۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
میوه از نردبان گرانی بالا رفت | نارضایتی مردم استان سمنان از قیمت‌ها
گزارش بازار؛

میوه از نردبان گرانی بالا رفت | نارضایتی مردم استان سمنان از قیمت‌ها

سمنان- قیمت میوه در همین یک هفته اخیر با جهشی باور نکردنی روبرو شده تا جایی که سیب در مغازه ها قیمتی بالغ بر ۴۵ هزار تومان دارد و قیمت پرتغال از ۲۵ هزار تومان هم عبور کرده است.

بازار، گروه استان‌ها: میوه تنظیم بازار، در استان سمنان عرضه شد تا مردم بتوانند مانند هر سال با حذف دلالان و واسطه ها، میوه را با قیمت مناسب تری از میوه فروشی ها، تهیه کنند اما مشکل اینجا است که قیمت ها نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

قیمت میوه در همین یک هفته اخیر با جهش زیادی روبرو شده تا جایی که میوه تنظیم بازار علیرغم قیمتی که به زعم مردم، گران است، در قیاس با بازار باز هم تفاوت بسیار زیادی دارد اما قیمت تنها مشکل میوه تنظیم بازار نیست بلکه تعداد اندک عرضه نیز برای مردم مشکلاتی را پدید آورده که از جمله آن می توان به شلوغی اشاره کرد.

عرضه سیب و پرتغال

محمد رضا قاسمی دبیر ستاد تنظیم بازار استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، گفت: سیب زرد در طرح تنظیم بازار ۳۲ هزار تومان و پرتغال ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود و این قیمت ها مصوب ستاد تنظیم بازار هستند.

قاسمی با بیان اینکه ۵۲ غرفه در سراسر استان سمنان برای عرضه میوه تنظیم بازار ایجاد شده است، تاکید کرد: بالغ بر ۳۱۵ تن سیب و پرتغال در غرفه ها توزیع می شود و تلاش شده که بتوانیم در تمام شهرها و حتی روستاهای استان سمنان نیز شرایط خرید مردم را فراهم آوریم.

تنظیم بازار همانطور که از نامش بر می آید مسئول تنظیم بازار را با عرضه میوه زیر قیمت بازار دارد تا تعادل را نگه دارد

وی با بیان اینکه امسال علاوه بر ۱۹ غرفه ای که در مرکز شهرستان های هشت گانه استان سمنان برپا شده، ۳۳ غرفه نیز در بخش ها و روستاهای استان ایجاد شده است، ابراز کرد: هدف ما این است که مردم با کمترین هزینه و جابجایی و دردسر، میوه مورد نیاز شب عیدشان را تامین کنند.

قیمت های باورنکردنی

موضوع اما به همین جا ختم نمی شود مردم از قیمت میوه های عرضه شده در این غرفه ها و البته میوه فروشی ها بسیار شگفت زده شده اند و تحقیقات میدانی خبرنگار بازار هم نشان می دهد که میوه تنظیم بازار شب عید مردم با میوه عرضه شده در مغازه های میوه فروشی تفاوتی دارد اما همین میزان هم برای مردم گران است.

برای مثال میوه در فروشگاه ها و مغازه های میوه فروشی سطح شهر کیلوگرمی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان عرضه می شود که مبالغی غیر قابل باور است. میوه فروشان اعلام می کنند که میوه در همین یک هفته اخیر رشد بسیاری داشته است.

محمد علی هادی یک میوه فروش در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: خیار سه روز قبل کیلوگرمی ۲۴ هزار تومان بود امروز همان خیار کیلوگرمی ۴۲ هزار تومان عرضه می شود و از ترس اینکه فردا به ۵۰ هزار تومان نرسد، چهار کارتن خریداری کردیم.

میوه از نردبان گرانی بالا رفت | نارضایتی مردم استان سمنان از قیمت‌ها

مردم ناراضی هستند

یک شهروند با بیان اینکه قیمت سیب در طرح تنظیم بازار گران است، به خبرنگار بازار گفت: دو سال قبل میوه مورد نیازمان را از تنظیم بازار خریداری کردیم و بسیار راضی بودیم و با همان تصور که تنظیم بازار شرایط بهتری را از بازار بیرون فراهم می کند، امسال به سراغ این غرفه ها بازگشتیم اما قیمت ها به گونه ای است که واقعاً تعجب کردیم.

محسن حسنیان با بیان اینکه قیمت میوه های در بیرون هم گران هستند اما در بسیاری مغازه ها قیمت تنظیم بازار تفاوت چندانی ندارد، بیان کرد: در برخی مغازه ها سیب نهایتاً سه هزار تومان ارزان تر از تنظیم بازار است که ارزش ندارد در صف ایستاد.

وی با بیان اینکه سیب امروز در بازار ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان است اما در تنظیم بازار ۳۳ هزار تومان عرضه می شود و این مشخص نیست به چه دلیل است، تاکید کرد: اگر میوه فروشی ها که بعضاً سیب را ۴۵ هزار تومان می دهند را فاکتور بگیریم سیب در میادین روز همین ۳۵ هزار تومان است که با تنظیم بازار چندان تفاوتی ندارد.

کیفیت میوه تنظیم بازار پائین است

همه اما با این شهروند هم عقیده نیستند دیگر شهروند استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: میوه تنظیم بازار خیلی با بیرون تفاوت دارد برای مثال سیب بیرون کیلوگرمی ۴۵ هزار تومان است و اینجا کیلوگرمی ۳۳ هزار تومان عرضه می شود اما مشکل اینجا است که واقعاً کیفیت میوه عرضه شده تنظیم بازار هم به وضوح قدری پائین تر است یعنی در واقع در همین مقدار قیمت هم بیشتر نمی ارزد.

الهه صفاری که اتفاقاً خود، دانش آموخته کارشناسی اقتصاد است با بیان اینکه این کیفیت میوه در بیرون از تنظیم بازار هم همین مقدار است، گفت: مشکل اینجا است که کلاً میوه گران شده و تنظیم بازار و بازار آزاد هم ندارد. سابقاً اینگونه بود که تنظیم بازار ملاکی برای قیمت ها قرار محسوب می شد اما امروز مغازه دار ها اصلا توجهی به میوه تنظیم بازار ندارند و در واقع در یک کلام، این میوه اصلا چیزی را تنظیم نمی کند!

تنظیم بازار در واقع ترفندی است که بتوان با حذف واسطه ها قیمت اقلام مورد نیاز مردم در هنگام عرضه را به قیمت کارخانه و یا باغ نزدیک ساز در نتیجه مردم با قیمت مناسب تری خرید خود را انجام دهند

وی با بیان اینکه تنظیم بازار همانطور که از نامش بر می آید مسئول تنظیم بازار را با عرضه میوه زیر قیمت بازار دارد تا تعادل را نگه دارد اما گویا این کارکرد را از دست داده است، افزود: با گذر در خیابان ها متوجه شدیم که قیمت میوه تنها در همین یک هفته اخیر دو برابر شده و این نشان می دهد که دولتی ها اصلا توان کنترل شرایط را ندارند.

همه چیز گران است

رضا جعفریان با بیان اینکه امسال به نظر نمی رسد که مردم بتوانند مایحتاج میوه شب عید خود را از این غرفه‌ها خریداری کنند به خبرنگار بازار، گفت: واقعاً همه چیز گران است و ما امید داشتیم که بتوانیم میوه ارزان تر از قیمت بازار پیدا کنیم اما تنظیم بازار هم همین آش و همین کاسه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اعلام کرده که «خوشبختانه ذخیره و موجودی انبارها به میزان کافی است و مردم نگران این موضوع نباشند» اما موضوع کیفیت ماجرا است نه کمیت؛ در واقع مردم از قیمت گذاری تنظیم بازار قدری گلایه مند هستند.

تماس با جهاد کشاورزی استان سمنان برای پیگیری دلایل قیمت گذاری میوه تنظیم بازار با توجه به روز تعطیل بی نتیجه بود و تنها یکی از کارشناسان این اداره کل که آن هم نام خود را ذکر نکرد، ضمن بیان اینکه جهاد کشاورزی استان سمنان در قیمت گذاری دخیل نیست، ابراز کرد: قیمت میوه تنظیم بازار مصوب ستاد و تعاون روستایی است و ارتباطی با جهاد ندارد.

میوه از نردبان گرانی بالا رفت | نارضایتی مردم استان سمنان از قیمت‌ها

دولت هم هزینه هایی را متقبل می شود

این در حالی است که محمدی یکی از مباشران توزیع کننده اقلام دولتی که در گذشته با سازمان صمت و جهاد کشاورزی استان سمنان نیز همراهی و همکاری داشته به خبرنگار بازار، می گوید: تنظیم بازار در واقع ترفندی است که بتوان با حذف واسطه ها قیمت اقلام مورد نیاز مردم در هنگام عرضه را به قیمت کارخانه و یا باغ نزدیک ساز در نتیجه مردم با قیمت مناسب تری خرید خود را انجام دهند.

محمدی با بیان اینکه در این بین اما باید دقت داشت که دولت هزینه هایی را هم متحمل می شود مثلا باید هزینه حمل و نقل، جعبه و سردخانه و ... را نیز بدهد از سوی دیگر مباشران هم نیاز به پول دارند، بیان کرد: به نظر می رسد که مجموع این هزینه ها بر هزینه خرید میوه ها افزوده و در نهایت عددی که امروز شاهد هستیم به دست آمده که باز هم کیلوگرمی ده هزار تومان زیر قیمت بازار است و به نظر می رسد که می تواند شرایط خوبی را برای مردم فراهم آورد.

امروز سیب قرمز ۳۸ الی ۴۲ هزار تومان، سیب زرد ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان است

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت از مردم سود هم می گیرد یا خیر، بیان کرد: سابقاً اینگونه نبود و دولت وظیفه خود را تامین اقلام مورد نیاز مردم می دانست و لذا امروز به دلیل اینکه از این موضوع اطلاعی ندارم نمی توانم آن را تائید یا رد کنم اما قبلاً اینطور نبود. از سوی دیگر بحث کیفیت نیز مطرح می شود که اصلاً حقیقت ندارد و دولت همواره بهترین میوه را خریداری و عرضه می کند.

قیمت ها در میوه فروشی

یک میوه فروش نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه امروز سیب قرمز ۳۸ الی ۴۲ هزار تومان، سیب زرد ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان و پرتغال تامسون ۱۹ الی ۲۵ هزار تومان فروخته می شود، گفت: معمولاً از این قیمت ۱۵ الی ۲۵ درصد اگر کسر شود، قیمت اصلی محصول که ما مغازه داران از میدان بار خریداری کرده ایم به دست می آید مثلا در سیب زرد کیلوگرمی پنج الی شش هزار تومان سود برای ما لحاظ می شود.

این میوه فروش با بیان اینکه سیب زرد بسیار درجه یک امروز در بازار ۴۵ هزار تومان است، ابراز کرد: بهترین پرتغال ۲۱ هزار تومان و بهترین سیب قرمز هم ۴۰ هزار تومان فروخته می شود و این در حالی است که در همین ده روز اخیر تمام قیمت ها رشد کرده است مثلا خیار در سه روز، دو برابر شد و کیوی به بالای ۵۵ هزار تومان رسید در صورتی که هفته قبل ۴۰ هزار تومان بود.

امسال قیمت های عرضه شده در تنظیم بازار به هر صورت کمتر از بازار بیرون هستند اما هنوز هم برای مصرف خانوار گران محسوب می شوند. در بازار آزاد نیز قیمت ها آنقدر بالا رفته که خانواده ها فقط نظاره گر هستند و با شگفتی به قیمت ها نگاه می کنند و به نظر نمی رسد که تنظیم بازار هم توانسته باشه اقدام مثبتی در این زمینه کند.

کد خبر: ۲۱۲٬۲۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha