۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
کاهش ۳۵ درصدی صادرات ایران تا پایان سال ۹۹
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تحلیل کرد

کاهش ۳۵ درصدی صادرات ایران تا پایان سال ۹۹

حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: اگر کاهش قیمت نفت همچنان ادامه داشته باشد تا پایان سال جاری میزان صادرات ایران بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا می کند.

بازار؛ گروه اصناف: مجید رضا حریری با اعلام این مطلب اظهار کرد: در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ارزش صادرات کالا از ایران به چین با کاهش ۴۰ درصدی از ۸.۷۶ میلیارد دلار به ۵.۲۶ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: کاهش معنادار صادرات ایران به چین و سایر کشورهای دنیا با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید قیمت نفت و محصولات پتروشیمی، معدنی و فولادی غافلگیر کننده نبود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: اندازه و سهم قیمت نفت در مبادلات ایران بسیار زیاد و تعیین کننده است بنابراین کاهش قیمت نفت و مشتقات آن منجر به کاهش ارزش سبد صادراتی کشور می شود.

افزایش ریسک خرید نفت ایران
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: با توجه به تشدید تحریم های ایران از سوی آمریکا و متحدانش و تبعات مبادلات تجاری برای کشورهای ناقض تحریم های ایران موجب شده تا هزینه تجارت با ایران برای تمامی کشورها بسیار گران تمام شود.

حریری خاطرنشان می کند: پیش از شیوع کرونا قیمت هر بشکه نفت بین ۶۰ تا ۷۰ دلار بود و ایران به منظور کاهش ریسک دور زدن تحریمها برای خریداران نفت از دو شیوه اعمال تخفیف بر روی قیمت نفت و یا افزایش مدت زمان بازپرداخت قیمت خرید نفت ریسک دور زدن تحریمها را برای کشورهای خریدار نفت ما کاهش می داد.

این فعال اقتصادی گفت: استفاده از دو شیوه مذکور برای حفظ مشتریان نفتی موجب می شود که قیمت نفت با ۲۰ دلار تخفیف برای خریداران نفت بشکه ای ۱۲ دلار ارزانتر محاسبه شود اما از زمانی که قیمت هر بشکه نفت به ۲۰ تا ۲۵ دلار رسیده با تخفیف ۲۰ درصدی نرخ هر بشکه نفت برای خریداران با ۲۰ درصد تخفیف ۴ تا ۵ دلار ارزانتر تمام می شود که این عدد میزان ریسک تجارت با ایران را برای سایر کشورها کاهش نمی دهد.

حریری ادامه داد: با توجه به تحریم های سنگین ایران و تبعات منفی عبور از تحریمها برای کشورها خرید نفت صرفا برای کشورهایی مقرون به صرفه بود که امکان تولید با سود مضاعف را برای خریداران مهیا می کرد اما در شرایطی که اقتصاد دنیا از تبعات شیوع ویروس کرونا آسیب دیده است خرید نفت با ریسک بالا برای کشورها به صرفه نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین افزود: البته از سوی دیگر به دلیل کاهش قیمت نفت ایران نیز نمی تواند از دو راهکار یادشده برای جلب مشتری نفتی استفاده کند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تشدید تحریمها، شیوع ویروس کرونا، کاهش قیمت نفت و افزایش ریسک تجارت با ایران موجب شده تا ما نتوانیم محصولات نفتی خود را به راحتی به فروش برسانیم به همین دلیل ارزش سبد صادراتی ایران در سالجاری کاهش پیدا می کند و این امر کاملا واضح بوده و کسی را غافلگیر نکرده است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک چین قیمت کالاهای صادراتی به چین در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۸ درصد کاهش یافته است اما آمارها نشان می دهد میزان و ارزش واردات کالا از چین به ایران روند افزایشی را تجربه کرده است تا جایی که در بازه زمانی یادشده میزان واردات کالا از چین به ایران سه درصد اضافه شده است.

افزایش ۳ درصدی واردات کالا از چین
حریری درباره وضعیت واردات کالا به کشور در سال جاری اظهار کرد: ارزش صادرات ایران امسال کاهش پیدا کرده است زیرا بخش عمده ای از سبد صادراتی ایران را محصولات نفتی، پتروشیمی، گاز، میعانات، مواد خام معدنی و فولادی تشکیل می داد که نرخ تمامی این اقلام به شدت کاهش یافته و همین امر در نهایت ارزش صادرات کشور تا پایان امسال را بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش می دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره روابط تجاری دو کشور در سال جاری نیز گفت: مبادلات تجاری ایران و چین تحت تاثیر مولفه های یادشده است و بدون تردید ارزش صادرات ایران به چین کاهش و میزان واردات از این کشور در سال جاری روند افزایشی پیدا خواهد کرد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک چین قیمت کالاهای صادراتی به چین در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۸ درصد کاهش یافته است اما آمارها نشان می دهد میزان و ارزش واردات کالا از چین به ایران روند افزایشی را تجربه کرده است تا جایی که در بازه زمانی یادشده میزان واردات کالا از چین به ایران سه درصد اضافه شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره علت افزایش واردات کالا از چین به ایران خاطرنشان کرد: تشدید تحریمها، افزایش ریسک تجارت با ایران، کاهش قیمت نفت و نبود ارز کافی برای واردات کالا از سایر کشورها موجب شده تا واردات کالا از چین به ایران روند افزایشی به خود بگیرد.

کد خبر: ۲۱٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha