۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
مانع اصلی توسعه تجدیدپذیرها، عدم سرمایه‌گذاری است
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران:

مانع اصلی توسعه تجدیدپذیرها، عدم سرمایه‌گذاری است

پیام باقری ریشه اصلی سهم ناچیز تجدیدپذیرها در سبد انرژی کشور را در حوزه سرمایه‌گذاری دانست و افزود: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مستلزم باز کردن مسیرهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی است.

به گزارش بازار، پیام باقری رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق و نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در رابطه با نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در کاهش بار فشار به نیروگاه‌های حرارتی در برنامه «زمین ۳۶۰ درجه» گفت: همه کارشناسان اذعان دارند که متناسب با ظرفیت بالقوه ای که در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه خورشیدی و بادی وجود دارد اقدامی صورت نگرفته است.

وی ریشه اصلی سهم ناچیز تجدیدپذیرها در سبد انرژی کشور را در حوزه سرمایه‌گذاری دانست و افزود: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مستلزم باز کردن مسیرهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی و تسهیل‌گری و حمایت و پشتیبانی دستگاه‌های دولتی است تا سرمایه‌گذار با خیال راحت و توجیه اقتصادی مطلوب به این حوزه ورود کند.

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: عدم اعتماد و عدم ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این حوزه به نوع ساختارهای حقوقی و قراردادی، تعریف نحوه تضمین اصل سرمایه، توجیه پذیر کردن این موضوع و روند تضمین قیمت ها متناسب با شرایط اقتصادی کشور برمی گردد.

باقری با اظهار اینکه آمار سرمایه‌گذاری در ایران نه تنها در حوزه تجدیدپذیرها بلکه در کلان صنعت انرژی نیز آمار قابل قبولی نیست گفت: یکی از دلایل ناترازی در حوزه گاز و برق کمبود منابع برای سرمایه گذاری در این بخش هاست.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق با تأکید بر اینکه دولت باید بسترساز این سرمایه گذاری‌ها در بخش انرژی به ویژه تجدیدپذیرها باشد اظهار کرد: دولت مداخله‌گری و تصدی گری در این حوزه را باید کنار بگذارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از آنجایی که جهت حرکت دنیا به سمت تجدیدپذیرهاست ما هم باید سهم انرژی های تجدیدپذیر را در سبد برق کشورمان افزایش دهیم کمااینکه این مهم در اسناد بالادستی کشور وجود دارد و در دستورکار وزارتخانه ها نیز قرار گرفته اما تحقق کامل آن مستلزم رفع موانع حضور بخش خصوصی و تقویت سرمایه گذاری است.

کد خبر: ۲۰۹٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha