۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۸
 هدف‌گذاری درست بانک مرکزی بر فروش اموال مازاد بانک‌ها به جای استقراض
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

هدف‌گذاری درست بانک مرکزی بر فروش اموال مازاد بانک‌ها به جای استقراض

تاکید مدیریت جدید بانک مرکزی بر فروش اموال مازاد بانکی به جای استقراض اقدامی درست است که باید در اجرا نتیجه آن را دید.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در خصوص چرایی افزایش رشد نقدینگی تا پایان آبان ماه سال جاری در دوران مدیریت قبلی بانک مرکزی گفت: براساس آمارهای منتشر شده از بانک مرکزی که از رشد نقدینگی ۵۸۰۶ هزار میلیارد تومانی حکایت می‌کند باید به این نکته مهم اشاره کنیم که نقدینگی به دلیل عدم نظارت بر نظام بانکی کشور به شدت در حال افزایش است و متاسفانه دولت و بانک مرکزی به این موضوع یعنی عملکرد نظام بانکی کشور در رشد نقدینگی بهایی نمی‌دهند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها ۱۵.۵ درصد رشد داشته است، چنین رشدی به معنای مدیریت بد نظام بانکی کشور است که بدون رعایت اصول و قواعد بانکداری فعالیت می‌کنند و قادر نیستند مطالبات خود را از وام گیرندگان نقد کنند به این خاطر به ناچار سراغ بانک مرکزی می‌روند و مطالبات به تعویق افتاده‌ای که بدهکاران باید پرداخت می‌کردند را از بانک مرکزی طلب می‌کنند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر خالص دارایی خارجی بانک مرکزی ۱۶.۶ رشد داشته یعنی دولت نفت را به بانک مرکزی فروخته و مابه ازای آن ریال دریافت کرده این رقم بابت بودجه دولت است نه کسری، چون معمولا این دو اشتباه مورد محاسبه قرار می‌گیرند و به جای یکدیگرگذاشته می‌شوند. بودجه به معنای کسری نیست یعنی می‌توان گفت دولت کسری بودجه آنچنانی ندارد با اینکه بودجه بسیار بد تدوین و تصویب می‌شود، اما کسری ندارد، بلکه افزایش مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها از نظر فنی هیچ معنایی ندارد یعنی بانک مرکزی نباید به بانک‌ها اجازه دهد که از این محل نقدینگی را حتی به اندازه یک ریال هم زیاد کنند.

بهرامی گفت: نظام بانکی کشور درست مدیریت نمی‌شود و پولی که منجر به رشد نقدینگی می‌شود پولی با کیفیت بد است. بانک مرکزی معتقد است تراز بانک‌ها را مدیریت می‌کنم و به بانک‌ها اجازه اعطای وام جدید نمی‌دهم در حالی که این یک حرف کلی است چرا که تجربه نشان داده بانک مرکزی قادر به جلوگیری از اعطای وام و خلق پول در نظام بانکی کشور نیست چرا که بانک‌ها دارای قدرتی هستند که می‌توانند علی رغم میل بانک مرکزی از این نهاد پول بگیرند.

کارشناس و تحلیلگرمسائل اقتصادی افزود: دکتر فرزین در اولین روزهای مدیریت بانک مرکزی بر این نکته تاکید کردند که بانک‌ها به جای گرفتن پول از بانک مرکزی املاک خود را بفروشند و نقد کنند. این یک موضوع درست است که رئیس بانک مرکزی به آن اشاره کرد، اما اصلا چرا بانک‌ها باید املاک داشته باشند و در بازار املاک و مستغلات معاملاتی داشته باشند؟ به هر حال رشد نقدینگی که تا پایان آبان ماه سال جاری اعلام شده در دوران مدیریت آقای دکتر صالح آبادی اتفاق افتاده، لذا باید منتظر آمار مربوط به رشد نقدینگی در دوران مدیریت آقای فرزین باشیم و ببینیم آقای فرزین رشد نقدینگی را چگونه مدیریت می‌کند؟

کد خبر: ۲۱۱٬۱۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha