۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
پیش بینی تولید ۱۷۰ هزار تن پسته در سال‌جاری
رئیس هیات مدیره انجمن پسته خبرداد

پیش بینی تولید ۱۷۰ هزار تن پسته در سال‌جاری

صالحی، رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران با بیان اینکه سال گذشته ۲۲۰ هزار تن پسته در کشور تولید شده افزود: پیش‌بینی‌مان برای امسال تولید ۱۷۰ هزار تن پسته است اگرچه به دلیل احتکار و عرضه نشدن سموم در بازار، خطر آفات تولیدات‌مان را تهدید می‌کند.

یاسمن بلوردی؛ بازار: محمد صالحی، رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران در خصوص میزان تولید پسته در کشور گفت: تولید پسته در سال گذشته ۲۲۰ هزارتن بوده و پیش بینی‌مان این است که امسال نیز ۱۷۰ هزار تن باشد. البته این کاهش تولید عادی است و همیشه به این صورت بوده که تولید یکسال بیشتر و سال بعد کمتر است.

صالحی با اشاره به افزایش سطح زیرکشت پسته در کشور، افزاود: در حال حاضر در ۲۶ استان کشور پسته کاری شده است که اطلاعات مربوط به میزان دقیق سطح زیر کشت نیز تا یک ماه آینده مشخص میشود.

وی خاطرنشان کرد: از مهرماه سال ۱۳۹۸ که در واقع زمان برداشت پسته بوده تا به امروز چیزی حدود ۱۱۰ هزار تن پسته صادرات کرده‌ایم.

صالحی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا میزان مصرف داخلی مان امسال بسیار جزئی بوده است به طوری که شاید بتوان گفت حدود ۵ هزار تن در بازار داخل استفاده شده است. به عبارت دیگر امسال تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از پسته تولیدی‌مان در داخل کشور به مصرف رسیده که میزان بسیار کمی است.

صادرات سالانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار پسته ایرانی
این مقام مسئول در خصوص میزان ارزآوری صادرات این حجم از پسته نیز گفت: سالانه ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صادرات پسته برای کشور ارز حاصل می‌شود و ما خوشبختانه به همه کشورهای دنیا صادرات داریم اگرچه بزرگترین بازار ما کشور چین است اما در اتحادیه اروپا، کشورهای عربی، هند و روسیه هم بازارهای خوبی داریم.

صالحی در خصوص قیمت پسته در بازار داخلی و بازارهای جهانی نیز گفت: امسال قیمت‌ها بسیار کاهش یافت که عمدتا به دلیل شیوع کرونا و همچنین به دلیل تعهد ارزی بود که  بانک مرکزی می‌خواست از صادرکنندگان بگیرد  و این دو موضوع باعث شد صادرکنندگان نتوانند صادر کنند به خصوص اینکه به دلیل تحریمها نمیتوانستند ارز را برگردانند و در نتیجه محصول پسته  لطمه خورد و به همین دلیل با افت قیمت مواجه شد.

امسال به دو دلیل شیوع کرونا و عدم صادرات و ناتوانی صادرکنندگان در برگرداندن ارز به کشور به واسطه تحریمها، با افت قیمت پسته مواجه شدیم به طوری که قیمت هر کیلوگرم پسته چیزی بین ۲ دلار تا ۲ دلار و نیم کاهش داشت

وی افزود: امسال افت قیمت‌ها به نحوی بود که قیمت هر کیلوگرم پسته چیزی بین ۲ تا ۲ و نیم دلار کاهش داشت اما این روزها مجددا قیمت در حال اوج گرفتن است.

دامنه قیمتی پسته در بازارهای مختلف خارجی
رئیس هیات مدیره انجمن پسته ایران خاطرنشان کرد: در بازار ایران نیز اصولا قیمت هرکیلوگرم پسته بین ۹۵ تا ۱۱۰ هزار تومان متغیر است که بستگی به درشتی و ریزی و کیفیت اش دارد. همچنین در کشورهای آسیایی و غیر اروپایی نیز هر کیلوگرم پسته بین ۶ تا ۷ دلار معامله می شود.

صالحی افزود: با این وجود هر کیلوگرم پسته در کشورهای اروپایی با قیمتی بین ۷ یورو تا ۷ یورو و نیم فروخته می شود. چون کیفیت محصول بالاتر است و سختگیری های اتحادیه اروپا بیشتر است. به همان اندازه نیز اگر محصول ارسالی استانداردهای بالایی نداشته باشد احتمال رد شدن پسته وجود دارد، به همین دلیل یک مقدار گرانتر از دیگر کشورها مبادله می شود.

وی در پاسخ به این سوال که از نظر کیفی و کمی چه جایگاهی در دنیا داریم، گفت: از نظر حجم تولید در جایگاه دوم دنیا هستیم و دو سال است که آمریکا از ما پیشی گرفته و بیشتر از ما تولید می‌کند. اما از نظر کیفیت ما معتقدیم رتبه اول دنیا را داریم اما کشورهای دیگر چنین نظری را ندارند و معتقدند کیفیت تولیدات آنها بالاتر از ما است به همین دلیل نظر قاطعی در این خصوص نمیتوان داشت.

صالحی در خصوص عمده مشکلات پسته کاران نیز اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما کمبود سموم است، و دلیلش هم این است که تا به حال این سموم با ارز دولتی عرضه می شد اما در حال حاضر ارز برداشته شده و همین امر موجب شده فروشندگان از فروش سموم امتناع کنند؛ یعنی اگرچه واردکنندگان سموم مختلف را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده‌اند اما الان در بازار عرضه نمیکنند  و منتظرند قیمتها بالاتر برود. این در شرایطی است که آفت هم محصول ما را تهدید می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر دولت فکری نکند و سموم مورد نیاز را به موقع در اختیار پسته کاران ما قرار ندهد بسیار خطرناک خواهد بود. چون اگر به دلیل احتکار شدن و کمبود سموم در بازار کشاورزان نتوانند به موقع تامین و سمپاشی کنند احتمالا در حجم و کیفیت تولیدمان با مشکلات مواجه خواهیم شد.

کد خبر: ۲۱٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha