۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
تلاش کشورهای جهان برای یافتن راهکارهای مشترک مقابله با بحران آب
اجلاس سازمان ملل با محوریت آب برگزار شد

تلاش کشورهای جهان برای یافتن راهکارهای مشترک مقابله با بحران آب

جهان در مسیر خطرناکی پیش می‌رود، زیرا مصرف بی‌رویه و استفاده ناپایدار از آب و گرمایش مهار نشده زمین، آب را که رگ حیات بشر محسوب می‌شود را به طور فزاینده‌ای در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، اجلاس جهانی آب با حضور صدها وزیر و مقام ارشد دولتی از کشورهای مختلف جهان از روز چهارشنبه هفته جاری مصادف با ۲۲ مارس ۲۰۲۳، به مدت سه روز در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز بکار کرد؛ اجلاسی که از سویی بخاطر تشدید مشکلات آبی در جهان و از سوی دیگر به دلیل حضور مقامات عالی کشورهای مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دو کشور تاجیکستان و هلند میزبانی مشترک این اجلاس مهم جهانی که در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود را بر عهده دارند و هدف اصلی از برگزاری این نشست کسب اطمینان لازم از مشارکت همه کشورهای جهان در عمل به تعهدات آبی و مقابله با بحران کمبود آب عنوان شده است.

از جمله دلایلی که بر اهمیت این اجلاس جهانی افزوده است می‌توان به این مهم اشاره کرد که از سال ۱۹۷۷ تا کنون هیچ اجلاس بزرگ دیگری در این سطح پیرامون منابع و مسائل آب برگزار نشده بود و بسیاری از متخصصان علوم آب عقیده دارند با توجه به اینکه اکنون درک بهتر و دقیق‌تری از چالش‌های جهانی آب وجود دارد، می‌توان به دستاوردهای این اجلاس بیشتر امیدوار بود.

در واقع پس از کنفرانس ماردل پلاتای آرژانتین که در سال ۱۹۷۷ با محوریت آب و چالش‌های آن برگزار شد، این اجلاس دومین کنفرانس سازمان ملل است که به آب اختصاص داده شده و فرصتی منحصر به فرد برای طرح مشکلات و چالش‌های جهانی آب و یافتن راهکارهای مشترک برای مقابله با بحران آب است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در این اجلاس که شامل یک جلسه افتتاحیه و اختتامیه، شش جلسه عمومی و پنج گفتگوی تعاملی و همچنین رویدادهای جانبی دیگر است، برنامه و طرح‌های مختلف و ضروری برای مقابله با بحران آب و پیامدهای پیرامونی آن مانند مسائل بهداشتی تا افق ۲۰۳۰ مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

متخصصان علوم آب عقیده دارند که این اجلاس به عنوان مهم‌ترین رویداد آبی جهان قابل توصیف است که در مقر سازمان ملل برگزار می‌شود و در ۵۰ سال گذشته برگزاری چنین نشستی بی‌سابقه بوده است.

از جمله نکات قابل توجه این اجلاس باید به حضور پررنگ سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد که بر روی موضوعاتی، چون آب شرب سالم و بهداشتی و نقش آن در حفظ ایمنی و سلامت مردم جهان تأکید دارد.

مجریان اجلاس جهانی آب امیدوارند برگزاری این اجلاس بتواند نقش مهمی در ایجاد وحدت و هم افزایی میان کشورهای مختلف جهان پیرامون مسائلی مانند مدیریت بهتر و مسئولانه منابع آب، تأمین آب شرب سالم و بهداشتی، انجام برنامه و اقدامات مشترک برای دستیابی به اهداف مورد توافق و توجه بیشتر به توسعه پایدار داشته باشد.

قابل ذکر است، در پیش گفتاری که از سوی سازمان ملل متحد و یونسکو پیرامون این اجلاس منتشر شد به نقل از "آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل آمده است: «جهان کورکورانه در مسیر خطرناکی پیش می‌رود، زیرا مصرف بی‌رویه و استفادۀ ناپایدار از آب، توسعۀ بیش از حد، آلودگی و گرمایش مهار نشدۀ زمین، آب را که رگ حیات بشر محسوب می‌شود به طور فزاینده‌ای در معرض خطر قرار داده است.»

همچنین بر اساس این گزارش، برای اطمینان از محقق شدن دسترسی همه به آب آشامیدنی سالم و تحقق اهداف اجلاس جهانی آب تا سال ۲۰۳۰، باید سطح فعلی سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه سه برابر شود.

کشورهای عضو سازمان ملل و فعال در این اجلاس بر آن هستند که در تعامل و همفکری با یکدیگر ضمن دست‌یابی به اهداف این اجلاس، همچنین آینده بهتری را به لحاظ حفظ و تأمین منابع آب سالم و اجرای سیاست‌های توسعه پایدار محقق کنند.

کد خبر: ۲۱۲٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha