۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
هدف گذاری ۵ میلیارد دلاری تجارت ایران و پاکستان

هدف گذاری ۵ میلیارد دلاری تجارت ایران و پاکستان

سرپرست اداره کل شبه قاره سازمان توسعه تجارت گفت: تجارت ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲ میلیارد دلار رسید.

به گزارش بازار، محمدصادق قنادزاده سرپرست اداره کل شبه قاره سازمان توسعه تجارت در ارتباط تلفنی با برنامه سلام خبرنگار " شبکه خبر گفت: پاکستان یکی از شرکای اصلی و راهبردی مان در منطقه است، استان هایمان با هم مرز مشترک دارند. در حوزه تجارت با پاکستان که موضوع نهایی کردن توافق نامه تجارت آزاد است. در حوزه تجارت آزاد سند اصلی توافق نامه را که دو تا دولت امضا کردند مجلس هم مصوب کرده است و بررسی محدودیت و ممنوعیت کالاها در حال بررسی است، چون این کار زمان بر و تخصصی است و تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی نفع و مرتبط اظهارنظر بکنند به همین جهت موضوع تجارت آزاد در دستورکار جدی ماست، ولی در مسیر کارهای فنی اش هستیم.

قنادزاده در ادامه افزود: موضوع بعدی که با پاکستان داریم موضوع تجارت ترجیحی است. در سال ۲۰۰۶ یک توافق نامه تجارت ترجیحی با پاکستان امضا کردیم که ۳۱۷ یا ۳۱۸ قلم از کالاهای ما و ۳۷۰ یا ۳۸۰ قلم از کالاهای آن‌ها مشمول تجارت ترجیحی قرار گرفتند. در سال ۲۰۱۶ محدودیت‌هایی ایجاد شد که این توافق نامه عملا مقداری عقب‌تر ماند. مجدد سال گذشته با کمک دستگاه‌های این محدودیت‌ها برداشته شد و در حال حاضر تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان مثل روز اول در جریان است.

وی در باره میزان تجارت دو کشور بیان کرد: تجارت مان با پاکستان در سال ۲۰۲۲، حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود که بر اساس هدف گذاری که انجام شده ظرف سه سال آینده باید به ۵ میلیارد دلار برسد.

کد خبر: ۲۱۰٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha