۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
نقره هنرصنعت ماندگار و بااصالت اردبیل
بازار گزارش می‌دهد؛

نقره هنرصنعت ماندگار و بااصالت اردبیل

اردبیل- هنرصنعت نقره کاری از صنایع دستی ماندگار و بااصالت اردبیل است که هنوز هم با حضور جوانان علاقمند شاهد رونق و تجدید حیات آن هستیم.

عادله جوادزاده؛ بازار: در حالی که بسیاری از رشته های صنایع دستی در مسیر تحولات پرشتاب فناوری های دنیا رنگ و بوی خود را از دست داده است اما هنرصنعت نقره کاری با استقبال مخاطبان در اردبیل از رونق بی نظیری برخوردار است به طوری که چندین کارگاه تولید و عرضه محصولات نقره شرایط رقابتی خوبی را با طلا به وجود آورده است.

مدیرمجموعه نقره ماندگار با اشاره به یک دهه فعالیت این مجموعه در عرصه تولید و فروش محصولات با پایه نقره در استان اردبیل اظهار کرد: بعد از راه اندازی فروشگاه عرضه محصولات متنوع نقره کاری امسال نیز موفق شدیم سایت فروش آنلاین نقره ماندگار را راه اندازی کنیم تا در کنار کارگاه تولید خدماتی را در عرضه و فروش محصول به مشتریان ارائه کنیم.

زمینه فروش و عرضه محصول نقره در قالب هدایا برای سازمان ها، نهادها و ادارات فراهم شود

صمد صمدی در گفتگو با خبرنگار بازار خاطرنشان کرد: در این بستر فضای رقابت را برای سایر تولیدکنندگان صنایع دستی به ویژه صنایع دستی فلزی فراهم کردیم تا تبلیغات و فروش آنلاین خود را انجام داده و شرایط خوبی را برای مشتریان در فروش غیرحضوری و الکترونیکی به وجود آورند.

نقره هنرصنعت ماندگار و بااصالت اردبیل

وی به یک دهه فعالیت در رونق بخشی به هنرصنعت نقره اشاره کرد و گفت: نه تنها در کارگاه و فروشگاه فرصت اشتغال فراهم کردیم بلکه تلاش مان بر جذب مشتریان از سایر مناطق کشور بوده و توانسته ایم در این عرصه موفق عمل کنیم.

مدیرمجموعه نقره ماندگار از مدیران استانی خواست؛ زمینه فروش و عرضه محصول نقره را در قالب هدایا برای سازمان ها، نهادها و ادارات فراهم کرده و به جای سایر هدایا محصول نقره و تنوع تولیدات را در این بخش ملاک و معیار انتخاب هدیه قرار دهند.

صنوف خدماتی در اولویت حمایت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به حمایت همه جانبه سازمان صمت از واحدهای صنفی اشتغالزا و با ظرفیت تولید مناسب اظهار کرد: نقش آفرینی صنوف را در حوزه اشتغال و کارآفرینی به عینه شاهدیم.

نقره هنرصنعت ماندگار و بااصالت اردبیل

رامین صادقی بها دادن به اصناف تولیدی را جزو رویکردهای اصلی برشمرد و خاطرنشان کرد: در سایه این حمایت ها واحدهای صنفی در سه سال اخیر معادل واحدهای تولیدی و صنعتی فرصت اشتغال ایجاد کرده اند.

وی گفت: اصناف هرچند حلقه آخر تولید محسوب می شوند اما اصلی ترین نقش را در بهبود و تغییرات اقتصادی برعهده دارند و ضروری است این مجموعه ها مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به تنوع تولید محصولات صنایع دستی در استان گردشگرپذیر اردبیل اشاره کرد و افزود: در کنار حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ما نیز پشتیبانی های لازم را از تولیدکنندگام فرش و سایر صنایع دستی انجام می دهیم تا امکان گسترش فعالیت های آنها فراهم آید.

صادقی ادامه داد: در ایام کرونا فروش محصولات به شکل آنلاین و در فضای مجازی رونق گرفت و ادامه همین روند را در راه اندازی سایت فروش آنلاین نقره ماندگار شاهد هستیم که علاوه بر معرفی محصولات باارزش نقره در سطح ملی و حتی جهانی این محصولات با اقبال مشتریان روبرو خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا نماد الکترونیکی از طریق وزارت صمت برای این مجموعه دریافت کنیم تا با اعتبار بیشتر و رعایت ضوابط حقوقی بتوانند فروش آنلاین خود را انجام دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل ظرفیت گردشگری استان اردبیل را در عرضه و فروش محصولات صنایع دستی به ویژه نقره کاری، قلم زنی و جواهرات یادآور شد و بیان کرد: حضور ۸ میلیون گردشگر آن هم در محدوده بافت تاریخی عالی قاپو و وجود فروشگاه های عرضه صنایع دستی فرصتی استثنائی به وجود آورده تا این هنرصنعت بااصالت معرفی شود.

فعالیت ۳ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی فلزی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز با اشاره به فعالیت ۳۰ هزار نفر در حوزه صنایع دستی استان اردبیل اظهار کرد: بیش از ۳ هزار نفر از این هنرمندان در صنایع دستی فلزی نظیر تولید طلا، نقره، مس و ... فعالیت می کنند.

توحید دلاورقوام با بیان اینکه ۳۵۰ رشته صنایع دستی در دنیا فعال است، خاطرنشان کرد: نیمی از این رشته ها در ایران و ۶۰ رشته نیز در استان اردبیل با حضور هنرمندان و تلاش آنها دوام و بقا یافته است.

نقره هنرصنعت ماندگار و بااصالت اردبیل

وی ارتباط صنایع دستی با الگوهای هنری، قدمت، تاریخ، فرهنگ، تمدن و هویت ایرانیان را یادآور شد و بیان کرد: متاسفانه از ظرفیت اشتغال صنایع دستی غفلت شده و ما نتوانستیم با ارائه آموزش های نوین از این ظرفیت در بحث اشتغال و کارآفرینی استفاده کنیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نشان بین المللی ورنی مغان و گلیم عنبران را به عنوان هنرصنعت بااصالت معرفی کرد و گفت: حتی قدم قلمزنی در اردبیل پیشتر از اصفهان است و ما ظرفیت عظیمی را در حوزه صنایع دستی محصولات فلزی به ویژه نقره داریم.

دلاورقوام با اشاره به محدودیت صادرات محصولات صنایع دستی افزود: این محدودیت کمر فعالان صنایع دستی استان اردبیل را شکسته است.

وی افزود: دو جنبه هنرصنعت بااصالت ایرانیان در بخش هنری و اقتصادی مورد توجه است و ما از راه اندازی سایت های فروش آنلاین این محصولات استقبال می کنیم و امیدواریم این بستر فضای معرفی تولیدات استان را در این بخش به صورت مناسب و مطلوب فراهم کند.

در هرحال در کنار بها دادن به هنرمندان و صنعتگران پرداخت تسهیلات حمایتی، راه اندازی نمایشگاه های فصلی و دائمی، رویداد ۲۰۲۳ فرصتی مناسب است تا هنرمندان صنایع دستی به ویژه هنرصنعت ماندگار و بااصالت نقره توانمندی خود را در معرض دید قرار داده و تولید ارزش افزوده و اشتغال به افزایش سرانه درآمدی مردم و رونق اقتصادی استان اردبیل کمک کنند.

کد خبر: ۲۱۱٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha