۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
دغدغه‌های یک ادغام؛ نگرانی کارکنان از فرجام نظام‌مندی بانک‌های نظامی!
«بازار» گزارش می دهد؛

دغدغه‌های یک ادغام؛ نگرانی کارکنان از فرجام نظام‌مندی بانک‌های نظامی!

قرار است با برگزاری مجامع دو بانک «مهر اقتصاد» و «حکمت ایرانیان» طی ۱۰ روز آینده، ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح رسما کلید بخورد؛ اقدامی که از مدتها قبل با دغدغه های بسیاری، مخصوصا از سوی کارکنان بانکهای ادغامی درباره فرجام شغلی و شرایط جدید کاری، مواجه بوده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: وجود ۴۲ بانک و موسسه اعتباری با فعالیت گسترده حدود ۲۲ هزار شعبه در سراسر کشور موجب شده است تا آمار شعب بانک ها در بعضی خیابانها بیشتر از مغازه ها به چشم آید این موضوع در کنار بانک محور بودن اقتصاد ایران مشکلاتی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است که درصورت تجمیع بانک ها و کاهش شعب آنها می‌توان بنگاهداری بانک‌ها را به سمت اهداف اصلی بانکداری سوق داده شود. اهدافی که علاوه بر چابکی سیستم بانکی و نظام مند شدن آنها فعالیت بانکها در مسیر اهدافشان که همانا واسطه گری، کمک به تولید و چرخه اقتصاد و در نهایت انجام رسالت ذاتی و کاری است قرار گیرد.

از طرفی توجه به توسعه بانکداری الکترونیکی و حرکت در این مسیر، زمینه ساز کاهش شعب بانکی و در نهایت تجمیع بانک ها را در کشور فراهم کرده است. آنگونه که اکنون انجام امورات بانکی از طریق گوشی های موبایل به خوبی میسر و مراجعه فیزیکی با شعب بانکها بسیار محدود شده است چرا که با فشار چند دکمه می توان کارهای بانکی را به سهولت انجام داد.

بانکداری مجازی جان می گیرد
در چنین شرایطی تجمیع بانک های نظامی در بانک سپه سرآغاز کاهش و ادغام بانکها و موسسات مالی و اعتباری در کشور بوده و برنامه ریزیها به گونه ای است که به جای ازدیاد بانک ها و شعب فراوان آنها که در هر کوی و برزنی به چشم می خورند توجه به توسعه بانکداری الکترونیکی در فضای مجازی مدنظر است.

حال از آنجایی که قرار است بانک ها در هم تجمیع شوند، خیلی از کارکنان و کارمندان بانکها نگران آینده فعالیت شغلی خود در سیستم بانکی هستند و بیم از آن دارند که مبادا کاهش شعب بانکها شغلشان را تهدید کند.

البته محمد کاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه، گفته است؛ «هیچ نیروی از کارکنان و کارمندان موسسه و بانک های ادغامی حذف نمی شوند. با تجمیع بانک های نظامی مشکلی برای نیروهای شرکتی، کارکنان و کارمندان موسسه و بانک های نظامی در شرف ادغام، پیش نخواهد آمد و همه آنها با قوت و قدرت بدون این که نیرویی حذف شود در بزرگترین بانک کشور ادامه کار خواهند داد».

کارمندان بانک های ادغامی نگران آینده شغلی نباشند!
وی البته  این باره گفته است؛ «با کاهش شعب بانکی مسلما برخی از نیروها آزاد می شوند اما باید گفت، هیچ نیرویی بیکار نخواهند شد و در صورت کاهش شعب بانکی نیروهای مازاد در بخش های دیگر نظیر بخش ستادی و … با همان قرارداد و همان شرایط ادامه کار خواهند داد».

دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز دیروز اعلام کرد که روند ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح ظرف ده روز آینده با برگزاری مجامع  «بانک مهر اقتصاد» و «بانک حکمت ایرانیان» ادغام این دو بانک در بانک سپه نهایی شده و مجمع سه بانک باقیمانده دیگر نیز،  بتدریج برگزار خواهد شد.  بانک مرکزی مسیر اصلاح نظام بانکی و ارتقای سلامت مالی بانک‌ها را با جدیت ادامه خواهد داد.

جمع آوری شعب موسسه اعتباری توسعه
از طرفی طبق گزارش های موجود جمع آوری شعب موسسه توسعه نیز شروع شده است. این موسسه مدتی است اقدام به جمع آوری برخی از شعب خود در سراسر کشور کرده است. موسسه ای که پیش از این حدود ۵۰ شعبه داشت اما اکنون تعداد شعبات آن در هم ادغام و یا تعطیل شده اند و نگرانی هایی برای کارکنان آن ایجاد کرده است.

فرید ضیاالمالکی سرپرست اسبق موسسه اعتباری توسعه در گفتگو با «بازار» درباره علل جمع آوری این موسسه، گفت: این موسسه مشکلات مالی زیادی داشت و بانک مرکزی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی به سپرده گذاران و مشتریان این موسسه فعالیت آن را مشروط کرد.

چابک سازی و قانونمند شدن فعالیت بانک ها و موسسات اعتباری
وی خاطرنشان کرد: هدف بانک مرکزی از جمع آوری موسسات مالی و اعتباری را نظامند کردن آن به قوانین این بانک و جلوگیری از مشکلات احتمالی آن عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی اکنون به دنبال تجمیع بانک ها و موسسات مالی است تا نظام بانکی در ارایه خدمات و فعالیت  چابک و قانونمند شوند.

این کارشناس بانکی در پاسخ به این سئوال که به نظر شما در صورت تجمیع بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، کارکنان و کارمندان بانک ها به چه سرنوشتی دچار می شوند، افزود: بانک مرکزی با ادغام بانکها، بی شک برای کارمندان و کارکنان آنها فکری کرده است. البته اکنون که توسعه بانکداری الکترونیک مورد توجه است کارمندان بانکی هراس دارند که مبادا با جمع اوری و تجمیع شعب بانکهای ادغامی آنها بیکار شوند.

حذف ۱۰ هزار شعبه بانکی
به گزارش بازار، حتی با وجود وعده های مسئولین، اما با ادغام بانکها و موسسات مالی بی شک خیل عظیمی از کارکنان و کارمندان بانکی به عنوان نیروی مازاد شناخته خواهند شد و احتمال بازنشستگی زود از موعد یا بکارگیری آنها در بخش های ستادی وجود دارد چرا که  معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی آبانماه گذشته اعلام کرد؛ به منظور بهینه سازی امور، کاهش هزینه ها و اقتصادی شدن فعالیت ها، ۱۰ هزار شعبه بانکی در کشور ادغام یا حذف می شود. این کاهش و ادغام در راستای کاهش هزینه های خدمات رسانی است. در حال حاضر در سراسر کشور بیش از ۲۲ هزار شعبه بانکی فعال شده و خدمات رسانی می کند که در حال حاضر به این تعداد نیاز نیست و باید کمتر شود.

امیری، یکی از کارمندان همین بانکهای ادغامی است که در گفت و گو با بازار می گوید: « ما هم وعده های مسئولان و حرفهای آنها را در رسانه های خوانده ایم، اما این وعده ها، چیزی از نگرانیهای من و همکارانم کم نکرده است؛ چرا که همواره در چنین برنامه هایی، عده ای قربانی می شوند».

کد خبر: ۲۱٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha