۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
بی عملی در برابر چالش های گمرکی تولید کنندگان؛ اتاق سکوت! | با شفاف سازی، اتاق را کارآمد می کنیم
پارلمان بخش خصوصی از دولت مطالبه گر باشد

بی عملی در برابر چالش های گمرکی تولید کنندگان؛ اتاق سکوت! | با شفاف سازی، اتاق را کارآمد می کنیم

علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن با اشاره به انتخابات اتاق، گفت: برای ایجاد اتاق شفاف، مطالبه گری صنعت خودرو و حمایت از مشتریان در انتخابات اتاق‌های سراسر کشور شرکت کردیم، اتاق باید مدافع بخش خصوصی باشد.

بازار؛ گروه خودرو: دهمین دوره انتخابات هیات نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور بیستم اسفندماه سال جاری انجام خواهد شد، براساس آنچه که اعلام شده است یک هزار و ۳۲۳ نفر واجد شرایط حضور و رقابت در انتخابات را دارند. شاید دهمین دوره انتخابات اتاق های سراسری کشور به دلیل کاندیدا شدن «بیوک علیمرادلو» مدیرعامل گروه بهمن و «بهروز حبیبی» نایب رییس هیات مدیره شرکت کروز متفاوت باشد. چرا که صنعت خودرو برای نخستین بار نمایندگان مطالبه گر در اتاق های سراسر کشور خواهد داشت، بسیاری از کارشناسان اتاق بازرگانی را پارلمان بخش خصوصی معرفی می کنند، اگر صنعت خودرو در این پارلمان دو کرسی یا بیشتر داشته باشد، وضع صنعت و بازار خودرو بهتر از حال حاضر خواهد بود. ظهر امروز گروه بهمن نشست خبری با محوریت «پیدا و پنهان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی» برگزار کرد که در ادامه بخشی از آن را از نظر خواهید گذارند:

مدیرعامل گروه بهمن: این اتاق ها به عنوان پارلمان بخش خصوصی شناخته می شود بنابراین اعضای جدید این اتاق ها باید مطالبه گر باشند تا بتواند مدافع ۴۰ میلیون سهام دار بخش خودرویی و مردم محسوب شوند

بخش خصوصی باید حمایت شود

بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن به عنوان سخنران نخست این نشست خبری با اشاره به چهار دهه فعالیت خود در صنایع خودروسازی، هوایی و پتروشیمی، گفت: موسس و بنیان گذار شرکت مهرگام پارس در کشور جهت تولید قطعات پلیمری خودرو بودم، سال ۱۳۸۱ این شرکت فروش روزانه یک میلیاردتومان رکورد فروش در کشور داشت، به امید توسعه و رشد مهرگام پارس، سهام این شرکت را همان سال به دولت واگذار کردم. از زمان واگذاری این شرکت به دولت تا امروز علیرغم تورم و افزایش قیمت ها موفق به کسب فروش به مقدار مذکور نشدند.

مدیرعامل گروه بهمن با اشاره به فعالیت های عدیده خود در صنعت خودرو، اظهار داشت: در مقطعی از زمان توانستم یک خودروساز به نام مانند رنو را در قالب یک قرار داد جوینت ونچر با هدف تولید پلت فرم مشترک به کشور آوریم، اما هدف پلت فرم مشترک به خودرو مشترک در خودروسازان دولتی تغییر یافت. قرار داد رنو با صنعت خودرو کشور بزرگترین قرار داد جوینت ونچر از نظر مالی تا امروز در کشور است. متاسفانه هدف پلت فرم مشترک به دلیل منویات وزیر وقت و تصمیمات مدیران عامل وقت تحقق نیافت.

مشاور وزیر صمت اسبق در خصوص عملکرد مطالبه گری اتاق های بازرگانی، اظهار داشت: اتاق‌های سراسر کشور در مسیر خوبی حرکت نمی کند، این اتاق ها به عنوان پارلمان بخش خصوصی شناخته می شود بنابراین اعضای جدید این اتاق ها باید مطالبه گر باشند تا بتواند مدافع ۴۰ میلیون سهام دار بخش خودرویی و مردم محسوب شوند.

وی، افزود: تصدی و مالکیت دولت در اشرکت های خودرو وضعیت نابسمان امروز را ایجاد کرده است. در هر جای دنیا اگر دولت ها مالکیت و تصدی گری داشته باشند وضعیت پیشرفت به دلیل برخوردهای سیاسی روند معکوس خواهد داشت. صنعت خودرو کشور فرصت های بزرگی را از دست داد، زمانی که پروژه همکاری با رنو را آغاز کردیم شرکت خودروسازی داچیا وضعیت مناسبی نداشت، اما امروز شاهد هستیم این خودروساز یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودرو اروپا است.

 اتاق سکوت یا بازرگانی در میان چالش های گمرکی تولیدکنندگان! | اتاق را با شفاف سازی،کارآمد می کنیم

مدیرعامل گروه بهمن با اشاره به قدمت ۱۱۴ ساله اتاق بازرگانی در کشور، بیان کرد: در کشور بیشتر فعل بازرگانی حاکم بوده و هست، اگر محصولی در بازار کاهش یابد به جای ریشه یابی مشکلات تولید و کمبودها، نخستین راه حل را واردات تلقی می کنند. تا امروز هیچ مسئولی از یک تولید کننده سوال نکرده است که چالش و مشکل کجاست؟ اتاق بازرگانی در ۹۶ شورا و کمیسیون یک عضو فعال دارد، تا امروز شاهد نبودیم که نماینده این اتاق ها اعتراضی در خصوص نظرات و سیاست ها داشته باشد.

علیمرادلو هدف خود را از حضور در اتاق های سراسر کشور انتقال نظرات به دولت معرفی کرد و گفت: می خواهیم صدای تولید و صنعت را از طریق اتاق بازرگانی به مراکز تصمیم گیری برسانیم، بخش خصوصی نیازمند حمایت است باتوجه به اینکه اتاق بازرگانی «مجلس بخش خصوصی» یا «کابیه بخش خصوصی» است، تا امروز همانطور که اشاره داشتم مطالبه گر در خصوص تصدی گری دولت نبوده است.

این فعال صنعت خودرو راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی را تقویت بخش خصوصی معرفی و اظهار داشت: بخش خصوصی می تواند گشایشگر باشد، راهکار خروج از تمام بن بست های اقتصادی، خصوصی سازی است.

مدیرعامل گروه بهمن با اشاره به این موضوع که تغییر اساسی باید در مجموعه اتاق ها رخ دهد، بیان کرد: خوشبختانه افرادی در میان کاندیدها حضور دارند که معتقد به مطالبه گری هستند، بنابراین ائتلاف اتاق شفاف را با هدف رقابت تشکیل دادیم، امیدواریم بتوانیم تحول ایجاد کنیم.

شاهد هستیم که دولت با تصدیگری در قیمت گذاری، تولید و فروش شرایطی را فراهم کرده که چالش برای بخش خصوصی ایجاد کرده است

اعضای اتاق بازرگانی باید بیشتر شود

بهروز حبیبی نایب رییس هیات مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز در خصوص انتخابات اتاق های بازرگانی، گفت: شاهد هستیم که دولت با تصدیگری در قیمت گذاری، تولید و فروش شرایطی را فراهم کرده که چالش برای بخش خصوصی ایجاد کرده است. این درحالی است که شرکت های خصوصی با آینده نگری رفتار هوشمندانه در اقتصاد و بازار کشور دارند.

حبیبی در خصوص رویکرد تغییر سیاست در اتاق های بازرگانی به نفع بخش خصوصی، اظهار داشت: هر دگرگونی فرصت ها و تهدیداتی ایجاد می کند که برای آن باید برنامه داشت، هدف از شرکت در انتخابات اتاق مطالبه گری در خصوص تصمیمات اتخاذ شده ای هست که با توسعه بخش خصوصی ناسازگار است، این مورد سبب شده است که تلاش بخش خصوصی کمتر دیده شود.

 اتاق سکوت یا بازرگانی در میان چالش های گمرکی تولیدکنندگان! | اتاق را با شفاف سازی،کارآمد می کنیم

این فعال قطعه سازی با اشاره به چالش های اصلی اتاق های بازرگانی، بیان کرد: در اتاق های بازرگانی تا امروز شبکه سازی ایجاد نشده است، اگر بخواهیم وضعیت دولت و اتاق های بازرگانی را با ژاپن مقایسه کنیم، در کشور بیشتر از ۴ میلیون نفر کارمند دولت هستند ولی در ژاپن دولت ۳۰۰ هزار نفر کارمند دارد. اتاق بازرگانی ژاپن ۵۰۰ اتاق و ۴ میلیون عضو دارد، اما اتاق های کشور ۳۲ عدد و اعضا یک هزار و ۳۲۳ نفر است.

نایب رییس هیات مدیره شرکت صنایع تولیدی کروز با اشاره به اینکه اتاق های بازرگانی حلقه اتصال بخش خصوصی به حاکمیت هستند، گفت: بارها اشاره شد که اتاق های بازرگانی مطالبه گر نیستند، شاهد هستید که گمرکات چالش های فراوانی را برای تولیدکنندگان ایجاد کردند، آیا اعضای این اتاق ها اعتراضی در این خصوص داشتند؟

مدیرعامل گروه بهمن: آنچه که مسلم هست ما برای تغییر با شعار مطالبه گری، پاسخگویی و کارآمدی اتاق شفاف را ایجاد خواهیم کرد. برای تحقق این شعار با گروه پیشگامان تحول وارد ائتلاف شدیم

پاسخ مدیرعامل گروه بهمن به «بازار»

بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی براینکه دولت عکس سیاست کوچک سازی و توسعه بخش خصوصی را دنبال می کند، وزارت صمت نیز نقدپذیر نیست، گفت: به عنوان مدیرعامل گروه بهمن در صورت انتخاب در اتاق، فقط هدف معرفی تجربه خوب بخش خصوصی و حمایت از این بخش را دنبال می کنم، آنچه که مسلم هست ما برای تغییر با شعار مطالبه گری، پاسخگویی و کارآمدی اتاق شفاف را ایجاد خواهیم کرد. برای تحقق این شعار با گروه پیشگامان تحول وارد ائتلاف شدیم.

وی، افزود: برخی از افراد بعد از انتخاب در اتاق جواب کسی را نمی دهند، ولی در بخش خصوصی این رفتار وجود ندارد. باید هم زبانی در راستای توسعه بخش خصوصی ایجاد شود.

کد خبر: ۲۱۰٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha