۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
میزبانی ۱۰میلیونی مشهدالرضا| زائران دغدغه تامین مایحتاج عمومی نداشته باشند
بازار گزارش می‌دهد؛

میزبانی ۱۰میلیونی مشهدالرضا| زائران دغدغه تامین مایحتاج عمومی نداشته باشند

مشهد- باوجود حضور جمعیت میلیونی در مشهد مقدس اما تمهیدات اندیشیده مسئولان به گونه‌ای است که در ایام تعطیلات نورزی کمبود و یا نقصی در ارایه خدمات برای زائران و شهروندان به چشم نیاید.

بازار؛ گروه استان ها: امسال موج سفرهای نورزوی به مشهد مقدس کمی زودتر از موعد مقر آغازشده است و سیل عاشقان امامت و ولایت برای سفر به مشهد از ۱۴ اسفندماه برای شرکت در مراسم اعیاد شعبانیه رقم خورده است.

باوجوداینکه همه ساله ۳۰ میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می‌کنند و شاهد حضور پر تراکم زائران در برخی بازه زمانی کوتاه مانند عید نوروز هستیم اما برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به گونه ای که کمبودی برای تهیه ارزاق عمومی برای مردم مشهد هم‌چنین زائران احساس نشود.

به گزارش خبرنگار بازار؛ افزوده شدن ۱۰ میلیون جمعیت بنا بر پیش‌بینی کارشناسان آن‌هم در بازه زمانی ۱۵ روز به طور حتم تهیه برخی مواد غذایی را با چالش همراه می‌کند اما بنا بر اظهارات مسئولان تمامی جوانب احتیاطی برای تیه و تامین نیازهای زائران و خدمات رفاهی از ماه گذشته در دستور کار قرار داشته است.

نظارت ویژه ‌بربازار

معاون بازرسی و حمایت مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه نیز با بیان اینکه ۱۴ دستگاه اجرایی عضو کمیته نظارت و تنظیم بازار ستاد تسهیلات خدمات سفر استان هستند به بازار گفت: هماهنگی در همه زمینه‌های تامین، توزیع و نظارت بر بازار در این قالب انجام می‌شود.

میزبانی ۱۰میلیونی مشهدالرضا| زائران دغدغه تامین مایحتاج عمومی نداشته باشند

بخش علی بیاتی افزود: در نخستین و مهم‌ترین گام نظارتی، چهار پایگاه اصلی در چهار محور منتهی به حرم مطهر رضوی اقداماتی مانند رسیدگی به شکایات را به صورت لحظه‌ای دریافت و پیگیری می‌کنند و همچنین ۶ پایگاه نظارتی دیگر ناظر بر بازار و مسئولیت بازرسی‌های عمومی خواهند بود.

با ۵۰۰ واحد صنفی در شبکه خرده‌فروشی هماهنگی شده است تا به عنوان امین صنفی، اقدام به عرضه کالا و خدمات به زائران کنند که از نظر مکان این واحدها با اولویت در حلقه‌های اول و دوم پیرامونی حرم رضوی قرار دارند

وی بابیان اینکه اقدامات تنظیم بازار برای میزبانی از حدود ۹ میلیون زائر پیش‌بینی‌شده است که تامین کالاهای اساسی برای این جمعیت نیز انجام‌شده است، ادامه داد: همچنین با ۵۰۰ واحد صنفی در شبکه خرده‌فروشی هماهنگی شده است تا به عنوان امین صنفی، اقدام به عرضه کالا و خدمات به زائران کنند که از نظر مکان این واحدها با اولویت در حلقه‌های اول و دوم پیرامونی حرم رضوی قرار دارند.

بیاتی گفت: طرح نظارتی پایان سال نیز با دستور وزارت صمت در استان اجرا می‌شود ضمن اینکه باهدف رفاه حال مردم در قالب طرح فروش ویژه و با تخفیف اقدام به برگزاری ۱۸ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در مشهد باعرضه کالاها ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار خواهد شد.

وی ادامه داد: ۵۰ گروه نظارتی در بخش صنعت، معدن و تجارت فعال خواهند بود و علاوه بر آن ۵۰ گروه نظارتی نیز از سوی اتاق اصناف فعال دارند که کار نظارتی خود را از ۱۵ اسفندماه آغاز کرده اند.

تهیه نان و ارزاق عمومی برای زائران

همه سال با حضور زائران به مناسبت‌های مختلف مانند اعیاد شعبانیه و یا مامه محرم حجم زائران در خیابان‌های منتهی به حرم ضوی افزایش پیدا می کند و همین موضوع موجب می‌شود تا نظارت‌ها و هم‌چنین خدمات ارایه شده به منظور رفاه حال حاضر در پیرامون حرم رضوی توسعه پیدا کند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد در این رابطه بابیان اینکه امسال نیز همزمان با آغاز سفرهای نوروزی تمهیدات ویژه ای برای تامین ارزاق زائران از جمله تهیه نان به طور ویژه در دستور کار قرارگرفته است اظهار می‌کند: حضور زائران در مشهد مقدس با توجه به جمعیت قابل توجه ای که به همراه دارد نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات ویژه است.

میزبانی ۱۰میلیونی مشهدالرضا| زائران دغدغه تامین مایحتاج عمومی نداشته باشند

علی‌اکبر نصری سرآسیا به بازار می گوید: در همین راستا به منظور تامین نان مورود نیاز زائران محترم علاوه برافزایش ساعت کار نانوایی ها نسبت به راه‌اندازی و استقرار نانوایی های سیار پیرامون حرم مطهر رضوی نیز اقدام شده است.

تعداد ۶ کانکس سیار در محدوده حرم مطهر و خیابان‌های منتهی به آن تعبیه‌شده که در طول شبانه روز نیاز زائران را برآورده خواهند کرد و علاوه بر آن تعداد ۱۲ نانوایی به‌صورت ثابت به زائران و مجاوران خدمت‌رسانی خواهند داشت

وی بیان می‌کند: بر همین اساس تعداد شش کانکس سیار در محدوده حرم مطهر و خیابان‌های منتهی به آن تعبیه‌شده که در طول شبانه روز نیاز زائران را برآورده خواهند کرد و در کنار این نانوایی های سیار همچنین تعداد ۱۲ نانوایی به‌صورت ثابت به زائران و مجاوران خدمت‌رسانی خواهند داشت.

وی با اشاره به افزایش سهمیه نانوایی ها برای افزایش میزان پخت ادامه می دهد: در این راستا سهمیه فوق‌العاده‌ای به نانوایی های ورودی شهر و هم‌چنین نانوایی های محدوده حرم مطهر رضوی به میزان ۴۰ تا ۷۰ کیسه اختصاص داده‌شده است.

وی می افزاید: هم‌چنین در راستای تامین سایر کالاهای اساسی با همکاری اتاق اصناف و کارگروه تنظیم بازار شهرستان مشهد تعداد ۵۰۰ واحد صنفی منتخب برای فروش کالا با قیمت‌های نظارتی برای زائران در نظر گرفته‌شده است که این فروشگاه‌ها با نصب بنر از سایر فروشگاه‌ها قابل تشخیص هستند.

زائران نگران پارکینگ نباشند

معاون شهردار مشهد نیز از تمهیدات ویژه برای میزبانی از زائران خبر داد و به بازار گفت: در ایام وروز جشنواره‌های متعددی باهدف ارایه خدمات به زائران در دستور کار قرار دارد.

علی نجفی در این رابطه توضیح داد: در ایام نوروز جشنواره فروش ویژه در فروشگاه‌های«شهر ما» با تخفیف ۱۵ تا ۳۰ درصدی برگزار می‌شود و همچنین برای نخستین بار امسال جشنواره شیرینی عیدانه نیز برپا و در هفت فروشگاه شهرداری شیرینی با تخفیف عرضه می‌شود.

وی افزود: هم‌چنین جشنواره سوغات نیز در اطراف حرم رضوی برگزار می‌شود و میوه با نرخ تنظیم بازار هم با هماهنگی دولت در بازارها و میادین میوه و تره‌بار شهرداری عرضه خواهد شد.

میزبانی ۱۰میلیونی مشهدالرضا| زائران دغدغه تامین مایحتاج عمومی نداشته باشند

وی با اشاره به راه‌اندازی ۲۰ بازار شامل ۱۳ بازار عرضه ارزاق عمومی و هفت بازار توزیع شیرینی برای نوروز در نقاط مختلف شهر از جمله بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: تامین پارکینگ در شهر به خصوص در هسته مرکزی شهر همواره از دغدغه‌های مسوولان به خصوص در ایام پیک است که خوشبختانه در این راستا اقدامات خوبی انجام پذیرفته است.

برای نوروز ۱۴۰۲، در هسته مرکزی شهر ١۵ هزار و ٩۴٢ جای پارک خودرو آماده‌سازی شده است

نجفی افزود: در این راستا برای نوروز ۱۴۰۲، در هسته مرکزی شهر ١۵ هزار و ٩۴٢ جای پارک خودرو آماده‌سازی شده است.

معاون شهردار مشهد بابیان اینکه در لحظه تحویل سال نو ۴٠٠ دستگاه اتوبوس در اطراف حرم رضوی به خدمت گرفت شده است ادامه داد: وی اضافه کرد: علاوه بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی فعال در شهر، ۳هزار تاکسی نیز برای نوروز شیفت بندی شده است.

نجفی خاطرنشان کرد: بازرسی از میزان دریافت کرایه تاکسی نیز برنامه‌ریزی‌شده و به منظور نظارت بر تاکسیرانی ۹ کیوسک شکایات فعال‌شده است و گشت‌های نامحسوس نیز فعال خواهند بود.

وی هم‌چنین از راه‌اندازی ایستگاه‌های استقبال از زائر نیز در پنج محور ورودی مشهد خبر داد و گفت: هم‌چنین در ۱۸ مکان در ایام نوروز راهنمایان زائران به شکل شبانه‌روزی فعال خواهند بود.

فعالیت ۲۱ درمانگاه پیرامون حرم مطهر رضوی

رییس کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر مشهد نیز در این رابطه اعلام کرد: طرح نوروزی ۱۴۰۲ دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطابق هر سال از ۱۵ اسفندماه سال جاری تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده اجرا می‌شود.

دکتر علی غلامپور در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: تمامی درمانگاه‌های سطح شهر مشهد نیز موظف به ارائه خدمات شبانه‌روزی در ایام نوروز هستند، ضمن اینکه از ظرفیت دارالشفاء امام نیز برای خدمات رسانی به زائران استفاده می شود.

تعداد ۲۱ درمانگاه‌ منتخب اطراف حرم مطهر رضوی در قالب طرح نوروزی ۱۴۰۲ این دانشگاه به صورت شبانه‌روزی فعالیت خواهند داشت

وی افزود: تعداد ۲۱ درمانگاه‌ منتخب اطراف حرم مطهر رضوی در قالب طرح نوروزی ۱۴۰۲ این دانشگاه به صورت شبانه‌روزی فعالیت خواهند داشت.

غلامپور در ادامه گفت: ۳۳ داروخانه در اطراف حرم مطهر رضوی در قالب طرح نوروزی برای ارائه خدمات به زائران و مجاوران رضوی به صورت ویژه فعالیت خواهند داشت که از این تعداد، ۱۲ داروخانه به صورت شبانه روزی در اطراف حرم مطهر رضوی فعال هستند و به ۱۱ داروخانه دیگر نیز مجوز افزایش سه ساعت کاری تا ساعت ۲۴ داده شده است.

به گفته وی،در ایام نوروز ۹۳ داروخانه شبانه روزی در سطح شهر مشهد فعال هستند.

رییس کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر مشهد گفت: همچنین ۳۶ بیمارستان، پنج مرکز فیزیوتراپی، ۳۳ درمانگاه دندانپزشکی، هفت مرکز همودیالیز(بخش دولتی)، چهار مرکز درمان سوء مصرف مواد(ترک اعتیاد)، چهار مرکز تصویربرداری و سووگرافی، ۹ آزمایشگاه، ۳۵ مرکز خدمات جامع سلامت شهر مشهد و هشت ایستگاه سلامت و نظارت بهداشتی همزمان با ایام نوروز در مشهد فعال هستند.

وی عنوان کرد: در ایستگاه‌های سلامت پزشک مستقر است و خدماتی همچون ویزیت بیماران، واکسیناسیون کرونا، مشاوره‌های تغذیه، اندازه‌گیری قند و فشار خون و توزیع بروشور بهداشتی ارائه می‌شود و در ایستگاه‌های نظارتی، پاسخگوی شکایات بهداشتی مردم از رستوران‌ها، اماکن تفریحی و پذیرایی، محل‌های اقامتی و مراکز عرضه و توزیع مواد غذایی خواهند بود.

غلامپور افزود: در ایام نوروز سه دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه بیمارستان صحرایی میدان بیت‌المقدس در فاصله ورودی باب الرضا(ع) و باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی مستقر هستند.

رییس کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر مشهد ادامه داد: در قالب طرح نوروزی حدود ۱۸ نانوایی ثابت و سیار در اطراف حرم مطهر رضوی فعال هستند که بر فعالیت آنها نظارت می شود.

وی بیان کرد: علاوه بر فعالیت ایستگاه‌های استقبال از زائر، نیروهای بهداشت محیط و کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها در ورودی‌های مشهد از سمت نیشابور و چناران، فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری مستقر هستند و همچنین نیروهای بهداشت محیط در کمپ غدیر این شهر حضور دارند

کد خبر: ۲۱۰٬۵۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha