۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
افزایش مصرف برق به ۹۰هزار مگاوات | مدیریت نکنیم ناترازی ها به ۳۰ هزار مگاوات می رسد
معاون وزیر نیرو:

افزایش مصرف برق به ۹۰هزار مگاوات | مدیریت نکنیم ناترازی ها به ۳۰ هزار مگاوات می رسد

محمود کمانی معاون وزیر نیرو گفت: در صورتی که مصرف را بهینه نکنیم  مقدار مصرف پیک در سال ۱۴۰۵ به ۹۰ هزار مگاوات مصرف رسیده و ناترازی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات خواهیم داشت.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمود کمانی رئیس سازمان ساتبا در مراسم رونمایی استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولر آبی با اشاره به تاثیرگذاری بهینه سازی مصرف گفت: در صورتی که اقدامی در بهینه سازی انجام ندهیم در سال ۱۴۰۵ به چیزی در حدود ۹۰ هزار مگاوات مصرف در پیک خواهیم رسید و ناترازی زیادی در حدود بیست تا سی هزار مگاوات خواهیم داشت.

او در ادامه درباره برنامه های وزارت نیرو برای مقابله با ناترازی گفت: افزایش ظرفیت نیروگاهی و کاهش تقاضای برق که حدود ۱۰ هزار مگاوات برآورد می‌شود از برنامه های اصلی وزارت نیرو است. همچنین در صورت انجام بهینه سازی در سال ۱۴۰۵ میزان تقاضا و تولید با یکدیگر برابر خواهد شد.

سالانه حدود ۵ درصد به مصرف برق کشور افزوده می شود. برای پوشش این میزان رشد مصرف باید ۳۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی ایجاد کنیم

معاون وزیر نیرو همچنین با بیان اینکه مصرف کولر آبی ۱۹ درصد از کل مصرف یک خانوار را تشکیل می‌دهد، تعداد کولرهای آبی را ۲۰ میلیون دستگاه اعلام کرد و افزود: در پیک تابستان ۱۲ هزار مگاوات تنها توسط کولرهای آبی مصرف می شود. همچنین برآوردهای صورت گرفته حاکی از این است که چیزی وسایل سرمایشی چیزی حدود ۳۰ هزار مگاوات از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان ساتبا همچنین نرخ رشد سالیانه مصرف برق را ۵ درصد اعلام کرد و گفت: برای تامین برق این میزان رشد مصرف باید سالانه ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه احداث کنیم که جدای از هزینه ها و منابع لازم برای ساخت آنها، بحث تأمین سوخت آنها نیز یک دغدغه جدی است.

این مقام مسئول از کاهش ۳ هزار مگاواتی مصرف طی دو چهارساله با استاندارد سازی محصولات برقی خبر داد و گفت: هزار مگاوات از این کاهش مصرف ار طریق استاندارد سازی کولرهای آبی باید اتفاق بیافتد و مابقی آن مربوط به سایر سیستم های سرمایشی و روشنایی ها است.

کمانی گفت: در حوزه کولر گازی خوشبختانه استاندارد جدید در کارگروه تصویب شده و در مرحله ابلاغ قرار داد. سه مرتبه از رتبه های مصرف از برچسب کولر ها حذف می‌شود و این تغییر استاندارد حدود ۲۴۰ مگاوات در سال از مصرف کاهش خواهد داد. گفتنی است نیاز سالیانه کولر گازی در سال ۱۴۰۲ حدود ۸۰۰ هزار دستگاه است.

به دنبال اصلاحیه برچسب انرژی جدید لامپ هستیم

او در خصوص حوزه روشنایی و لامپ ها گفت: به دنبال اصلاحیه برچسب جدید لامپ هستیم و با این اصلاحیه ۴ رتبه از برچسب انرژی حذف می‌شود و جلوی تولید لامپ های رشته ای گرفته میشود. از حدود ۱۵۰ میلیون نیاز سالانه به تولید لامپ حدود ۵میلیون آنها رشته‌ای است که مصرف بالایی دارد و آسیب زیادی به مصرف انرژی می‌زند.

کولر های آبی حدود ۱۸ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق و یازده نیم میلیون تن co۲ در سال تولید می کنند. با تغییر در استاندارد، مصرف از ۷۰۰ کیلو وات ساعت به ۵۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد. در سال آینده تمام کولر ها با موتور جدید bldc تولید می شود که میزان مصرف را از ۵۰۰ به ۲۵۰ کیلووات ساعت رسیده و حدود ۳۰ درصد آب کمتری مصرف می کنند

کولر های آبی حدود ۱۸ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق و یازده نیم میلیون تن تولید co۲ در سال دارند. با تغییر در استاندارد، مصرف از ۷۰۰ کیلو وات ساعت به ۵۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد و از تاریخ یکم آذر اجرای آن اجباری شده است. در سال آینده تمام کولر ها با موتور جدید bldc تولید شود که میزان مصرف را از ۵۰۰ به ۲۵۰ کیلووات ساعت میرساند و حدود ۳۰ درصد هم در مصرف آب کولر های مصرف می‌شود

او افزود: کولر های آبی حدود ۱۸ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق و یازده نیم میلیون تن تولید co۲ در سال دارند. با تغییر در استاندارد، مصرف از ۷۰۰ کیلو وات ساعت به ۵۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد و از تاریخ یکم آذر اجرای آن اجباری شده است. در سال آینده تمام کولر ها با موتور جدید bldc تولید شود که میزان مصرف را از ۵۰۰ به ۲۵۰ کیلووات ساعت می رساند و حدود ۳۰ درصد هم در مصرف آب کولر های مصرف می‌شود.

کمانی با بیان اینکه اصلاح استاندارد کولر آبی اولین اقدام در مسیر بهینه سازی بود، اظهار داشت: سالی یک میلیون دستگاه کولر جدید ساخته و وارد بازار می شود.

او همچنین از برنامه ریزی برای جایگزینی کولرهای کم مصرف با کولرهای قدیمی خبر داد و گفت: اگر بتوانیم ۲۰ میلیون کولر آبی را با کولر های پربازده جایگزین کنیم ۴۳۰۰ مگاوات کاهش خواهیم داشت. تامین این میزان برق به حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه احداث نیروگاه نیاز دارد.

کد خبر: ۲۰۹٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha