۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
سیگنال گروسی به بازار بورس
یادداشت؛

سیگنال گروسی به بازار بورس

بازار سرمایه بعد از یک رشد چند درصدی، وارد فاز منفی شده که تحت تأثیر سیگنال، مذاکرات با نماینده آژانس و تغییر احتمالی قیمت دلار است.

حامد شایگان؛ بازار: سابقه معاملات بازار سهام نشان داده که نوسان در طول روند صعودی طبیعی است و عمدتا چرخش پول بین گروه ها اتفاق می افتد و با توجه به سیگنال مذاکره برجام سرمایه ها از نمادهای دلاری به نمادهای ریالی در حال حرکت است و در معاملات منفی سهام برخی شرکت های شاهد خریدهای خوبی بوده و رنج‌های مثبتی هم در بازار منفی اتفاق افتاد.

در رابطه با دلار دو سناریو مطرح است که هر دو می‌تواند برگ برنده بورس باشد، در سناریوی اول دلار با اخبار مثبت برجامی و واکنش به سقف کانال بلند تکنیکال افت کرده در این سناریو دلار احتمالا در این مرحله تا نزدیک ۴۰ تومان اصلاح می کند. حالا در این شرایط بورس در نگاه سطحی می تواند افت کند ولی مساله ای که مطرح است عقب ماندگی زیاد بورس از دلار حتی با فرض قیمت‌های ۴۰ تومانی، بورس فعلی خیلی ارزان است بر همین مبنا بازار همراه با نوسان متوجه خواهد شد. در واقع افت بورس در مدت اخیر غیر از تزلزل در تصمیم گیری های اقتصادی در ناامنی سیاسی هم ریشه داشت که با کم رنگ تر شدن این آیتم بورس می‌تواند رونق بهتری کسب کند و با جدا کردن مسیر خود از اصلاح‌ دلار در مسیر صعود خوب قرار بگیرد.

در سناریوی بعدی هم که اگر اخبار منتشره اخیر مثل اخبار قبلی حکم مُسکن داشته باشند و بازار متوجه این موضوع شود دلار دوباره به صعود خود ادامه داده و به قیمتهای بالاتر خواهد رسید اگر محدوده ۶۲ تومان شکسته شود هدف بعدی دلار ۷۵ تومان خواهد بود که در این حالت هم مشخص است که بورس باز محرک لازم برای صعود را خواهد داشت.

در این شرایط بازار می‌تواند به سمت گروه‌های ریالی و خودرویی ها برگردد و اخبار مثبتی که از توافق بین ایران و آژانس در خصوص مسایل مختلف حاصل شد این تقاضا در خودرویی ها و دیگر گروه‌های ریالی مانند بانک‌ها می‌تواند شدت بیشتری هم داشته باشد.

هرچند شاخص کل احتمالا یک استراحت کوتاه تا حمایت یک میلیون و هفتصد و شصت هزار واحدی داشته باشد تا دوباره تقاضا غیر از گروه‌های ریالی به کلیت بازار تسری پیدا کند و گروه‌های دلاری در این میان در گام اول فعلی از افت دلار تاثیر منفی می گیرند و در بازار هم همین مشهود است ولی در ادامه و در صورت تداوم اخبار مثبت برجامی این گروهها هم متوجه این موضوع خواهند شد که برقراری امنیت سیاسی و برگشت آرامش نسبی به فضای اقتصاد کشور می‌تواند به نفع صادرات باشد زیرا با باز شدن راههای صادراتی شرایط شرکت ها در درآمد دلاری بهبود قابل توجهی خواهند داشت و البته از حیث نرخ دلار هم بورس تهران با نرخ دلار موجود در مرکز مبادله ارزی حرکت می‌کند و خبر جدید مبنی بر اینکه تصمیم بانک مرکزی برای خرید منابع حاصل از صادرات شرکت‌های پتروشیمی و معدنی و فولادی در چهارچوب تالار حواله ارز (تالار دوم سامانه نیما) علاوه بر صرافی‌های بانکی در صرافی‌های تضامنی نیز مجاز شده که همین هم محرک گروه پتروشیمی و دیگر گروه‌های دلاری خواهد شد ضمن اینکه در گروه‌های دلاری بورس ارزش سهام با قیمت فعلی و حتی قیمت‌های خیلی پایین‌تر دلار فاصله دارد از این رو می‌توان به آینده این گروه‌ها و حرکت دسته جمعی بازار امید ویژه داشت.

کد خبر: ۲۰۹٬۹۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha