۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
دلایل رشد گروه بانکی در روزهای پایانی بورس ۱۴۰۱| سیگنال ارز همچنان در بازار سرمایه زنده است
بازار گزارش می دهد؛

دلایل رشد گروه بانکی در روزهای پایانی بورس ۱۴۰۱| سیگنال ارز همچنان در بازار سرمایه زنده است

در روزهای آخر معاملات بازار سهام بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز بانک ها را اعلام کرد و محرک جدیدی شد تا بانک های با ذخیره ارزی بالا مقاومت های قبلی را بشکنند.

بازار؛ گروه بورس: در چند روز معاملاتی آخر سال گروه بانکی بسیار قوی ظاهر شدند، البته روز شنبه و یکشنبه تقریبا تمام بازار مثبت بود اما حجم معاملات و قدرت خرید حقیقی ها در نمادهای بانکی بسیار قوی بود که این مسأله تحت تاثیر نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسه های اعتباری غیر بانکی است که قرار شده در در گزارش های مالی منتهی به اسفند ماه ۱۴۰۱ لحاظ شود و برای هر یورو معادل ۲۶۵۰۰ تومان و برای هر دلار آمریکا معادل ۲۵۰۰۰ تومان و سایر ارزها بر مبنای نرخ برابری آن به یورو تعیین شد.

گروه بانکی نسبت به سایر گروه ها در چند وقت اخیر رشد کمتری داشته اند، به همین دلیل پیش بینی می شود با تصمیم اخیر نمادهای بانکی به رشد خود در سال آینده ادامه بدهند و عبور برخی از بانک ها از مقاومت های قبلی این سیگنال را تایید می کند

از طرف دیگر بانک مرکزی برای روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ تغییری در نرخ سود بین بانکی ایجاد نکرده و این نرخ را مانند هفته قبل در محدوده ۲۳,۱۴ درصد حفظ کرد. اما حداقل نرخ توافق بازخرید را که هفته قبل ۲۳,۶ درصد اعلام کرده بود برای هفته اخر با ۰,۶ درصد کاهش به ۲۳ درصد رساند.
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه گروه بانکی نسبت به سایر گروه ها در چند وقت اخیر رشد کمتری داشته اند، گفت: به همین دلیل پیش بینی می شود نمادهای بانکی به رشد خود در سال آینده ادامه بدهند.
رضا روحی با بیان اینکه نرخ تسعیر مهمترین محرک برای رشد بانکی هاست، افزود: در حال حاضر برخی بانک ها علاوه بر اینکه دارایی های زیادی دارند که تحت تاثیر تورم رشد کرده است، ذخیره ارزی بالایی هم دارند که با افزایش نرخ تسعیر ارز سود آنها رشد قابل توجهی کرده است.

بانک های با بیشترین ذخیره ارزی
در حال حاضر بیشترین ارز را دو بانک تجارت و ملت در اختیار دارند و بیشترین شعب بانکی را ملت و صادرات دارند، به همین دلیل تحت تاثیر تورم و نرخ تسعیر ارز رشد قابل توجهی خواهند داشت و به نسبت رشد شاخص کل و شاخص هم وزن عقب مانده اند از این رو برای ایجاد تعادل با میانگین رشد بازار این گروه بعد از عید به رشد خود ادامه می دهد.

به گفته برخی کارشناسان با عبور شاخص کل بورس از محدوده یک میلیون و نهصد هزار واحد حرکت به سمت یک و صد هزار واحد دور از دست نیست که گروه بانکی با حجم هایی که در روزهای اخیر خورده نشان داده که ظرفیت بالایی برای جذب نقدینگی دارد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر بازار با تقاضای بالایی روبرو شده است، گفت: با عبور شاخص کل بورس از محدوده یک میلیون و نهصد هزار واحد حرکت به سمت یک و صد هزار واحد دور از دست نیست که گروه بانکی با حجم هایی که در روزهای اخیر خورده نشان داده که ظرفیت بالایی برای جذب نقدینگی دارد.

علیرضا سادات با تاکید بر اینکه در هفته آخر سال نقدینگی بین گروه های مختلف چرخید، تصریح کرد: از این رو نمادها و گروه هایی که حجم بالایی خوردند از دو طیف قابل بررسی هستند برخی از آنها شاهد خروج پول هوشمند بودند و برخی هم ورود پول داشتند که بانکی ها به دلیل اینکه به در هفته اخیر صف خرید داشتند نشانه ورود پول است.

در حال حاضر وضعیت همه بانک ها یکسان نیست، برخی از بانک ها همچون دی از سال ۹۷ تاکنون حدود ۱۸۰۰ درصد بازدهی داشته اما غرق در زیان است و یا بانک آینده بیش از یک سال و نیمه که بسته مانده و همچنان درگیر عدم کفایت سرمایه است


او با تاکید بر اینکه سیگنال اصلی رشد بانکی ها مذاکرات برجام است، اظهار کرد: در واقع رفع مشکل مبادلات بانکی باعث افزایش تراکنش و درآمد بانکی ها می شود و رشد اصلی گروه بانکی در آن زمان اتفاق می افتد. البته نباید این واقعیت را هم نادیده گرفت که برخی از بانک ها ناترازی زیادی دارند و افزایش نرخ سپرده ها هم به این ناترازی ها دامن خواهد زد به همین دلیل بانک ها برای جبران زیان های احتمالی از طریق بورس اقدام می کنند.
در حال حاضر وضعیت همه بانک ها یکسان نیست، برخی از بانک ها همچون دی از سال ۹۷ تاکنون حدود ۱۸۰۰ درصد بازدهی داشته اما غرق در زیان است و یا بانک آینده بیش از یک سال و نیمه که بسته مانده و همچنان درگیر عدم کفایت سرمایه است و بخش عمده سپرده های مردمی را تبدیل به ایران مال کرده و حالا سهامداران آن هم بلاتکلیف مانده اند هرچند رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست اخیر خود با خبرنگاران اعلام کرد به زودی مسائل این بانک تعیین تکلیف می شود.

کد خبر: ۲۱۲٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
      0 0
      پول ملت رو بلوکه کردند و نمی دهند معلومه که رُشد می کنند اونم با مال ملت!!!