۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
رفع مشکل ارث؛ اولین گام در جهت تجاری سازی کشاورزی| اصلاح اجرای الگوی کشت بر مبنای اقلیم و نیاز کشور
معاون وزیر جهاد در گفتگو با بازار:

رفع مشکل ارث؛ اولین گام در جهت تجاری سازی کشاورزی| اصلاح اجرای الگوی کشت بر مبنای اقلیم و نیاز کشور

مهاجر معاونت زراعت جهاد کشاورزی گفت: برای خارج شدن از کشاورزی معیشتی و تجاری سازی آن در گام اول باید مشکل ارث حل شود و از کوچک شدن اراضی کشاورزی توسط وراث جلوگیری کرد.

بازار؛ یاسمین بلوردی: طرح الگوی کشت از جمله مواردی است که وزارت جهاد کشاورزی امسال توجه ویژه ای بر اجرای آن داشته و کارشناسان نیز می گویند اگر قرار است طرحی اجرا شود باید یکسری زیرساختهای اساسی برای پیش از هر اقدامی مهیا شود. از جمله اینکه چون کشاورز را نمی توان مجبور به کشت محصولی کرد باید در وهله اول تامین معیشت و اقتصاد او مد نظر قرار بگیرد تا اگر مطابق با الگوی کشت محصولی را کشت می کند همان منفعت مالی را کسب کند که در صورت کشت محصول مورد نظر خود دریافت می کرد.

اجرای الگوی کشت بر مبنای اقلیم، اقتصاد و نیاز کشور

علیرضا مهاجر معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با بازار در مورد اینکه وزارتخانه به عنوان متولی و مجری این طرح چه اقداماتی انجام داده تا اقتصاد کشاورز تامین شود و طرح الگوی کشت به درستی اجرا شود، گفت: در اول باید بدانید که الگوی کشت تا به حال اجرا می شده است اما ما می خواهیم آن را اصلاح کنیم. بنابراین الان برنامه ما اصلاح اجرای الگوی کشت است؛ یعنی قصد داریم بر مبنای اقلیم، نیاز کشور، و همچنین بر مبنای مصالح اقتصادی کشت محصولات را در قالب الگوی کشت اجرا می کنیم.

مهاجر افزود: در واقع اجرای الگوی کشت بر مبنای اقلیم به این معنا است که ما نمی توانیم بگوییم به عنوان مثال در یزد کشاورزان برنج کارند چون در آنجا آب نیست اما در شمال برنج کشت می شود و کمتر اراضی گیر می آوریم که محصولاتی غیر از برنج کشت می کنند. بنابراین این یک الگوی کشت است که از قدیم الایام بین مردم و کشاورزان بر مبنای اقلیم رواج داشته است.

برای خارج کردن کشاورزی از حالت معیشتی و تجاری سازی آن در وهله اول باید مساله ارث را حل کنیم و پس از آن باید از کوچک شدن اراضی و تغییر کاربری ها جلوگیری کنیم

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما قصد داریم الگوی کشت را بر اساس نیاز کشور اصلاح کنیم به این معنا که بر فرض نیاز کشور به گندم، جو و علوفه بیشتر است باید به اقتصاد کشاورز کمک کنیم و کشاورز را متقاعد کنیم که اگر کسی گندم، یا جو و یا علوفه کشت کرد به همان میزان سود ببرد که اگر دیگر محصولات را کشت می کرد منفعت اقتصادی برای او حاصل می شد.

۶ راهکار معاونت زراعت برای خروج از کشاورزی سنتی و حرکت به سمت تجاری سازی

معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین در خصوص اقداماتی اساسی که می توان در راستای خروج کشاورزی از حالت معیشتی انجام داد و این بخش را به سمت تجاری سازی سوق داد، گفت: اول اینکه ما باید مشکل ارث را حل کنیم، دوم اینکه اجازه ندهیم اراضی کوچک شود، سوم باید جلوی تغییر کاربری را بگیریم.

مهاجر افزود: همچنین باید اراضی کوچک شده را یکپارچه کنیم و باید کشت تجاری را جایگزین کشت معیشتی کنیم. از سوی دیگر بعد از تجاری سازی تعداد زیادی کشاورز آزاد می شود و باید برای آنها ایجاد اشتغال کنیم که کلیه این اقدامات نامبرده را می توان با کمک بخش خصوصی انجام داد.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در دیمزارها نمی توان از کود اوره و کودهای معدنی استفاده کرد چون خاک رطوبت لازم برای جذب آن را ندارد، چگونه در راستای افزایش تولید دیمزارها قصد دارید این اراضی را غنی کنید، گفت: قطعا برای غنی سازی دیمزارها نیاز است که اقدامات علمی و ترویجی انجام دهیم و عملکرد در واحد سطح را افزایش بدهیم. در این راستا قصد داریم با استفاده از روش های نوین در مسیر کاهش فرسایش خاک و کاهش تبخیر و تعریق بهره وری کلی را در اراضی دیم کشور افزایش بدهیم.

گفتنی است پروژه افزایش تولید در دیمزارها از سه سال پیش آغاز شده است و به گفته مسئولان انتظار می رود با توجه به اقدامات صورت گرفته به ازای هر هکتار اراضی دیم حداقل یک تن محصول دیمی برداشت شود که این اقدام حرکتی در جهت تامین امنیت غذایی کشور محسوب می شود و با تکیه بر تقویت اقتصاد کشاورزان دیم کار به خصوص در مناطق محروم کشور انجام می شود.

کد خبر: ۲۱۱٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha