۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۸
راهکارها در جذب نقدینگی و توسعه صنعت خودرو
کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد

راهکارها در جذب نقدینگی و توسعه صنعت خودرو

کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازها باید در طرح فروش خودرو تمام پول را از متقاضی دریافت کنند و در ازای این دریافت باید تعهد دهند تا در مدت ۶ ماه خودرو را تحویل دهند.

به گزارش بازار، سعید مدنی، با بیان اینکه فروش خودرو با قیمت دستوری باعث می‌شود زیان خودروسازان افزایش، اما جیب دلالان پر شود، گفت: در طرح‌های فروش خودرو اگر قرار است این کالا با قیمت کارخانه و تکلیفی به فروش برسد که حاشیه سود بالای صد میلیونی هم دارد، با توجه به نقدینگی که در بازار و جامعه وجود دارد همه ثبت نام خواهند کرد,، اما اگر اعلام کنند فروش خودرو در زمان تحویل با قیمت بازار و روز خواهد بود، استقبالی صورت نخواهد گرفت، زیرا با قیمت روز کسی طالب خودرو نیست.

وی افزود: اکنون در طرح فروش خودرو وزارت صمت اعلام شده است که همه در این طرح برنده اند که باعث می‌شود تقاضا افزایش یابد.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگر قیمت گذاری خودرو را آزاد کنند و تابع عرضه و تقاضا شود، خودروسازها هم سیاست‌هایی در نظرمی گیرند تا نقدینگی به جای خرید خودرو برای خرید سهام قرار گیرد.

مدنی در خصوص راهکارها برای کنترل نقدینگی، گفت: باید کاری کرد که نقدینگی راه خود را پیدا کند؛ اکنون با سیاست‌هایی که دولت در پیش گرفته سرمایه‌ها به سمت کالاها هدایت می‌شود یعنی به سمت خودرو، ارز، سکه و مسکن می‌رود. در دنیا برای اینکه تورم کنترل شود، نرخ بهره بانکی را افزایش می‌دهند، اما در کشورمان این کار را انجام نمی‌دهند، برای کنترل تورم باید نرخ بهره بانکی را افزایش داد چرا که مردم پول خود را آنجا می‌گذارند و می‌توانند از سود آن استفاده کنند و دولت هم می‌تواند با آن پول در مسیر تولید استفاده کند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: نقدینگی موجود در بازار یا باید به سمت بانک‌ها یا بازار سرمایه هدایت شود؛ برای این کار باید شرکت‌های خودروسازی سود ده باشند و برای این سودده بودن، باید درصد سود حتی از نرخ تورم بالاتر باشد که این کار باعث می‌شود نقدینگی به بورس برود که باعث رونق تولید خواهد شد؛ اگر این نقدینگی به بانک‌ها هدایت شود می‌توانند برنامه ریزی کنند و به بنگاه‌های اقتصادی در جهت توسعه کشور تسهیلات ارائه دهند.

وی افزود: این تجربه را زمان دولت هفتم و هشتم داشته ایم در آن زمان نرخ بهره بانکی را افزایش دادند که بهترین شاخص‌های اقتصادی را آن زمان داشتیم. در رابطه با خودرو هم همین موضوع مطرح است؛ اگر کسی احساس کند خودرویی بخرد سودبالایی دارد، در صف خرید قرار می‌گیرد.

مدنی گفت: اگر قرار است این طرح فروش خودرو موفق شود دولت باید بداند نیاز داخل به خودرو چقدر است و باید به قیمت روز در زمان تحویل خودرو را پیش فروش کند، سود حاصل از خرید را هم به خودروسازها دهد که در ازای سود باید برنامه توسعه محصول بگیرد تا بتوان با افزایش تولید، تورم را کاهش داد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: اگر خودروساز قصد دارد خریدار را در نوبت بگذارد باید حتما به قیمت روز خودرو را تحویل دهد، زیرا به طور نمونه ۲ سال دیگر معلوم نیست تورم چقدر رشد خواهد کرد چرا که قیمت مواد اولیه گران خواهد شد.

وی گفت: باید وزارت صمت با خودروساز در خصوص توان تولید صحبت کند و بر اساس آن ثبت نام صورت گیرد.

کد خبر: ۲۱۰٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha