۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
عرضه کالاهای رنگارنگ در شب عید | مردم توان خرید ندارند
بازار گزارش می‌دهد؛

عرضه کالاهای رنگارنگ در شب عید | مردم توان خرید ندارند

گرگان- هرچند میوه، خوراکی و تنقلات نوروزی به قدرکافی در بازار موجود است اما بسیاری از اقشار توان تهیه این محصولات را به واسطه گرانی، ندارند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: هرساله با فرارسیدن فصل بهار مردم گلستان مانند دیر نقاط ایران سال نو را جشن می گیرند و کام خود را در دید و بازدیدهای نوروزی با تنقلاتی از قبیل شیرینی و شکلات، شیرین می کنند اما چند سالی است که افزایش قیمت این کالا به اضافه سایر محصولاتی مثل آجیل، خشکبار و میوه که همیشه در سفره ایرانیان بوده، باعث شده تا حجم استقبال مردم از تهیه این نو کالاها کاهش یابد.

بر اساس بازدید میدانی خبرنگار بازار، قیمت سیب درختی کیلویی ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، پرتقال کیلویی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، خیار بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، کیوی از ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان، موز ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان در میادین و مراکز فروش استان عرضه می شود هرچند که برخی از فروشگاه ها همین کالا با کیفیت بالاتر را بیش از این قیمت ها عرضه می کنند.

در بازار آجیل و خشکبار هم، قیمت پسته از کیلویی ۶۰۰ تا ۸۵۰هزار تومان، تخم کدو کیلویی ۲۰۰ تا ۳۵۰هزار تومان، تخمه جابانی کیلویی ۲۵۰ تا ۳۵۰هزار تومان، بادام درختی کیلویی ۵۵۰ هزار تومان و بادام زمینی به قیمت کیلویی ۱۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. باز هم میانگین قیمت این محصولات در مرکز شهر و نقاط پائین شهر بود و این کالاها در فروشگاه های بالای شهر به قیمتی بیش از اینها عرضه می شد این روزها با گذری در بازار شهرستان های استان با ازدحام و شلوغی جمعیت مواجه می شوید اما کسبه و بازاریان معتقدند مردم بیشتر جویای قیمت و دریافت محصول با قیمت پائین هستند.

فروش مغازه ها بسیار کم شده است

امیر حسام که هشت سالی می شود صاحب یکی از خشکبارفروشی های گلستان است با بیان اینکه کمتر از سال های گذشته بار برای فروش تهیه کردیم با اینحال همین مقدار کم تاکنون به فروش نرسیده است، می گوید: به دلیل افزایش چشمگیر قیمت ها در سال های اخیر بسیاری از محصولات از جمله آجیل و خشکبار از سبد خرید مردم حذف یا بسیار محدود شده است.

دولت به کلی نظارت بر بازار را رها کرده و بستر برای تاخت و تاز سودجویان و گران فروشان باز است

وی ضمن انتقاد از افزایش افسارگسیخته کالاها، گفت: نقدینگی بازاریان برای هربار خرید به دلیل تورم، کاهش می یابد و همه در این شرایط مستاصل هستند. کسبه و بازاریان علاقمند به فروش محصول خود هستند اما به واسطه خرید گران، ناچار به فروش آن با یک حاشیه سود محدود هستند که ادامه این روند برای آنها هم خوب نیست

در این لحظه یکی از مشتریان خانم در مغازه که شاهد گفتگوی ما بود وارد بحث می شود و می گوید: برای شهروندان وضعیت گرانی بسیار دشوار است. هیچ والدی دوست ندارد در مقابل فرزندانش خجالت زده و شرمنده باشد اما من و همسرم دوسالی است که به این درد مبتلا هستیم.

هنگامه بذرافشان با بیان اینکه از گرانی پوشاک که بگذریم با آجیل کیلویی ۵۰۰ هزار تومان و شیرینی کیلویی ۱۰۰ هزار تومان چگونه می توان برای نوروز پذیرای حضور مهیمانان شد، ابراز می کند: دولت به کلی نظارت بر بازار را رها کرده و بستر برای تاخت و تاز سودجویان و گران فروشان باز است و به این ترتیب مردم هم راهی به جز خرید محدود یا حذف کالاهای غیرضروری ندارند.

عرضه کالاهای رنگارنگ در شب عید | مردم توان خرید ندارند

توان خرید میوه شب نیست

یک شهروند گلستانی هم از گرانی قیمت میوه گلایه دارد و به خبرنگار بازار، می گوید: سیب و پرتقال از دم دستی ترین میوه ها برای پذیرایی از میهمانان در نوروز هستند که امکان تهیه آن با این قیمت ها برای مردم راحت نیست.

ابوالفضل دادور اضافه می کند: یک کیلو سیب شاید پنج عدد و یک کیلو پرتقال هم چیزی در همین حدود است حالا شما فکر کنید که ما باید برای دست کم ۴۰ نفر میوه در منزل داشته باشیم که با احتساب سیب کیلویی ۴۵هزار تومانی و پرتقال ۲۰ هزار تومانی چیزی حدود ۳۰۰هزار تومان باید هزینه کنیم.

وی قیمت آجیل و شیرینی را سرسام آور می داند و می گوید: با این شرایط باید بسیاری از اقشار کم درآمد امسال باید قید تهیه آجیل را بزنند چراکه این محصول برای ما کالایی لوکس به شمار می رود.

برگزاری نمایشگاه بهاره با هدف تنظیم بازار

اما دولت برای دسترسی تمامی شهروندان به محصولات نوروزی، تلاش کرده تا با برگزاری نمایشگاه بهاره و عرضه محصولات مورد نیاز برای شب عید به قیمت تنظیم بازار به نوعی قدرت خرید مردم را افزایش دهد رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان در این رابطه به خبرنگار بازار، می گوید: نمایشگاه بهاره با هدف تنظیم بازار و عرضه محصولات با قیمتی مناسب تر در پنج شهرستان استان برگزار می شود.

روزانه به واسطه سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی گلستان ۲۰ تا ۲۵ تخلف صنفی گزارش می شود

محمد بزرعلی با بیان اینکه ذخایر میوه شب عید در استان مناسب است، می افزاید: با توجه به تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان در بخش عرضه گوشت و مرغ منجمد هم اقدامات خوبی تاکنون انجام شده است.

نظارت بر بازار و برخورد با متخلفین همواره دو مولفه بازدارنده برای کنترل افراد فرصت طلب و سودجو است و با توجه به اینکه تعزیرات از جمله دستگاه های نظارتی در این رابطه است گفتگویی با مدیر این نهاد داشتیم.

نظارت جدی بر بازار شب عید

تقی حسام مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه از هشتم اسفند ماه تا چهارم اردیبهشت طرح نظارت بر بازار شب عید و ماه مبارک رمضان آغاز شده است، گفت: ۱۱۴ اکیپ هر روزه بر بازار عید نظارت می کنند و تاکنون ۵۹۴ بازرسی از شروع طرح انجام شده و ۲۲۳ پرونده تخلف نیز در این ایام تشکیل شده است.

وی افزود: روزانه به واسطه سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی گلستان ۲۰ تا ۲۵ تخلف صنفی گزارش می شود که در صورت محرز شدن اطلاعات با واحد صنفی برخورد قانونی می شود.

با توجه به اینکه دید و بازدیدهای نوروز از سنت های کهن ایرانیان به شمار می رود توجه به عرضه کالاهای مورد استفاده آن با قیمت مناسب از ضروریات به شمار می رود بنابراین انتظار می رود تا مدیران توجه کافی بهاین بخش داشته باشند.

کد خبر: ۲۱۲٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha