۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کرمان موزه ای از شگفتی های گردشگری| از ظرفیت های گمنام تا جاذبه هایی با شهرت جهانی
بازار گزارش می دهد؛

کرمان موزه ای از شگفتی های گردشگری| از ظرفیت های گمنام تا جاذبه هایی با شهرت جهانی

کرمان_ استان کرمان با دارا بودن آثار تاریخی فراوان در کنار جاذبه های طبیعی گردشگری به موزه ای از شگفتی ها برای گردشگران تبدیل شده است.

بازار؛ گروه استان ها؛ کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور و دارای تاریخی کهن، جاذبه های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است که دل هر گردشگری را می برد البته باید گفت که متاسفانه این ظرفیت ها آن طور که شاید و باید معرفی و شناخته نشده اند.

کرمان دارای ۸۰۱ اثر ملموس و ناملموس ثبت ملی و هفت اثر ثبت جهانی بوده و رکورددار آثار ثبت جهانی در کشور به شمار می رود. ارگ بم، باغ شاهزاده، روستای صخره ای میمند، کویر لوت، قنات های جوپار و بم و گلیم شریکی پیچ در روستای دارستان در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

در کنار این ها خانه حاج آقا علی به عنوان بزرگترین خانه خشت و گلی جهان، بازار بزرگ کرمان به عنوان بزرگترین راسته بازار خاورمیانه، تپه های کُنار صندل جیرفت به عنوان نماد تمدن مخترع خط در جهان، باغ فتح آباد و ارگ راین به عنوان دومین بنای بزرگ خشت و گلی جهان، کاروانسرای وکیل و... از دیگر جاذبه های استان کرمان به شمار می رود که گردشگران را به خود فرا می خوانند. وجود ۲۳ موزه در کرمان از دیگر جاذبه های گردشگری این استان به شمار می رود.

استان کرمان در زمینه صنایع دستی هم حرف های زیادی برای گفتن دارد به گونه ای که سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم و پنج شهر کرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی، شهربابک شهر ملی فیروزه، قلعه گنج شهر ملی حصیر، راور شهر ملی فرش و راین شهر ملی چاقو ثبت شده است.

از جمله سوغاتی های استان کرمان هم می توان به زیره، قوتو، سنگ فیروزه، ظروف مسی، گلیم شریکی پیچ و قالی کرمان، پته، پسته و خرما، مسقطی و... اشاره کرد.

در واقع مجموع این ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری فراوان کرمان را به یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور تبدیل کرده است و زیرساخت های گردشگری هم برای پذیرایی از مسافران فراهم شده است. در استان کرمان ۳۸ خانه مسافر، ۴۳ هتل و هتل آپارتمان، ۲۵ مهمان‌پذیر وجود دارد.

فرش قرمز کرمان برای مسافران نوروزی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان در گفتگو با بازار با اشاره به آمادگی کرمان برای استقبال از مسافران نوروزی اظهار کرد: به منظور کاهش آمار تصادفات کمپ هایی در ۳۰ کیلومتری شهرها به منظور استراحت رانندگان در نظر گرفته می شود.

سید مصطفی آیت اللهی موسوی از انجام هماهنگی های لازم برای پاکیزگی و ساماندهی سرویس های بهداشتی و نمازخانه ها خبر داد و افزود: پیش بینی می شود که میزان سفرها به استان کرمان افزایش می یابد و در همین راستا نیاز است آمادگی لازم برای میزبانی مناسب از مسافران را داشته باشیم.

با اشاره به استفاده از ظرفیت بازار قلعه محمود برای فروش صنایع دستی گفت: همچنین قرار است باغ سالار کلانتر هم تا عید نوروز برای بازدید آماده شود.

وی در خصوص مشکل روشنایی شهر کرمان اظهار کرد: در روزهای نوروز نباید با مشکل تاریکی اماکن تاریخی مواجه باشیم و در این خصوص تذکرات لازم به دستگاه های متولی داده شده است.

تشدید نظارت بر تاسیسات گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران نوروزی اندیشیده شده و آمادگی لازم در این خصوص در سراسر استان کرمان وجود دارد.

فریدون فعالی گفت: هتل‌ها، تاسیسات گردشگری و اقامتگاه های بوم گردی برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است. همچنین در چهار پارک شهر کرمان هم مکان‌هایی برای اسکان مسافران در قالب کمپ‌های موقت در نظر گرفته شده است.

وی از نظارت بر تاسیسات گردشگری خبر داد و افزود: از ۲۰ اسفند کمپ های استقبال از مسافران نوروزی در ورودی های استان مستقر می شوند.

فعالی همچنین از آمادگی تمامی سایت های گردشگری، موزه ها و اماکن تاریخی و فرهنگی استان کرمان خبر داد و گفت: نورپردازی ویژه ای در باغ شاهزاده ماهان و ارگ بم انجام شده و گردشگران می توانند از این اماکن تاریخی بی نظیر که ثبت جهانی هستند، بازدید کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان اظهار کرد: با توجه به آغاز ماه رمضان از سوم فروردین پیش بینی می شود که مسافرت های نوروزی زودتر از سال های گذشته آغاز شود.

در حال حاضر ۳۴۰ واحد بوم گردی در استان کرمان فعال است که از این تعداد ۶ واحد طی امسال افتتاح شده است

فعالی همچنین در خصوص اقامتگاه های بوم گردی گفت: در حال حاضر ۳۴۰ واحد بوم گردی در استان کرمان فعال است که از این تعداد ۶ واحد طی امسال افتتاح شده است.

وی ادامه داد: تعداد این واحدها در حال افزایش است و در تمامی مناطق گردشگری استان کرمان خدمت رسانی می کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: اقامتگاه های بوم گردی ظرفیت مطلوبی در بحث اسکان مسافران هستند و اتفاقا گردشگران هم از آنها استقبال می کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر یک هزار و ۲۵ نفر به صورت مستقیم در این حوزه مشغول به کار هستند.

فعالی از نظارت دقیق بر این واحدها خبر داد و افزود: استانداردسازی اقامتگاه های بوم گردی در دستور کار است تا مسافران بتوانند تجربه خوبی از اقامت در این واحدها داشته باشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: در منطقه گردشگری شهداد که کلوت ها در آن واقع شده اند، سه هتل در حال فعالیت است و ساختمان یک هتل دیگر در حال ساخت است که در کنار بیش از ۴۰ واحد بوم‌گردی منطقه پذیرای مسافران نوروزی و گردشگران است.

فعالی پراکندگی اقامتگاه های بوم گردی در استان کرمان را مطلوب دانست و افزود: بیشترین تعداد واحدهای بوم‌گردی مربوط به روستاهای شهداد، بافت، جیرفت و شهربابک است.

نوروزی متفاوت در شهرستان بافت

شهردار بافت در گفتگو با خبرنگار بافت در زمینه استقبال از بهار و مسافران نوروزی اظهار کرد: در تلاش برای برنامه ریزی متفاوت نسبت به سال های گذشته هستیم. در این زمینه در قسمت های مختلف عمرانی، فضای سبز، خدمات شهری، ناوگان حمل و نقل شهرداری اقدامات مربوطه در دست انجام است.

اسماعیل قاسمی با اشاره به کاشت گل و گیاه و ساخت اِلمان ها در ورودی شهر بافت اشاره کرد و ادامه داد: زمینه های لازم برای استقبال مناسب از مسافران نوروزی فراهم شده است.

وی در خصوص اسکان مسافران نوروزی در بافت، افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته در این زمینه آمادگی لازم را داریم و مشکلی وجود ندارد.

قاسمی با اشاره به قرارگیری بافت در مسیر استان های همجوار گفت: در طول سال شاهد حضور مسافران در این شهر هستیم. بر این اساس اقدامات خوبی در راستای زیباسازی شهر و نصب المان انجام شده است. لکه گیری و آسفالت برخی از معابر شهر بافت تا انتهای سال جاری انجام می شود.

شهردار بافت عنوان کرد: تمامی بوستان ها و پارک های شهر بافت به طور کامل تجهیز شده و آماده پذیرایی از هم وطنان است.

وجود ۵۵ اقامتگاه بوم گردی در بافت

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافت در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تشکیل سه جلسه هماهنگی ستاد خدمات سفر در شهرستان بافت اظهار کرد: تمامی دستگاه ها آمادگی کامل برای استقبال از مسافران نوروزی را دارند.

علی نجفی با اشاره به جاذبه های گردشگری متنوع در شهرستان بافت ادامه داد: بافت یکی از شهرستان های گردشگرپذیر استان کرمان است.

تعداد ۵۵ اقامتگاه بوم گردی، سه واحد هتل، ۱۵ هتل آپارتمان و یک مجتمع تفریحی پذیرایی از ظرفیت های اسکان مسافران در بافت است

وی از آبشار بنگان، آشار سه کاسه جهان جان، قله های تاریخی فراوان، خانه تاریخی ایرانمنش، سد بافت را از جمله جاذبه های گردشگری شهرستان بافت برشمرد و افزود: تعداد ۵۵ اقامتگاه بوم گردی، سه واحد هتل، ۱۵ هتل آپارتمان و یک مجتمع تفریحی پذیرایی از ظرفیت های اسکان مسافران در بافت است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافت عنوان کرد: هشت مدرسه در مناطق گردشگرپذیر مانند گوغر، خَبر و طرنگ آمادگی اسکان مسافران نوروزی را دارند.

وی گفت: راهنمایان گردشگری در سه ورودی بافت از سمت کرمان، سیرجان و اروزئیه برای خدمت رسانی به مسافران حضور دارند.

نجفی همچنین از راه اندازی سیاه چادرهای عشایری و نمایشگاه صنایع دستی در روزهای عید نوروز خبر داد و افزود: سعی در ارائه بهترین خدمات به مسافران نوروزی در نوروز را داریم.

وی گفت: با همکاری شهرداری حدود ۱۵ هزار بروشور با محتوای معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان بافت تهیه شده است. همچنین حدود هزار متر مربع بنر آماده نصب است. امیدواریم میزبان خوبی برای مسافران باشیم.

آغاز سفرهای نوروزی به سیرجان

رئیس میراث فرهنگی سیرجان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به بازدید از مراکز بین راهی، نمازخانه ها و سرویس های بهداشتی اظهار کرد: سفر در شهرستان سیرجان شروع شده است و در واقع هم اینک در حال خدمت رسانی به مسافران هستیم.

علی کارآمد از آماده سازی بناهای تاریخی شهرستان سیرجان، هتل ها، اقامتگاه های بوم گردی خبر داد و افزود: تا این لحظه حداقل ۷۰ درصد ظرفیت هتل های سیرجان تکمیل شده است.

وی از آماده سازی کمپ هایی با همکاری نیروی انتظامی، هلال احمر، اورژانس و سایر دستگاه های خدمت رسان در ورودی های شهرستان سیرجان خبر داد و اعلام کرد: شهرستان سیرجان ظرفیت های فراوانی دارد و این شهرستان به لحاظ گردشگری ثابت و متغیر در استان کرمان رتبه اول را داراست.

کارآمد با اشاره به وجود معادن بزرگ در شهرستان سیرجان افزود: گردشگری متغیر (به ویژه در قالب گروه های کاری) در طول سال همواره وجود دارد و باعث بالا رفتن درصد اشغال هتل ها شده است. باید بسته های ویژه یک روزه را برای این افراد تعریف کنیم و آنها را با سوغات، صنایع دستی و ظرفیت های گردشگری سیرجان آشنا کنیم.

وی گفت: بادگیر چپقی، یخدان های دوقلو، خانه حسین خان، باغ سنگی و... از جمله جاذبه های گردشگری شهرستان سیرجان به شمار می آید. سیرجان موزه پراکنده ای از همه جاذبه های گردشگری است که مشاهده این ظرفیت های گمنام مستلزم این است که مسافران چندین روز مهمان ما در این شهرستان باشند.

آغاز سفرهای نوروزی زودتر از سال های گذشته

شهردار سیرجان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با توجه به آغاز ماه رمضان از سوم فروردین پیش بینی می شود سفرهای نوروزی زودتر از سال های قبل آغاز شود.

علی اکبر کریمی پور ادامه داد: در این راستا ستاد استقبال از نوروز و تسهیلات مسافران نوروزی در فرمانداری سیرجان تشکیل شد. علاوه بر آن به صورت داخلی بر اساس شرح وظایف ابلاغی، شهرداری هم ستاد استقبال از نوروز را از حدود دو ماه قبل تشکیل داده است.

کریمی پور با اشاره به اینکه شهر سیرجان در مسیر محورهای مواصلاتی به جنوب کشور قرار دارد، افزود: بحث راهنمایی، کمپ های ورودی و خروجی، اقامتگاه ها، تسهیلات برای استقرار مسافران در تفرجگاه ها پی گیری و هماهنگی های لازم برای هلال احمر، نیروی انتظامی، میراث فرهنگی انجام شده است تا مسافران کمترین دغدغه را داشته باشند.

وی عنوان کرد: در ورودی سمت تهران، کرمان و خروجی به سمت بندرعباس و بالعکس ایستگاه هایی را پیش بینی کرده ایم که نیروی های نیروی انتظامی، هلال احمر و اورژانس در آنجا مستقر هستند و مسافران را راهنمایی می کنند.

شهردار سیرجان گفت: آمادگی، آذین بندی و آماده سازی فضاهای بوستان ها و تفرجگاه ها و پاکیزگی سرویس های بهداشتی در برنامه کاری قرار گرفته و در حال حاضر آمادگی کامل برای استقبال از مسافران را داریم.

کریمی پور اظهار کرد: برای راهنمایی مسافران نرم افزاری به صورت واحد پیش بینی شده که مسافران با اسکن کی. یو. آر کد یا مراجعه به ایستگاه های مستقر در ورودی ها و خروجی های شهر می توانند اطلاعات کامل را در همه زمینه ها دریافت کنند.

شاید برخی گمان کنند کرمان استانی صرفا کویری است که تصوری اشتباه است چرا که بیش از یک چهارم باغات کشور در این استان قرار دارد و در واقع کرمان به دیار چهار فصل مشهور است که در یک بازه زمانی می توان آب و هواهای متفاوتی در گوشه گوشه این استان پهناور تجربه کرد. همچنین وجود قله های مرتفع کشور، آبشارها و رودخانه های فراوان در کرمان بر ظرفیت های گردشگری طبیعت ای استان افزوده است.

البته اصلا نباید جاذبه های گردشگری کویر را دست کم گرفت چرا که آرامشی که کویرنوردی به همراه دارد، برای بسیاری از افراد تجربه ای جدید و فراموش نشدنی است. در این زمینه استان کرمان ظرفیت های بسیار خوبی را داراست و کلوت های شهداد که شهرت جهانی دارد و گردشگران از گوشه و کنار دنیا برای دیدن این جاذبه های طبیعی به استان کرمان سفر می کنند. کویر لوت واقع در شرق استان کرمان زیباترین عارضه ها و شگفتی ها را در درون خود جای داده و ثبت جهانی شده است.

کد خبر: ۲۱۱٬۰۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha