۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
ترانزیت ریلی به بیش از یک میلیون و ۲۱۵ هزار تن رسید

ترانزیت ریلی به بیش از یک میلیون و ۲۱۵ هزار تن رسید

مجموع تناژ بار نفتی و غیر نفتی ترانزیتی جابجا شده توسط ناوگان حمل و نقل ریلی به یک میلیون و ۲۱۵ هزار تن طی ۱۰ ماهه امسال رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی گروه آمار و اطلاعات دفتر هوشمندسازی و داده کاوی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، میزان تناژ بار نفتی ترانزیت شده توسط ناوگان حمل و نقل ریلی طی ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری به ۱۳۳ هزار و ۴۹۵ تن رسید.

میزان تناژ بار غیر نفتی نیز در همین مدت به یک میلیون و ۸۲ هزار و ۴۰۳ تن رسید به عبارت دیگر مجموع تناژ بار نفتی و غیر نفتی ترانزیتی که توسط ناوگان حمل و نقل ریلی جابجا شده است به یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۸۹۸ تن رسیده است.

ناوگان حمل و نقل ریلی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۴ هزار و ۸۱۳ دستگاه واگن ترانزیت نفتی و غیر نفتی داشته است.

به طور کلی متوسط سیر بار ترانزیتی صادره از طریق خطوط ریلی جمهوری اسلامی ایران طی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۸۱ کیلومتر و متوسط سیر بار ترانزیتی وارده در همین مدت ۵۳۰ کیلومتر بوده است.

مجموع واگن‌های نفتی بار صادره در این مدت به ۱۵۲ دستگاه رسیده و واگن‌های نفتی وارده نیز ۶۹ دستگاه اعلام شده است.

گفتنی است ترانزیت ریلی به دلیل صرفه بالای اقتصادی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های حمل و نقل ریلی محسوب می‌شود.

در ترانزیت ریلی علاوه بر کاهش مصرف سوخت به میزان حدودی یک هشتم سایر مدهای حمل‌ونقلی که یک مزیت زیست محیطی به حساب می‌آید، از لحاظ صرف زمان و ایمنی نیز به سایر روش‌های جابجایی بار برتری دارد.

در همین راستا افزایش جذب بار توسط ناوگان ریلی و رشد ترانزیت در این ناوگان به ویژه در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که به گفته مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، رکورد ترانزیت ریلی، رکورد صادرات از مرزهای ریلی و مجموع حمل و نقل بین‌المللی در طول تاریخ راه آهن طی سال گذشته شکسته شد.

همچنین در ۶ ماهه نخست امسال، برنامه‌ریزی برای عبور پنج قطار ترانزیتی تمام ریلی از شمال شرق روسیه انجام شد که تا نیمه اول مهرماه، تعدادی از این قطارها از ایران عبور کرده و بخش دیگر در حال عبور است. این قطار ترانزیتی پس از خروج از روسیه با عبور از قزاقستان و ترکمنستان و طی مسافت بیش از ۴ هزار کیلومتر از مرز ریلی سرخس وارد کشور شده و با سیر در راهگذر شمال- جنوب ایران، پس از طی مسیر حدود ۱۶۰۰ کیلومتری در کشورمان، به بندر شهید رجایی در بندرعباس می‌رسد.

در بین شیوه‌های مختلف حمل و نقل از قبیل ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای، حمل و نقل ریلی ستون خیمه برای جهش اقتصادی کشور شناخته می‌شود و مقام معظم رهبری نیز در بند ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، اولویت توسعه حمل و نقل ریلی را مورد تاکید قرار داده اند.

بارگیری بیش از ۳۷ میلیون تن کالا توسط ناوگان ریلی
همچنین بر اساس آمارهای منتشر شده از گروه آمار و اطلاعات دفتر هوشمندسازی و داده کاوی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ناوگان حمل و نقل ریلی موفق به بارگیری بیش از ۳۷ میلیون و ۱۳۵ هزار تن کالا در مدت ۱۰ ماه سال جاری شده است.

طی این مدت بیش از ۳۷ میلیون و ۱۳۵ هزار تن کالا در ناوگان ریلی کشور بارگیری شده است.

این کالاها شامل خودرو، مواد معدنی، ‌ مواد نفتی، سیمان، ‌ زغال، غلات، مواد کشاورزی، گوگرد، مواد غذایی، چوب، ‌ آلومینیوم، آهن آلات، کانتینر، ‌ احشام و ... می‌شود اما مواد معدنی با ۱۹ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۲۳۸ تن بیشترین میزان را در میان کالاهای بارگیری شده دارد.

بار مرزی حمل شده توسط ناوگان ریلی کشور در همین مدت به ۲۵ میلیون و ۸۸ هزار و ۶۳ تن کیلومتر رسیده است.

بارگیری ۶۰۸ هزار و ۲۸۳ دستگاه واگن
در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ تعداد واگن‌های بارگیری شده به ۶۰۸ هزار و ۲۸۳ دستگاه رسیده است.

از این میان ۸ هزار و ۴۱۴ دستگاه واگن بار از مرزها و گمرکات بندرامام(ره)، بندر عباس، سرخس، رازی، میرجاوه، امیرآباد، شلمچه، خرمشهر، جلفا، سربندر، آستارا و اینچه برون وارد شده و ۲۶ هزار و ۷۰۳ دستگاه واگن بار نیز از مرزها و گمرکات بندرامام(ره)، بندر عباس، سرخس، رازی، میرجاوه، امیرآباد، شلمچه، جلفا، آستارا، ماهشهر، تبریز، میانه، اصفهان و اینچه برون صادر شده است.

آمارهای شرکت راه‌آهن حاکی از آن است که میزان تناژ بار وارده در ناوگان ریلی طی ۱۰ ماه سال جاری به بیش از ۳۶۲ هزار تن رسیده است.

مرور عملکرد شرکت راه‌آهن تناژ بار صادره را یک میلیون و ۴۷۵ هزار و ۶۱۳ تن نشان می‌دهد.

ترانزیت ریلی به بیش از یک میلیون و ۲۱۵ هزار تن رسید

کد خبر: ۲۱۱٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha