چقدر از منابع بلوکه شده ایران در عراق آزاد می شود؟ | احتمال افزایش تجارت تهران و بغداد به 10 میلیارد
رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با بازار:

چقدر از منابع بلوکه شده ایران در عراق آزاد می شود؟ | احتمال افزایش تجارت تهران و بغداد به 10 میلیارد

یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق دلیل بلوکه شدن دارایی ایران را دخالت های آمریکا دانست و گفت: با توجه به فضای مثبتی که پیش آمده احتمال می رود بخش عمده ای از منابع آزاد شود.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: به دنبال توافق ایران با آژانس و عربستان سعودی اخبار متعددی هم از آزاد سازی ۵۰۰ میلیون دلار از منابع بلوکه شده ایران در عراق به گوش می رسد. منابعی که یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق رقم آن را بین ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار اعلام می کند، عملا سالهاست که امکان برداشت آنها وجود ندارد. یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق دلیل اصلی بلوکه شده منابع ایران در بانک های عراقی را دخالت های آمریکا دانسته و می گوید: روابط ما یک رابطه استراتژیک بوده و به نوعی زندگی امنیتی و اقتصادی دو کشور ایران و عراق به هم وصل بوده و نیاز است همواره این فضای دوستانه را حفظ کنیم.

منابع بلوکه شده ایران در عراق چیزی حدود ۷ الی ۱۰ میلیارد دلار است. البته عمده مشکلات موجود در آزاد سازی دارایی های ما ناشی از دخالت های آمریکاست

او با اشاره به این نکته که عوامل جهانی و فضای بین االمللی با تمام توان مخصوصا در حوزه اقتصادی به دنبال ایجاد محدودیت هایی در روابط تجاری ایران با شرکایش هستند، افزود: درست است که در تعاملات پولی و مالی خود با عراق دچار مشکلاتی هستیم اما نباید فراموش کرد که دلیل عمده این مشکلات ناشی از دخالت های آمریکاست.

دخالت های آمریکا مشکل اصلی ایران در تجارت با عراق

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق، آمریکا به بانک مرکزی این اجازه را نمی دهد که این روابط اصلاح شود. از آنجایی بیشتر درآمد عراق از محل فروش نفت که به دلار صورت می گیرد، است، آمریکا به خود اجازه می دهد که به بهانه دلار دخالت های مختلفی را می دهد و اجازه نرم بودن این روابط را نمی دهد.

آل اسحاق البته این نکته را هم یادآوری کرد که در بخش خصوصی سوختی نداریم و این بخش در عمل توانسته با اتکا به راه کارهایی (البته با صرف هزینه بیشتر) مطالبات خود را دریافت کنند. اما بخش دولتی به ازای صادرات محصولاتی همچون برق مطالباتی دارد که متاسفانه مشکلاتی در وصول آنها وجود داد. البته الان کمی فضا بهتر شده است. هرچند که پیش از این نیز بین ما و عراق مشکلی وجود نداشت و مداخله گر بیرونی مشکلاتی ایجاد می کند.

عراق دومین شریک تجاری ایران

او با اشاره به گستردگی روابط ایران و عراق گفت: مهم ترین شرایط تجاری ما چین است. اما بعد از چین بیشترین تعاملات تجاری در منطقه را با عراق دارا هستیم.

حجم تجارت دو کشور ایران و عراق در دوره ای حتی به ۱۴ میلیارد دلار هم رسیده بود. البته پیش بینی می شود که تراز تجاری دو کشور تا پایان سال به ۱۰ میلیارد دلار برسد

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه در برخی موارد حجم تجارت دو کشور به ۱۴ میلیارد دلار هم رسیده است، گفت: امیدواریم که تراز تجاری دو کشور تا پایان سال به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

به گفته او، از راه هایی که می توان با سرعت بیشتری پول های خود را در عراق آزاد کنیم سرمایه گذاری در خود این کشور است که منجر به بهره وری نیز می شود یا اینکه با تجار عراقی برای واردات کلا باید هماهنگی شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق همچنین در پاسخ به این سوال که منابع بلوکه شده ایران در عراق چقدر است، گفت: این منابع بین ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار اعلام شده البته پیش بینی می شود که قسمت عمده این منابع در این شرایط پرداخت شود.

با این حساب و در صورت آزاد شدن ۵۰۰ میلیون دلار دیگر از منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق، مجموع این منابع آزاد شده به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار می‌رسد که با توجه به توافق صورت گرفته بین ایران و عراق و توافق اخیر انجام شده بین ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، پیش بینی می‌شود که منابع ارزی بیشتری از کشورهای مختلف به ایران بازگردانده شود.

کد خبر: ۲۱۱٬۷۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha