۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
ضرورت توجه به دانش میکرو مکانیک برای توسعه صنایع کشور| هدف گذاری برای توسعه استارتاپ های فولادی
مدیر عامل شتاب دهنده هارتک مطرح کرد

ضرورت توجه به دانش میکرو مکانیک برای توسعه صنایع کشور| هدف گذاری برای توسعه استارتاپ های فولادی

رزاقی مدیرعامل شتاب دهنده هاردتک به بازار گفت: بر اساس نیاز سنجی در حوزه صنایع فولادی از استارتاپ های غیر مرتبط خارج شدیم تا تمرکز بیشتری برای استارتاپ های صنایع فولادی در ۱۴۰۲ داشته باشیم.

بازار؛ گروه ایران: هر چند قرار بود ۱۴۰۱ با طرح جهش تولید دانش بنیان ها، سال شکوفایی فعالیت شرکت های استارتاپی و دانش محور باشد اما عدم دسترسی پیوسته به اینترنت جهانی، تغییرات گسترده در لایه های اصلی مدیریتی حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در نهایت افزایش افسار گسیخته نرخ ارز منجر به کند شدن فعالیت های مبتنی بر دانش شد.

هاردتک از تغییرات گسترده ای که در حوزه فعالیت های دانش بنیان ها رخ داد مستثنی نشد و خیلی از شرکت های زیر نظر این شتاب دهنده ناچار به واگذاری سهام هایشان شدند. البته این شتاب دهنده اجازه نداد تغییرات پیش آمده جلوی برنامه های آن را بگیرد و این شتاب دهنده خیلی زود توانست از فرصت پیش آمده بهره ببرد تا فعالیت های خود را تخصصی تر و بیشتر به حوزه میکرو مکانیک ها توسعه دهند. در این خصوص تغییرات ایجاد شده در حوزه فعالیت های دانش بنیان ها و استارتاپ ها محمدرضا رزاقی مدیر عامل شتاب دهنده هاردتک در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* به عنوان یکی شتاب دهنده های همکار با دانش بنیان برکت بفرمایید در سال جاری توانستید چند شرکت دانش بنیان را جهت شتاب دهی جذب کنید و امسال چه برنامه هایی را دنبال کردید؟

در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ الی ۱۶ گروه را زیر نظر داشتیم که با اتمام یک دوره شتاب دهی ۷ الی ۸ استارتاپ باقی ماندند و وارد حوزه استارتاپ های دیپ تک شدیم؛ دیپ تک ها استارتاپ هایی هستند که زمان شتاب دهی تا به ثمر رسیدن شان بیشتر از حتی استارتاپ های سخت افزاری زمان بر است.

بر این اساس شتاب دهی استارتاپ های سخت افزاری به صورت میانگین از ۸ ماه تا یک سال نسبت به استارتاپ های نرم افزاری زمان بر تر هستند و دیپ تک ها در این حوزه رکورد دار هستند و حتی از سخت افزاری ها زمان بیشتری برای به ثمر رسیدن نیاز دارند. از این رو دیپ تک ها ممکن است یک تا دو سال طول زمان نیاز داشته باشند.

شتاب دهی استارتاپ های دیپ تک از حوزه های نرم افزاری و سخت افزاری زمان بر تر است

بنابراین در هاردتک با سه پروژه دیپ تک که هزینه آن ها بیشتر از تمام استارتاپ های معمولی آن زمان بود کار را شروع کردیم و اکنون در ۱۴۰۱ دو استارتاپ به خاطر افزایش هزینه ها و پیچیدگی های فنی خودشان از دور خارج شدند و اکنون فقط یکی از آن ها را شتاب دهی می کنیم.

تاکنون این استارتاپ دیپ تک رشد نسبی خوبی را به دست آورده و در حوزه میکرو مکانیک به صورت خاص ساعت سازی فعال است. هرچند ساعت سازی که از قبل هم وجود داشت اما دوباره آن را راه اندازی کردیم و تکنولوژی آن را به دست آوردیم. اکنون یک گروه هم بر روی این پروژه کار می کنند.

در حال حاضر هاردتک از تمام گروه هایی که شتاب دهی می کرد خارج شده است و با افزایش سرمایه از طرف شرکت پشتیبانی توسعه فناوری نوآوری فولاد مبارکه زیر مجموعه صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر فولاد مبارکه قصد دارد به عنوان اولین شتاب دهنده صنعتی و مختص به فولاد مبارکه با توجه به نیاز روز برنامه های شتاب دهی جدیدی را تدوین کنیم.

* به دو بحث شتاب دهنده صنعتی و ورود به حوزه میکرو مکانیک اشاره کردید، چقدر شتاب دهی در این حوزه به عنوان نیاز اساسی کشور معرفی می شود؟

ما هنوز گام ابتدایی میکرو مکانیک هستیم؛ میکرو مکانیک یک حوزه ای است که به صورت ابتدایی به آن ورود نکردیم و طرح از میکرو الکترونیک شروع شد و دیدیم میکرو الکترونیک را بدون میکرو مکانیک نمی توانیم داشته باشیم. از این رو متوجه شدیم تا زمانی که نتوانیم در کشور ساعت بسازیم به طور قطع نمی توانیم تجهیزاتی تولید کنیم که همچون ساعت کار کنند.

بنابراین تمرکز اصلی و ایده ابتدایی این بود که اگر ما به این نقطه برسیم که میکرو مکانیک داشته باشیم می توانیم به شمار قابل توجهی از تکنولوژی های دیگر به عنوان یک فناوری دست یابیم. از این رو باید بر روی گام های میکرو مکانیک صنایع مختلف در صنایع کنترلی کار های خیلی مفصلی را انجام دهیم تا این تکنولوژی بقیه تکنولوژی ها را بسازد. در دوربین سازی، اپتیک و غیره هم همین روند ادامه دارد.

برای اینکه تجهیزاتی تولید کنیم که همچون ساعت کار کنند باید ابتدا مهارت خود در ساعت سازی را افزایش دهیم

حتی در هواپیما سازی نیز به میکرو مکانیک نیاز داریم و این دانش در طیف وسیعی از فعالیت های مبتنی بر دانش و تکنولوژی کاربرد دارد. از طرف دیگر فولاد یک تکنولوژی کاملا معکوس دارد و خیلی بزرگ، حجیم و تکنولوژی ای است که همچون خون در رگ های اقتصاد جریان دارد. ما از ورودی های آن که معدن باشد تا خروجی هایی که در صنایع ساختمان سازی، خودرو، لوازم خانگی و به طور کلی در تمام صنایع بزرگ چه صنایع بالا دستی چه صنایع پایین دستی هستند به نوعی با فولاد ارتباط دارند. از این رو دانش میکرو مکانیک در این حوزه هم حائز اهمیت است.

* سال جاری چه مقدار سرمایه برای کارهایتان داشتید و احیانا از آن سرمایه چقدر استفاده شد و از دولت چه توقعی دارید؟

امسال به خاطر اینکه خیلی درگیر بروکراسی های اداری بودیم که فرآیند افزایش سرمایه را انجام دهیم هنوز سرمایه گذاری جدی انجام ندادیم ولی برای ۱۴۰۱ چیزی حدود ۳ تا ۵ میلیارد تومان را در نظر داشتیم که بتوانیم سرمایه گذاری کنیم که این به بودجه هایی که سال آینده می خواهیم سرمایه گذاری اضافه می شود.

* در ۱۴۰۱ چند استارتاپ را پوشش دادید و خروجی سرمایه گذاری هایی که انجام دادید چه بود؟

امسال خیلی سرمایه گذاری نداشتیم ولی به طور تقریبی سهام ۵ الی ۶ گروه سابق را به صندوق های سرمایه گذاری به خصوص به موسسه دانش بنیان برکت که سرمایه گذار اولیه شتاب دهنده ما بود واگذار کردیم. در واقع سهام گروه هایی که در حوزه سلامت، تجهیزات پزشکی فعالیت می کردند را واگذار کردیم تا بتوانیم هم خودمان در یک صنعت خاص وارد شویم و هم آن ها با یک انگیزه جدیدی برنامه هایشان را پیش ببرند.

به طور کلی در ۱۴۰۰ تمرکز شتاب دهنده هاردتک بر روی این بود که بتواند به صورت اختصاصی و بر اساس نیاز کشور به حوزه فولاد ورود کند و در این رابطه نیز زیرسازی های خوبی را انجام دادیم.

کد خبر: ۲۱۲٬۶۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha