاون وزیر نفت پیشتر به بازار گفته بود، روزانه حدود ۵ میلیون لیتر بنزین به خارج از کشور قاچاق می شود.

نجفی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران: صرف اینکه حجم زیادی از سوخت یارانه به خارج از کشور قاچاق می شود یا مصرف داخلی بسیار بالاست، نمی تواند دلیلی قابل استناد برای گران کردن بنزین باشد

البته آرش نجفی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران به بازار می گوید: صرف اینکه حجم زیادی از سوخت یارانه ای به خارج از کشور قاچاق می شود، نمی تواند دلیلی قابل استناد برای گران کردن بنزین باشد. حتی مصرف بالا هم مجوز گرانی نیست. چرا که بخش زیادی از مصرف بالای کشور حاصل بازار انحصاری خودرو و تولید ماشین با مصرف بالاست.

او با بیان اینکه برای کنترل قاچاق باید به دنبال راه هایی غیر از افزایش قیمت باشیم، افزود: هر گونه تغییر قیمت سوخت موجی از تورم در کشور ایجاد می کند که خارج از توان و قدرت مالی خانوارهاست.

افزایش ۳۰ درصدی تقاضا، مشکلی در تامین نیست

«مصرف بنزین در کشور حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد نسبت به گذشته بیشتر شده است.» این بخشی از گفته های قلی زاده رییس انجمن جایگاه داران سوخت به بازار است که معتقد است این حجم از رشد مصرف قابل پیش بینی بود.

او با اشاره به روند افزایشی مصرف بنزین در سال ۱۴۰۱ می گوید: مردم کشور در سال گذشته به طور متوسط حدود ۱۰۴.۵ میلیون لیتر در شبانه روز بنزین مصرف کردند در حالیکه این رقم در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۷ میلیون لیتر بوده است.

قلی زاده رییس انجمن جایگاه داران سوخت: هم اکنون مشکلی در تامین سوخت وجود ندارد و متقاضیان می توانند با کارت سوخت های خود یا کارت سوخت جایگاه داران نسبت به سوخت گیری اقدام کنند

آنگونه که این فعال صنفی می گوید: هم اکنون مشکلی در تامین سوخت وجود ندارد و متقاضیان می توانند با کارت سوخت های خود یا کارت سوخت جایگاه داران نسبت به سوخت گیری اقدام کنند.

او همچنین درباره نگرانی های مردم درباره گرانی بنزین هم به بازار گفت: تا حالا چیزی در اینباره از سوی شرکت پخش و پالایش به ما ابلاغ نشده است.

ناترازی بنزین به ۴۰ میلیون لیتر رسید

هم زمان با مساله افزایش مصرف بنزین به ۱۴۴ میلیون لیتر نگرانی ها نسبت به افت کیفیت سوخت هم بیشتر شده است.

ظرفیت تولید بنزین در کشور چیزی حدود ۱۰۴ میلیون لیتر اعلام شده است. با توجه افزایش مصرف بنزین به ۱۴۴ میلیون لیتر، می توان ناترازی مصرف و تولید را چیزی حدود ۴۰ میلیون لیتر دانست

بر اساس آمار اعلامی از طرف شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی ظرفیت تولید بنزین در کشور چیزی حدود ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است. یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که ناترازی بنزین در این روزها به حدود ۴۰ میلیون لیتر رسیده است. با این وجود دولت مدعی است واردات بنزین به کشور صورت نمی گیرد یا حداقل مقدار آن بسیار ناچیز است. با این اوصاف تامین نیاز این روزهای سوخت کشور تنها از محل تولید بنزین پتروشیمی ها یا افت کیفیت برای افزایش کمیت ممکن است.

تجربه ۹۸ دوباره تکرار می شود؟

البته این اولین بار نیست که بحث های مربوط به گرانی بنزین حسابی داغ می شود. در ماه های پایانی سال ۱۴۰۱ که فصل بودجه ریزی دولت بود بسیاری از احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی در سال جدید سخن می گفتند و به نوعی منتظر تغییرات ناگهانی در قیمت های جدید بودند. هر چند که مساله افزایش قیمت بنزین بارها و بارها از سوی بهارستان نشین ها و مردان کابینه ابراهیم رییسی تکذیب شد اما گویا تجربه سال ۹۸ مانع این می شد که افکار عمومی این اظهار نظرها را بپذیرند.

با وجود تمامی تکذیب ها و دامن زدن ها در حوزه بنزین باز هم مشخص نیست دولت در سال ۱۴۰۲ چه رفتاری نسبت به این کالای استراتژیک خواهد داشت؛ آیا مانند آبان ۹۸ بی مقدمه و بدون اطلاع دیگر ارگان ها و افکار عمومی نسبت به افزایش قیمت آن اقدام می کند یا بر صحبت های خود پایبند می ماند و بودجه ۱۴۰۲ نیازی به افزایش قیمت بنزین پیدا نخواهد کرد؟ زمان سرنوشت بنزین را مشخص می کند.

کد خبر: ۲۱۳٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      3 0
      سلام وآرزوی قبولی طاعات و عبادات عزیز گرامی مملکت ما همه این عیدو نمی‌گیرند که برند تعطیل بنزین مصرف کنند بعدشم اونایی که سال نو راجشن می‌گیرند اولا سال جدیدشون مبارک درثانی سه چهارم مردم توان مسافرت و تعطیل ندارند
    • علی IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      4 0
      آقا قبول ، بهای بنزین را پنج برابر کنید اما حقوق و دستمزد ها را هم پنج برابر کنید
    • Jalil-@ IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      3 0
      یکی نیست به اینها بگه مصرف بنزین زیاد نشده،تعداد ماشینا زیاد شده فقط تولید میکنین چیزی که از رده خارج نمیشه
    • جانباز جنگ تحمیلی IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      3 0
      شما ها ریش و قیچی دست خودتونه ،هر کاری بخواهید میکنید ،جز افزایش حقوق کارمندانتان که هنوز با عهد دقیانوس فرقی نکرده ،حقوق کارمند و کارگر رو هم مثل همسایه هامون بدید بعد هر کاری دلتون خواست بکنید
    • CH ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      0 0
      وقتی جمعیت زیاد بشه معلومه مصرف همه چی بالا خواهد رفت
    • FR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      1 0
      مردم تو خرج خورد خوراکشون موندن حالا بنزین هم به هر بهانه میخواهید ببرید بالا
    • ف ح IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      2 0
      کی حرفها تو نو باور می کنه موقعیکه می خواستید ارز ۴۲۰۰ را هم حذف کنید از این شعرها می گفتید
    • احمد IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      9 1
      اگه مرزبانی رشوه نگیره یه لیتر هم قاچاق نخواهد شد پس مشکل ازمردم نیست از نیروی مرزبانی است
    • Faridon.gh4848 IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      2 0
      در بیشتر پایان های مرزی که بصورت قیمت نازل بین ماشین های سنگین وسبک توزیع میگردد به شگردهای مختلف با چند برابر قیمت تو سط کارکنان ومسولین ناحیه مذکور به کشورهای همسایه ارسال میگردد که نیاز به باز بینی وکنترل از مراکز کشوری توسط بازرسین مستقل است
    • US ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      4 0
      دیگه مردم رو توی جشن سال نو هم میخواهید داغون کنید بس کنید اگر بدون پول مونده دولت یا برای یه دهک کمک میخواهید چرا مردم رو اذیت میکنید یک کلام بگید پول کشور تمام شده به هر طریق میخواهید جبرانش کنید دیگه احتیاج به شیره مالیدن نیست
    • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      0 0
      یا تولید ماشین های مرگ بار کامل تعطیل کنید یا قیمت را ده برابر کنید تا مصرف بنزین بالا نرود
    • عباسی US ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      0 0
      کارخونه های ایران خودرو و سایپا رو تعطیل کنید، مصرف میاد پایین..