۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
دستاورد ۲۰میلیون دلاری با داخلی سازی ماده اولیه استامینوفن| دانش بنیان ها در داروسازی رکورد زدند
نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان ماده موثره مطرح کرد

دستاورد ۲۰میلیون دلاری با داخلی سازی ماده اولیه استامینوفن| دانش بنیان ها در داروسازی رکورد زدند

موسوی اصفهانی نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان ماده موثره دارویی به بازار گفت: امسال یک شرکت دانش بنیان توانست ماده موثره پارآمینوفنل را با ۲۰ میلیون دلار ارزبری در سال داخلی سازی کند.

بازار؛ گروه صنعت: کمبودهای دارویی پاییز امسال که بخش مهمی از آن ها در حوزه داروهای پر مصرفی همچون انواع آنتی بیوتیک و استامینوفن ها بود باعث شد شرکت های تولیدکننده ماده موثره به سراغ افزایش فوری عمق ساخت داخل مواد اولیه این داروها بروند. داروهایی که بعد از حذف ارز ترجیحی و افزایش چند برابری هزینه های تولید دچار کمبود شده بودند و حالا این تولیدکنندگان داخلی هستند که جای واردات برخی از این مواد موثره را با تولید داخل پر می کنند.

در این راستا یک شرکت دانش بنیان به تازگی توانسته است نسبت به داخلی سازی ماده موثره داروی استامینوفن به عنوان یک ماده اولیه ارز بر با ارز بری ۲۰ میلیون دلار در سال اقدام کند. اتفاقی که باعث شده نه تنها نیاز به واردات کاهش یابد بلکه دیگر شاهد اتفاقات پاییز امسال نباشیم که مردم به دنبال یک داروی استامینوفن بودند و حتی در بیمارستان ها هم نمی شد چند دوز از آن را یافت.

دستاورد ۲۰ میلیون دلاری یک شرکت دانش بنیان

در رابطه با تولید داخلی ماده موثره استامینوفن سید محمد رضا موسوی اصفهانی نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته بندی دارویی به بازار گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون دلار در سال ماده اولیه پارامینوفنل وارد کشور می شود که این ماده برای تولید ماده موثره استامینوفن شرکت های داخل ایران از جمله خودمان که ماده موثره استامینوفن را تولید می کنیم مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل این شرکت تولیدکننده ماده موثره دانش بنیان اضافه کرد: این ماده را به شرکت هایی که محصول نهایی در اشکال مختلف دارویی ماده موثره استامینوفن تولید می کنند ارائه می دهیم؛ ماده ای که در گذشته آن را از خارج از کشور وارد می کردیم اما خوشبختانه امسال خودمان توانستیم این ماده استراتژیک را تولید ‌کنیم. از این رو جز معدود شرکت ‌هایی در دنیا هستیم که این ماده را تولید و یک ارزش افزوده‌ خوبی برای کشور ایجاد می کنند.

داخلی سازی ماده اولیه پارامینوفنل باعث خودکفایی و بی نیازی از واردات می شود

وی با اشاره به اینکه داخلی سازی این ماده موثره باعث خودکفایی و بی نیازی از واردات می شود ادامه داد: پس از اینکه پی ای پی را تولید کردیم دیگر نیاز به واردات نیست و خودمان می توانیم از مواد اولیه تولیدی خودمان تولید ماده موثره استامینوفن را انجام دهیم. بنابراین از این پس حتی توان تامین نیاز سایر شرکت های تولید کننده ماده موثره را داریم.

این تولید کننده ماده موثره با اشاره به ظرفیت تولیدی که در کشور وجود دارد تاکید کرد: نه تنها ظرفیت تامین نیاز داخلی را در اختیار داریم بلکه ظرفیت این را داریم که دو برابر نیاز داخلی تولید و به کشورهای دیگر صادرات داشته باشیم. صادراتی که هم می تواند در حوزه مواد اولیه تا ماده موثره استامینوفن باشد.

برنامه های توسعه ای در حوزه تولید ماده موثره دارو

موسوی اصفهانی با اشاره به اینکه تولید داخلی ماده موثره استامینوفن باعث شده ظرفیت تولید انواعی از این دارو در کشور فراهم شود بیان کرد: برای نخستین بار زنجیره ارزش افزوده استامینوفن در کشور ایجاد شده است و دیگر به جای اینکه نسبت به صادرات مواد خام به کشورهای خارجی اقدام کنیم می توانیم ماده موثره به آن ها بفروشیم. محصولی که در گذشته چینی ها و هندی ها ماده اولیه آن را به صورت خام از ایران می گرفتند و طی فرایندی با تولید ماده موثره، نسبت به صادرات آن به کشور ما اقدام می کردند و کل ارزش افزوده زنجیره تولید را به دست می آوردند.

دستاورد داخلی سازی ماده موثره استامینوفن به داروهای متفورمین، مترونیدازول، آسپرین و غیره توسعه می یابد

وی با اشاره به برنامه های آتی این شرکت دانش بنیان و سایر مجموعه های فعال در صنعت دارو اضافه کرد: هدف بعدی شرکت هایی همچون مجموعه ما این است که سایر مواد اولیه داروها را هم تولید داخلی کنیم و قدرت چانه زنی ایران را در حوزه سلامت در دنیا افزایش دهیم. بر این اساس پس از ماده موثره داروی استامینوفن تولید داخلی مواد اولیه متفورمین را در برنامه داریم. به همین ترتیب بعد از این دو دارو، داروی مترونیدازول و پس از آن آسپرین و امید است مفنامیک اسید و غیره را هم تولید داخلی کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: همین الان تحقیقات لازم برای تولید ماده موثره متفورمین، آسپیرین و غیره در دست انجام است.

۲ سال برای ایجاد زنجیره تولید استامینوفن

موسوی اصفهانی با اشاره به زحمت ۲ ساله محققان صنعت دارو برای داخلی سازی ماده اولیه داروی استامینوفن بیان کرد: برای اینکه زنجیره ارز محصول استامینوفن را در داخل کشور ایجاد کنیم از دو سال پیش محققان این شرکت دست به کار شدند و از پایه ماده نفتی که استخراج می شود دست به تولید زدند.

درصد بالایی از مواد اولیه داروهای شیمیایی از مواد نفتی و گاز گرفته می شود و دانشمندان ایرانی سعی در افزایش عمق ساخت داروهای داخلی دارند

وی اضافه کرد: این ماده نفتی هم در گذشته و هم اکنون به صورت خام به کشورهای دیگر همچون چین و هند صادر می شود و آن ها هستند که از این طلای ملی ارزش افزوده برای خود ایجاد و محصول ما را به خودمان صادر می کنند. بر این اساس تصمیم گرفتیم تمام مسیری که آن ها می روند در داخل کشور طی کنیم و ارزش افزوده آن را به خودمان اختصاص دهیم. از این رو طی فعالیت های پتروشیمی ماده‌ ی بنزن را استخراج و استحصال می کنیم و از ماده‌ ی بنزن ماده‌ ی کلروبنزن تولید می شود. بعد از این مرحله، مواد سمی، مواد پایه از طریق پتروشیمی ها از این ماده جدا می شود و پس از آن ما وارد عمل می شویم و نسبت به تولید مرحله به مرحله تا محصول نهایی مواد اولیه دارویی اقدام می کنیم.

این مدیرعامل شرکت دانش بنیان ادامه داد: شاید کمتر کسی بداند که بیشتر داروهای شیمیایی پایه‌ های نفت و گاز را دارند و اکنون مواد اولیه خام آن ها که همین نفت و گاز هستند به چه قیمت ارزانی صادر می شود و برای آن ارزش پایینی قائل می شویم. این درحالی است که می توان از همین مواد نفتی ارزش افزوده خوبی را فقط در همین صنعت دارو ایجاد کرد. بر این اساس برنامه داریم تا حد قابل توجهی با ایجاد ارزش افزوده در نفت خام جلوی خام فروشی آن را بگیریم. اتفاق بزرگی هم که نیاز به واردات را کاهش می دهد و هم باعث افزایش صادرات می شود.

کد خبر: ۲۱۱٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 0
      انشاالله کیفیتش تا به حدی باشه که مقامات کشورمون هم هنگام نیاز ازش استفاده کنن...